Logika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.0.1.400.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika ogólna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium z logiki ogólnej jest połączone z wykładem. Wybrane zagadnienia omawiane w ramach wykładu są podczas konwersatoriów ilustrowane przykładami i wspólnie wykonywanymi ćwiczeniami oraz zadaniami. |
Pełny opis: |
Program konwersatorium obejmuje zagadnienia: (1) Ćwiczenia w dokonywaniu analizy logicznej języka; (2) Analiza błędów językowo-logicznych i przyczyn nieporozumień; (3) Budowanie schematów logicznych wyrażeń; (4) Dowodzenie twierdzeń logicznych i sprawdzanie poprawności rozumowań |
Literatura: |
Wykaz literatury: A. Literatura wykorzystywana podczas zajęć: T. KWIATKOWSKI, Wykłady i szkice z logiki ogólnej, Lublin 2002. A. MALINOWSKI (red.), Logika dla prawników, Warszawa 2017. A. MALINOWSKI (red.), Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2011. B. Literatura studiowana samodzielnie przez studenta: T. HOŁÓWKA, Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2005. K. SZYMANEK, K.A. WIECZOREK, A.S. WÓJCIK, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003. A. ZIEMBIŃSKI, Logika praktyczna, Warszawa 1996 (i inne wydania). C. Literatura uzupełniająca: J.J. JADACKI, Elementy semiotyki logicznej i metodologii w zadaniach, Warszawa 2004. B. STANOSZ, Ćwiczenia z logiki, Warszawa 1998. T. WIDŁA, D. ZIENKIEWICZ, Logika, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Słuchacz ma ugruntowaną wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, któą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - TMA_W01; P7S_WG. W2. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia - TMA_W04; P7S_WG. W3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego - TMA_W15; P7S_WG,=. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TMA_01; P7S_UW. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii - TMA_U03; P7S_UW. U3. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności - TMA_K04; P7S_KK, P7S_KK. K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO. K3. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy - zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne - związane z życiem indywidualnym i społecznym - TMA_K06, P7S_KK, P7S_KO. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Wykonywanie ćwiczeń, analiza rozwiązań, dyskusja. Kryteria oceniania: Oceny cząstkowe uzyskiwane w trakcie zajęć na podstawie kolokwiów i zadanych prac. * ocena niedostateczna WIEDZA: W1. Słuchacz nie ma ugruntowanej wiedzy z zakresu logiki ogólnej, jak również o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, którą powinien być w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Nie ma uporządkowanej ani pogłębionej wiedzy, obejmującej teorię i metodologię teologii, dającej możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Nie ma gruntownej znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U2. Nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i nie potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności. K2. Nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie w pełni rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Źle identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczne, związane z żuciem indywidualnym i społecznym. * ocena dostateczna W1. Słuchacz ma jedynie podstawową wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Ma fragmentaryczną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Ma elementarną znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, lecz nie potrafi sprawnie integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Potrafi przeprowadzić na podstawowym poziomie analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent potrafi w zasadniczym zarysie określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać niektóre skutki swojej działalności. K2. Ma częściowa świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Identyfikuje i w pewnym stopniu rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczne, związane z życiem indywidualny i społecznym. * ocena dobra WIEDZA: W1. Słuchacz ma wystarczającą wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, któą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Ma wystarczającą znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie podstawowe sądy z wykorzystaniem zasad logiki i wiedzy teologicznej. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Potrafi przeprowadzić logiczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać główne skutki swojej działalności. K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczne, związane z życiem indywidualny i społecznym. * ocena bardzo dobra WIEDZA: W1. Słuchacz ma ugruntowaną wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności. K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy. doktrynalne i etyczne, związane z życiem indywidualny i społecznym. |
Praktyki zawodowe: |
Z przedmiotem nie są związane praktyki zawodowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.