Patrologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.3.04 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patrologia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 03 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 03 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
1) Ukazanie kontekstu historycznego-kulturowego jako podłoża dla rozwoju pierwszego etapu teologii katolickiej; 2) Zaprezentowanie sylwetek teologów (Ojców Kościoła) w poszczególnych okresach patrystyki (od I do VIII w.); 3) Przedstawienie etapów rozwoju teologii patrystycznej w powiązaniu z kształtowaniem się historii dogmatów; 4) Omówienie znaczenia soborów i synodów dla kościelnej żywotności wspólnoty chrześcijańskiej. |
Pełny opis: |
1. Wiadomości wprowadzające (bibliografia i terminologia patrystyczna); 2. Początki literatury patrystycznej (II w.): a) Ojcowie Apostolscy, b) dzieła chrześcijańskiego świadectwa wiary, c) apologeci, d) polemiści; 3. Krystalizacja myśli teologicznej w III w.: a) w środowisku aleksandryjskim, b) w środowisku afrykańskim, c) w środowisku rzymskim, d) na Bliskim Wschodzie; 4. Złoty wiek literatury patrystycznej Ojców greckich i łacińskich (325–415): a) Ojcowie Wschodu (Aleksandria i Egipt, Mała Azja, Antiochia, Syria, Palestyna), b) Ojcowie Zachodu (papieże IV i V w., Galia, Italia, Illiria, Afryka); 5. Schyłek literatury patrystycznej (do poł. VIII w.): a) pisarze greccy (monofizyci i antymonofizyci, monoteleci i antymonoteleci, ikonoklaści i obrońcy kultu obrazów), b) pisarze łacińscy (papieże VI i VII w., Italia, Galia, Afryka, Hiszpania). |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: Altaner B., Stuiber A., Patrologia, Warszawa 1990; Pieszczoch Sz., Patrologia, t. I: Działalność Ojców, t. II: Ojcowie mówią, Gniezno 1994; Żurek A., Wprowadzenie do Ojców Kościoła, Tarnów 1998; Drączkowski F., Patrologia, Pelplin–Lublin 1998; Górny J.J., Patrologia (Literatura patrystyczna w zarysie), Olsztyn 2002. Campenhausen von H., Ojcowie Kościoła, tłum. K. Wierszyłowski, Warszawa 1967; Hamman A,. Portrety Ojców Kościoła. Praktyczny przewodnik po patrologii, Warszawa 1978; Benedykt XVI, Ojcowie Kościoła. Od Klemensa Rzymskiego do Augustyna, Poznań 2008. Literatura uzupełniająca: Szymusiak J.M., Starowieyski M., Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 1971; Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988; Pietras H., By nie milczeć o Bogu. Zarys teologii Ojców Kościoła, Kraków 1991; Padovese L., Wprowadzenie do teologii patrystycznej, Kraków 1994; Starowieyski M., Słownik Wczesnochrześcijańskiego Piśmiennictwa Wschodu, Warszawa 1999; Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2007; Fiedrowicz M., Teologia ojców Kościoła. Podstawy wczesnochrześcijańskiej refleksji nad wiarą, Kraków 2009; Starowieyski M., Szymusiak J.M., Nowy słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 2022. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie historii Kościoła i patrologii, którą jest w stanie rozwijać - TMA_W1;P7S_WG; W2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym - TMA_W14; P7S_WG, P7S_WK; W3. ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, a także w kształtowaniu się kultury Europy - TMA_W18; P7S_WG, P7S_WK. Umiejętności U1.Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych - TMA_U04; P7S_UW; U2. potrafi odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego - TMA_U07; P7S_UW; U3.potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia miejsca w procesie historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW. Kompetencje społeczne (postawy) K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO; K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego - TMA_K07; P7S_KO. K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii - TMA_K08; P7S_KR. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Zajęcia prowadzone są metodą wykładu. B. Zajęcia kończą się egzaminem ustnym w oparciu o wcześniej podane tezy egzaminacyjne. C. Kryteria oceniania: - ocena bardzo dobra (5): Wiedza W1. Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie historii Kościoła i patrologii, którą jest w stanie rozwijać; W2. w sposób pogłębiony rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym; W3. ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, a także w kształtowaniu się kultury Europy. Umiejętności U1.Student posiada pełną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych; U2. potrafi w sposób pogłębiony odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego; U3. potrafi dogłębnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Kompetencje społeczne K1. Student ma pełną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii. - ocena dobra (4): W1. Student ma wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie historii Kościoła i patrologii; W2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym; W3. ma wiedzę o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, a także w kształtowaniu się kultury Europy. Umiejętności U1.Student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych; U2. potrafi odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego; U3. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Kompetencje społeczne K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych; K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; K3. interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii. - ocena dostateczna (3): W1. Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie historii Kościoła i patrologii; W2. rozumie w sposób względny kulturotwórczą rolę Kościoła i teologi; W3. ma wiedzę o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa. Umiejętności U1.Student posiada względną umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych; U2. potrafi odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego; U3. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych w celu określenia miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Kompetencje społeczne K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych; K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; K3. interesuje się niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii. - ocena niedostateczna (2): W1. Student nie posiada wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii w zakresie historii Kościoła i patrologii; W2. nie rozumie kulturotwórczej roli Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym; W3. nie ma wiedzy o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, a także w kształtowaniu się kultury Europy. Umiejętności U1.Student nie posiada umiejętności interpretowania podstawowych źródeł teologicznych; U2. nie potrafi odnajdywać powiązań pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego; U3. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych w celu określenia miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Kompetencje społeczne K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych; K2. nie ma świadomości własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; K3. nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Norbert Widok | |
Prowadzący grup: | Norbert Widok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.