Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.1.04.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 01 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 01 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zaznajomienie się z głównymi metodami badań psychologicznych oraz możliwościami ich wykorzystania w ramach pracy pedagogicznej. Ponadto, konwersatorium umożliwia poznanie zasad prowadzenia badań empirycznych w psychologii i ich aplikacji do życia społecznego. Wykorzystując metody warsztatowe i dyskusji zajęcia uczą, jak w sposób konstruktywny i obiektywny prowadzić rozmowy na tematy psychologiczne oraz jak rozwiązywać główne zagadnienia psychologii ogólnej. Znajomość podstawowych zasad i mechanizmów psychologicznych umożliwi głębsze i bardziej precyzyjne spojrzenie na człowieka i jego zachowanie, i w efekcie dostrzeżenie rzeczy trudno dostępnych naszej uwadze. |
Pełny opis: |
B. Problematyka konwersatorium 1) Metody badań psychologicznych; 2) Eksperyment psychologiczny; 3) Testy psychologiczne stosowane do pomiaru osobowości, inteligencji, rozwoju intelektualnego i społecznego człowieka, kompetencji szkolnych; 4) Struktura pisania prac psychologicznych; 5) Wykorzystanie psychologii ogólnej w pracy pedagogicznej; 6) Określanie cech osobowości dzieci i młodzieży w kontekście społecznym; 7) Inteligencja ‒ pojęcie, rodzaje, pomiar 8) Nerwice u dzieci i młodzieży; 9) Reakcje i zachowania agresywne związane z rozwojem społecznym; 10) Relacje osobowości i religijności; |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć: CICCARELLI, S. K., WHITE, N., Psychologia, Poznań 2015. ZIMBARDO P.G., GERRIG R. J., Psychologia i życie, Warszawa 2012; STRELAU J., DOLIŃSKI D. (red.), Psychologia T. 1 i 2, Gdańsk 2008. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta BĄBEL P., SUCHOWIERSKA M., OSTASZEWSKI P., Analiza zachowania od A do Z, Gdańsk 2010; BEDNAREK D., Zawód: psycholog, Warszawa 2016. B. Literatura uzupełniająca ALBERY I., DAVEY G., Complete Psychology, London 2007; HORNOWSKA E., Testy psychologiczne: teoria i praktyka, Warszawa 2007. B. WOJCISZKE, Psychologia społeczna, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat psycholo-gicznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, TnMA_W02, P7S_WG 2. Zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych, TnMA_W03, P7S_WG 3. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym, TnMA_W04, P7S_WG Umiejętności 1. Student posiada umiejętność krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań. TMA_U01, P7S_UW 2. Potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, TnMA_U02, P7S_UW, P7S_UK 3. Potrafi kreatywnie ustosunkowywać się do istniejących koncepcji psychologii ogólnej, TnMA_U03, P7S_UW, P7S_UK Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w środowisku społecznym; TnMA_K01, P7S_KK, P7S_KO 2. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z psychologią, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia relacji psychologia ‒ wiara; TnMA_K02, P7S_KK, P7S_KO 3. Potrafi prowadzić zindywidualizowane działania psychologiczne, TnMA_K04, P7S_KO, P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie jest w formie przygotowania prezentacji na podane tematy oraz pracy pisemnej. Kryteria: • Ocena niedostateczna Wiedza: 1. Student nie posiada uporządkowanej wiedzy na temat psychologicznych podstaw; nie wykorzystuje posia-danej wiedzy w zakresie doboru źródeł oraz informacji. 2. Student nie zna wybranych koncepcji człowieka oraz nie ma podstawowej wiedzy na temat rozwoju czło-wieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych. 3. Student nie zna podstawowych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania. Umiejętności: 1. Student nie posiada umiejętności krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań. 2. Student nie potrafi wykorzystywać pogłębionej wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii. 3. Student nie umie ustosunkowywać się do istniejących koncepcji psychologii ogólnej. Kompetencje społeczne: 1. Student nie ma przekonania o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych w śro-dowisku społecznym. 2. Student nie dostrzega i nie formułuje problemów moralnych i etycznych związanych z psychologią. 3. Student nie potrafi prowadzić zindywidualizowanych działań psychologicznych. • Ocena dostateczna Wiedza: 1. Student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw. 2. Student w podstawowym stopniu zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych, 3. Student w podstawowym stopniu zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania. Umiejętności: 1. Student posiada podstawowe umiejętności krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań. 2. Student w podstawowym stopniu potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu psycho-logii. 3. Student w podstawowym stopniu potrafi trafnie prezentować poglądy własnych i innych autorów w zakresie koncepcji psychologii ogólnej. Kompetencje społeczne: 1. Student w podstawowym stopniu jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych. 2. Student w podstawowym stopniu dostrzega i formułuje problemy moralne i etyczne związane z psychologią. 3. Student w podstawowym stopniu potrafi prowadzić zindywidualizowane działania psychologiczne. Ocena dobra Wiedza: 1. Student posiada wiedzę na temat psychologicznych podstaw życia. 2. Student zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych, 3. Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym, Umiejętności: 1. Student posiada umiejętności krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań. 2. Student potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii. 3. Student potrafi trafnie prezentować własnych i innych autorów poglądy, a także umie ustosunkowywać się do istniejących koncepcji psychologii ogólnej. Kompetencje społeczne: 1. Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych. 2. Student dostrzega i formułuje problemy moralne i etyczne związane z psychologią, oraz poszukuje opty-malnych rozwiązań z punktu widzenia relacji psychologia ‒ wiara. 3. Student potrafi prowadzić zindywidualizowane działania psychologiczne. • Ocena bardzo dobra Wiedza: 1. Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw życia. 2. Student w zaawansowanym stopniu zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma zaawansowaną wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych, 3. Student w zaawansowanym stopniu zna podstawowe teorie dotyczące wychowania i uczenia się. Umiejętności: 1. Student posiada zaawansowane umiejętności krytycznej analizy zjawisk społecznych w kontekście ich psychologicznych uwarunkowań. 2. Student w zaawansowanym stopniu potrafi wykorzystywać pogłębionej wiedzy teoretycznej z zakresu psy-chologii. 3. Student w zaawansowanym stopniu potrafi trafnie prezentować poglądy własnych i innych autorów dotyczące koncepcji psychologii ogólnej. Kompetencje społeczne: 1. Student w zaawansowanym stopniu jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych. 2. Student w zaawansowanym stopniu dostrzega i formułuje problemy moralne i etyczne związane z psychologią. 3. Student w zaawansowanym stopniu potrafi prowadzić zindywidualizowane działania psychologiczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Krok | |
Prowadzący grup: | Dariusz Krok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Krok | |
Prowadzący grup: | Dariusz Krok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.