Etyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.0.1.030.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium z etyki ogólnej jest poszerzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w czasie wykładu. Chodzi przede wszystkim o poznanie głównych kierunków etycznych w historii, jak również wyrobienie umiejętności oceny etycznej konkretnych sytuacji. |
Pełny opis: |
Problematyka konwersatorium zawiera następujące tematy: 1) Najważniejsze kierunki etyki w starożytności (intelektualizm, eudajmonizm). 2) Etyka w czasach średniowiecza (etyka chrześcijańska, woluntaryzm). 3) Poglądy etyczne ery nowożytnej (deontologizm, heteronomizm, autonomizm, utylitaryzm, marksizm, scjentyzm). 4) Wybrane współczesne kierunki filozofii moralności (personalizm, sytuacjonizm, fenomenologizm). |
Literatura: |
BAŁA M., JEZIORSKA J., ZALEWSKA S., Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, Warszawa 2009. MACINTYRE A., Krótka historia etyki, Warszawa 1995. SZOSTEK A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 2008. ŚLIPKO T., Historia etyki w zarysie, Kraków 2010. TATARKIEWICZ W., Historia filozofii, t. I-III, Warszawa 2011. WOJTYŁA K., Elementarz etyczny, Lublin 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii i etyki (P7S_WG, TMA_W09) 2. Orientuje się, jeśli chodzi o główne nurty uprawiania etyki w przeszłości oraz współcześnie (P7S_WG, TnMA_W02) Umiejętności: 1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie etyki, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników (P7S_UW, TMA_U02) 2. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów etycznych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P7S_UW, TMA_U08) 3. Umie przygotować prace pisemne bądź wystąpienia ustne w języku polskim (P7S_UU, TMA_U17, TMA_U18) Kompetencje społeczne: 1. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (P7S_KR, TMA_K03) 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów (P7S_KO, TMA_K05) 3. Dostrzega i formułuje dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka (P7S_KR, TnMA_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: - zaliczenie na ocenę B. Forma zaliczenia: - kolokwia pisemne z lektur (40%) - referat na zadany temat (40%) - aktywność na zajęciach (20%) C. Kryteria oceny: - ocena niedostateczna WIEDZA W1. Student nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań etyki oraz nie zna żadnych publikacji dotyczących problematyki etycznej. W2. Student nie posiada żadnej wiedzy na temat historii etyki oraz głównych szkół etycznych. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych, obejmujących analizę literatury etycznej, poglądów różnych szkół etycznych i koncepcji etyki oraz nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu etyki. U2. Student nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów etycznych i światopoglądowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student nie identyfikuje oraz nie rozstrzyga żadnych dylematów etyczno-moralnych, związanych z życiem indywidualnym i społecznym. K2. Student nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie etyki, etologii lub historii obyczajów. - ocena dostateczna WIEDZA W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania etyki oraz treść niektórych publikacji dotyczących problematyki etycznej. W2. Student ma podstawową wiedzę na temat historii etyki oraz niektórych szkół etycznych. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury etycznej, poglądy niektórych szkół etycznych i koncepcji etyki. U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów etycznych i światopoglądowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym. K2. Student interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie etyki. - ocena dobra WIEDZA W1. Student zna pojęcia, cele i zadania etyki oraz publikacje dotyczące problematyki etycznej. W2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat historii etyki oraz szkół etycznych. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury etycznej, poglądy różnych szkół etycznych i wybranych koncepcji etyki oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie etyki. U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów etycznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym. K2. Student interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie etyki, etologii i historii obyczajów. - ocena bardzo dobra WIEDZA W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań etyki oraz publikacji etycznych. W2. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii etyki oraz szkół etycznych w przeszłości i dziś. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze, obejmujące analizę literatury etycznej, poglądy różnych szkół etycznych i koncepcji etyki oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie etyki. U2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów etycznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym. K2. Student interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie etyki, etologii i historii obyczajów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.