Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia filozofii nowożytnej i współczesnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.2.01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii nowożytnej i współczesnej
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 02
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 02
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Jednolite studia magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Semestr letni (II)

Profil kształcenia:

Profil ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Zaliczenie I części historii filozofii (starożytnej i średniowiecznej)

Literatura uzupełniająca:

A.J. Ayer, Filozofia w XX wieku, tł. T. Baszniak, Warszawa 2003.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Kartezjusza do Leibniza, t. IV, tł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Hobbesa do Hume’a, t. V, tł. zbiorowe, Warszawa 1997.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Wolffa do Kanta, t. VI, tł. J. Łoziński, Warszawa 1996.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Fichtego do Nietzschego, t. VII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Benthmama do Russella¸ t. VIII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1989.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Maine de Birana do Sartre’a, t. IX, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.

D. Folscheid, Wielkie daty filozofii nowożytnej i współczesnej, tł. J. Niecikowski, Warszawa 2000.

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta (w godzinach):


(A) godziny kontaktowe:

- udział w zajęciach: 45 godzin / 1 ECTS;

- konsultacje: 15 godzin / 0,5 ECTS


(B) praca własna studenta

(1) studiowanie literatury i realizacja zadań: 15 godzin / 0,5 ECTS;

(2) przygotowanie do egzaminu - 30 godzin / 1 ECTS.


Założenia:

Zakłada się znajomość historii filozofii starożytnej i średniowiecznej, w tym znajomość podstawowych problemów filozoficznych oraz terminologii.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie z poglądami najważniejszych filozofów epoki nowożytnej i współczesności (od renesansu do czasów najnowszych), omówienie tła duchowego poszczególnych okresów, analiza kluczowych kontrowersji filozoficznych w nowożytnych i współczesnych dziejach myśli zachodniej. W zajęciach zwraca się uwagę na relację filozofii nowożytnej i współczesnej do teologii i światopoglądu chrześcijańskiego, a także do rodzących się i rozwijających nauk przyrodniczych.

Pełny opis:

Tematy II semestru

I. Humanizm i początki renesansu:

1. Wprowadzenie

2. Mikołaj z Kuzy

3. Akademia Platońska we Florencji

II. Filozofia naturalna okresu renesansu:

1. Cechy renesansowej filozofii naturalnej

2. Giordano Bruno

3. Galileusz

4. Francis Bacon

III. Racjonalizm XVII wieku:

1. Rene Descartes

2. Baruch Spinoza

3. Nicolas Malebranche

4. Gottfried Wilhelm Leibniz

5. Blaise Pascal

IV. Empiryzm brytyjski:

1. John Locke

2. George Berkeley

3. David Hume

V. Filozofia oświecenia:

1. Wolter

2. Monteskiusz

3. Christian Wolff

4. Oświecenie polskie

VI. Filozofia krytyczna i idealizm niemiecki:

1. Immanuel Kant

2. Johann Gottlieb Fichte

3. Friedrich Wilhelm Schelling

4. Georg Wilhelm Friedrich Hegel

5. Artur Schopenhauer

VII. Pozytywizm, materializm i ateizm nowożytny:

1. August Comte

2. Ludwig Feuerbach

3. Karol Marks

4. Friedrich Nietzsche

VIII. Filozofia chrześcijańska:

1. Søren Kierkegaard

2. Władimir Sołowjow

3. Desire Mercier

IX. Fenomenologia:

1. Edmund Husserl

2. Edith Stein

3. Roman Ingarden

4. Max Scheler

5. Martin Heidegger

X. Filozofia analityczna:

1. Ludwig Wittgenstein

2. Bertrand Russell

3. Kazimierz Twardowski

4. Józef M. Bocheński

XI. Współczesna filozofia człowieka:

1. Egzystencjalizm

2. Personalizm

3. Filozofia spotkania

4. Naturalizm

5. Genderyzm

Literatura:

A. Bronk (red.), Z badań nad filozofią najnowszą, Lublin 1995.

E. Coreth, H. Schöndorf, Filozofia XVII i XVIII wieku, tł. P Gwiazdecki, Kęty 2006.

E. Coreth, P. Ehlen, J. Schmidt, Filozofia XIX wieku¸ tł. P. Gwiazdecki, Kęty 2006.

E. Coreth, P. Ehlen, G. Haeffner, F. Ricken, Filozofia XX wieku, tł. M. L. Kalinowski, Kęty 2004.

L. Gawor, Z. Stachowski (red.), Filozofia współczesna, Bydgoszcz i in. 2006.

M. Hempoliński, Filozofia współczesna, Warszawa 1989.

Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.

W. Mackiewicz, Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa1994.

W. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. II i III, Warszawa 1995 (i inne wydania).

Efekty uczenia się:

I. Wiedza ("Student wie i rozumie"):

- Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii (i prawa kanonicznego). którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej: TMA_W02; P7S_WG;

- Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych: TMA_W12; P7S_WG;

- Ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii praz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii: TMA_W13; P7S_WG/K.

II. Umiejętności ("Student potrafi"):

- Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów: TMA_U02; P7S_UW;

- Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych: TMA_U06; P7S_UW;

- Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym: TMA_U08; P7S_UW.

III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do...:"):

- Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów: TMA_K05; P7S_KO;

- Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;

- Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego: TMA_K07; P7S_KO.

Metody i kryteria oceniania:

1. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):

(1) Zadania cząstkowe (W2, U1, U2, K1, K3);

(2) Egzamin końcowy (W1, W2, W3, U3, K2)

2. Materiał obowiązujący do egzaminu obejmuje:

- treść wykładów,

- zawartość przekazywanych materiałów,

- znajomość zadanych lektur.

3. Podstawą udzielenia zaliczenia jest egzamin ustny. Ustala się następujące kryteria oceniania:

1. Znajomość omawianych nurtów filozoficznych oraz zadanego materiału do samodzielnego opracowania jest wystarczająca do uzyskania oceny "dobry plus" (4,5);

2. Aby uzyskać ocenę bardzo dobrą (5), student powinien wykazać się umiejętnością dynamicznego operowania zdobytą wiedzą, np. umiejąc porównać ze sobą różne nurty, odpowiedzieć na pytania problemowe, samodzielnie oceniać nurty itp. (zob. efekty uczenia się w zakresie umiejętności);

3. Oceny: dobry (4,0), dostateczny plus (3,5) oraz dostateczny (3,0) są udzielane wówczas, gdy w odpowiedziach studenta pojawiają się błędy, które jednak nie zniekształcają głównego sensu poszczególnych nurtów.

4. Brak znajomości zadanego materiału, istotne błędy w prezentacji poglądów filozoficznych skutkują brakiem zaliczenia przedmiotu i oceną niedostateczną (2).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Wolsza
Prowadzący grup: Kazimierz Wolsza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Dyscyplina:

filozofia

Literatura uzupełniająca:

A.J. Ayer, Filozofia w XX wieku, tł. T. Baszniak, Warszawa 2003.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Kartezjusza do Leibniza, t. IV, tł. J. Marzęcki, Warszawa 1995.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Hobbesa do Hume’a, t. V, tł. zbiorowe, Warszawa 1997.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Wolffa do Kanta, t. VI, tł. J. Łoziński, Warszawa 1996.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Fichtego do Nietzschego, t. VII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Benthmama do Russella¸ t. VIII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1989.

F. Copleston, Historia filozofii. Od Maine de Birana do Sartre’a, t. IX, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.

D. Folscheid, Wielkie daty filozofii nowożytnej i współczesnej, tł. J. Niecikowski, Warszawa 2000.

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Założenia:

Zakłada się znajomość historii filozofii starożytnej i średniowiecznej, w tym znajomość podstawowych problemów filozoficznych oraz terminologii.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie z poglądami najważniejszych filozofów epoki nowożytnej i współczesności (od renesansu do czasów najnowszych), omówienie tła duchowego poszczególnych okresów, analiza kluczowych kontrowersji filozoficznych w nowożytnych i współczesnych dziejach myśli zachodniej. W zajęciach zwraca się uwagę na relację filozofii nowożytnej i współczesnej do teologii i światopoglądu chrześcijańskiego, a także do rodzących się i rozwijających nauk przyrodniczych.

Pełny opis:

Tematy II semestru

I. Humanizm i początki renesansu:

1. Wprowadzenie

2. Mikołaj z Kuzy

3. Akademia Platońska we Florencji

II. Filozofia naturalna okresu renesansu:

1. Cechy renesansowej filozofii naturalnej

2. Giordano Bruno

3. Galileusz

4. Francis Bacon

III. Racjonalizm XVII wieku:

1. Rene Descartes

2. Baruch Spinoza

3. Nicolas Malebranche

4. Gottfried Wilhelm Leibniz

5. Blaise Pascal

IV. Empiryzm brytyjski:

1. John Locke

2. George Berkeley

3. David Hume

V. Filozofia oświecenia:

1. Wolter

2. Monteskiusz

3. Christian Wolff

4. Oświecenie polskie

VI. Filozofia krytyczna i idealizm niemiecki:

1. Immanuel Kant

2. Johann Gottlieb Fichte

3. Friedrich Wilhelm Schelling

4. Georg Wilhelm Friedrich Hegel

5. Artur Schopenhauer

VII. Pozytywizm, materializm i ateizm nowożytny:

1. August Comte

2. Ludwig Feuerbach

3. Karol Marks

4. Friedrich Nietzsche

VIII. Filozofia chrześcijańska:

1. Søren Kierkegaard

2. Władimir Sołowjow

3. Desire Mercier

IX. Fenomenologia:

1. Edmund Husserl

2. Edith Stein

3. Roman Ingarden

4. Max Scheler

5. Martin Heidegger

X. Filozofia analityczna:

1. Ludwig Wittgenstein

2. Bertrand Russell

3. Kazimierz Twardowski

4. Józef M. Bocheński

XI. Współczesna filozofia człowieka:

1. Egzystencjalizm

2. Personalizm

3. Filozofia spotkania

4. Naturalizm

5. Genderyzm

Literatura:

A. Bronk (red.), Z badań nad filozofią najnowszą, Lublin 1995.

E. Coreth, H. Schöndorf, Filozofia XVII i XVIII wieku, tł. P Gwiazdecki, Kęty 2006.

E. Coreth, P. Ehlen, J. Schmidt, Filozofia XIX wieku¸ tł. P. Gwiazdecki, Kęty 2006.

E. Coreth, P. Ehlen, G. Haeffner, F. Ricken, Filozofia XX wieku, tł. M. L. Kalinowski, Kęty 2004.

L. Gawor, Z. Stachowski (red.), Filozofia współczesna, Bydgoszcz i in. 2006.

M. Hempoliński, Filozofia współczesna, Warszawa 1989.

Z. Kuderowicz, Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.

W. Mackiewicz, Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa1994.

W. Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. II i III, Warszawa 1995 (i inne wydania).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www4-1 (2024-03-12)