Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Misjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.0.8.06
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Misjologia
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 08
Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 08
Teologia kapłańska, jednolite magisterskie, 6-letnie, stacjonarne
Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Poziom studiów:

Jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

letni 2022/23

Profil kształcenia:

Ogólnouczelniany

Wymagania:

Zaliczenie wcześniejszych semestrów studiów teologicznych

Literatura uzupełniająca:

Bosch, D. J., Oblicza misji chrześcijańskiej. Zmiany paradygmatu w teologii misji, Katowice 2010.


Fąs L., Misyjność Kościoła w przedsoborowych dyskusjach teologicznych, w: Nurt SVD 2(2005), s. 109-146.


Górski J., Odpowiedzi na 101 pytań o misje, Kraków 2005.


Ion, B., Philippe C., Jacques G., Misjologia. Mały słownik, Warszawa 2007.


Maria J., Lopetegui G., Duch misyjny. Vademecum, Warszawa 1991.


Müller K., Teologia misji. Wprowadzenie, Warszawa 1989.


Karotemler S., (red.), Kościół misyjny. Podstawowe studium misjologii, Warszawa 1997.


Schütte J. (red.), Misje po Soborze Watykańskim II. Płock 1981.


Sokołowski P. A., Misje w IX wieku. Wybrane zagadnienia, Pieniężno 2008.


Sokołowski P. A., Główne trendy misjologiczne, w: Nurt SVD 4 (2004), s. 7-44.


Sokołowski P. A., Misyjność jako cecha Kościoła, w: Nurt SVD 2 (2005), s. 27-72.


Sievernich, M., Die christliche Mission. Geschichte und Gegenwart, Darmstadt 2009.



Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach 15 godz.;

Przygotowanie do zaliczenia 10 godz.

Skrócony opis:

Celem wykładu jest: ukazanie rozumienia misji na przestrzeni wieków; zapoznanie studentów ze współczesnymi definicjami misji oraz ich analiza teologiczna; ukazanie celów działalności misyjnej – w aspekcie antropologicznym, soteriologicznym i eklezjologicznym; ukazanie relacji między misją a dialogiem, misją a promocją ludzką; wskazanie na misyjne zadania Ludu Bożego – papieża, Kongregacji Ewangelizacji Narodów, biskupów, kapłanów, zakonników i zakonnic, katolików świeckich; przedstawienie zarysu historii misji katolickich oraz prezentacja Papieskich Dzieł Misyjnych; ukazanie aktualnego stanu zaangażowania misyjnego duchowieństwa diecezjalnego, zakonnego oraz świeckich.

Pełny opis:

Treści programowe

1. Misja i jej współczesny kryzys

1.1. Treść pojęcia „misja”

1.2. Kryzys misji chrześcijańskiej

1.3. Podstawy, cel i natura misji

2. Ku współczesnemu rozumieniu misji

2.1. Uzasadnienie biblijne

2.2. Misjologia protestancka

2.3. Misjologia katolicka

2.4. Nowa sytuacja in nowe podejście Soboru Watykańskiego II

3. Posłanie misyjne w posoborowym nauczaniu Magisterium Ecclsiae

3.1. Dekret misyjny Ad gentes

3.2. Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi

3.3. Encyklika Redemptoris missio

4. Zarys teologii misji

4.1. Aspekt trynitarny

4.2. Aspekt chrystologiczny

4.3. Aspekt pneumatologiczny

4.4. Aspekt eklezjologiczny

5. Misja dzisiaj

5.1. Misja, ewangelizacja, nowa ewangelizacja

5.2. Międzykulturowy wymiar misji

6. Kościół w dialogu

6.1. Kościół w dialogu z religiami

6.2. Kościół w dialogu ze współczesnym światem

7. Wnioski

Literatura:

1. D. J. BOSCH, Oblicza misji chrześcijańskiej. Zmiany paradygmatu w teologii

misji, Katowice 2010.

2. L. FĄS L, Misyjność Kościoła w przedsoborowych dyskusjach teologicznych, w:

Nurt SVD 2(2005), s. 109-146.

3. J. Górski, Odpowiedzi na 100 pytań o misje, Kraków 2005.

4. B. ION, C. PHILIPPE, G. JACQUES, Misjologia. Mały słownik, Warszawa 2007.

5. J. MARIA, G. LOPETEQIU, Duch misyjny. Vademecum, Warszawa 1991.

6. K. MÜLLER, Teologia misji. Wprowadzenie, Warszawa 1989.

7. S. KAROTEMLER, (red.), Kościół misyjny. Podstawowe studium misjologii,

Warszawa 1997.

8. J. SCHÜTTE (red.), Misje po Soborze Watykańskim II. Płock 1981.

9. P. A. SOKOŁOWSKI, Misje w IX wieku. Wybrane zagadnienia, Pieniężno 2008.

10. P. A. SOKOŁOWSKI, Główne trendy misjologiczne, w: Nurt SVD 4 (2004),

s. 7-44.

11. P. A. SOKOŁOWSKI, Misyjność jako cecha Kościoła, w: Nurt SVD 2(2005),

s. 27-72.

12.Collet G., Missionswissenschaft, w: J. WERBICK, M. WORBS (red.), Miejsca teologii. Orte der Theologie, (Colloquia Theologica 10), Opole 2008, s. 193-210.

13. Urban J. Nowe elementy w teologii misji i perspektywy misjologii, w: J. WERBICK, M. WORBS (red.), Miejsca teologii. Orte der Theologie, (Colloquia Theologica 10), Opole 2008, s. 183-191.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student zna pojęcia, cele i zadania misjologii oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na temat misji - TMA_W01; P7S_WG;

W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii misji oraz kultur i religii objętych działalnością misyjną Kościoła - TMA_W08; P7S_WG.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół misjologicznych i koncepcji misji oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie misjologii - TMA_U02; P7S_UW;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym - TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie misjologii, historii kultury, i religioznawstwa - TMA_K08; P7S_KR.

Metody i kryteria oceniania:

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia:

• zaliczenie na ocenę

B. Forma zaliczenia:

• zaliczenie ustne z zakresu wyłożonego materiału (90%)

oraz zadanej lektury (10%)

C. Kryteria oceny

• ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie zna podstawowych pojęć, celów i zadań misjologii oraz nie zna dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat misji;

W2. nie posiada żadnej wiedzy na temat historii misji oraz kultur i religii objętych działalnością misyjną Kościoła.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student nie posiada żadnych umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury teologicznej, poglądów różnych szkół misjologicznych i koncepcji misji oraz nie potrafi opracować i zaprezentować wyników badań z zakresu misjologii;

U2. nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student nie identyfikuje i nie rozstrzyga żadnych dylematy doktrynalnych i etyczno-moralnych związanych z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie misjologii, historii kultur i religioznawstwa.

• ocena dostateczna

W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania misjologii oraz treść niektórych dokumentów Kościoła katolickiego na temat misji;

W2. ma podstawową wiedzę na temat historii misji oraz niektórych kultur i religii objętych działalnością misyjną Kościoła.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy niektórych szkół misjologicznych i koncepcji misji;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie misjologii.

• ocena dobra

W1. Student zna pojęcia, cele i zadania misjologii oraz dokumenty i nauczanie Kościoła katolickiego na temat misji;

W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii misji oraz kultur i religii objętych działalnością misyjną Kościoła.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół misjologicznych i wybranych koncepcji misji oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie misjologii;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie misjologii i historii kultury.

• ocena bardzo dobra

W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań misjologii oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat misji;

W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii misji oraz kultur i religii objętych działalnością misyjną Kościoła.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół misjologicznych i koncepcji misji oraz potrafi opracować i zaprezentować wyniki badań w zakresie misjologii;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie misjologii, historii kultury, i religioznawstwa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Worbs
Prowadzący grup: Cyprian Tkacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystian Kałuża
Prowadzący grup: Dariusz Flak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystian Kałuża
Prowadzący grup: Krystian Kałuża
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-www2-8 (2025-10-29)