Psychologia i medycyna pastoralna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.1.1.1.079 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia i medycyna pastoralna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Zajęcia te prowadzą do spojrzenia na różnego rodzaju sytuacje duszpasterskie z psychologicznego punktu widzenia. Analiza działalności zbawczej Kościoła ukazuje, że osoby zaangażowane w duszpasterstwo wielokrotnie spotykają się z problematyką cierpienia i śmierci, a także występuje wśród ludzi objętych troską duszpasterską, silna potrzeba komunikacji na poziomie indywidualnym (tzw. poradnictwo duszpasterskie). We współczesnym świecie, w wielu parafiach wybijającą potrzebą jest także kierownictwa duchowego. Psychologia pastoralna, będąc dziedziną interdyscyplinarną, stara się holistycznie spoglądać na człowieka i przygotować studentów do jak najbardziej optymalnej pomocy człowiekowi. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Rys historyczny i definicja psychologii pastoralnej 2. Antropologia pastoralna 3. Poradnictwo duszpasterskie 4. Rozmowa duszpasterska 5. Kierownictwo duchowe 6. Psychologiczny aspekt spowiedzi 7. Analiza transakcyjna i komunikacja 7. Choroba i śmierć 8. Psychologia grupy religijnej 9. Rola duszpasterza w grupie religijnej 10. Koncepcje dojrzałej religijności (Chlewiński, Allport) 11. Psychologiczne aspekty celibatu 12. Poradnictwo pastoralne: osoby z zaburzeniami nastroju, depresją ("Leksykon Teologii Pastoralnej") 13. Ludzka płciowość, jej sens i realizacja 14. Naturalne planowanie poczęć, jako styl życia małżeńskiego 15. Wybrane zagadnienia z higieny ogólnej ważnej w pracy duszpasterskiej |
Literatura: |
Płużek Z., Psychologia pastoralna, Kraków 1994; Szentmartoni M., Psychologia pastoralna, Kraków 1995; Chlewiński Z. (red), Wybrane zagadnienia z psychologii pastoralnej, Lublin 1989; Kroplewski Z., Kryzysy kapłańskie, Kraków 2010; Kroplewski Z., Sztuka rozmawiania, Kraków 2006; Luft S., Medycyna pastoralna, Warszawa 2002; |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralno-psychologicznej i charytatywnej Kościoła katolickiego , dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, TMA_W08, P7S_WG; W2. zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia, TMA_W10, P7S_WG; W3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych, TMA_W12, P7S_WG; UMIEJĘTNOŚCI U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej, TMA_U01, P7S_UW; U2. potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, TMA_U12,P7S_UW; KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny, TMA_K02, P7S_KR: K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, TMA_K05, P7S_KO; |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia: • zaliczenie na ocenę B. Forma zaliczenia: • zaliczenie pisemne poprzez pracę zaliczeniową na wskazany temat C. Kryteria oceny • ocena niedostateczna WIEDZA W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego i nie widzi potrzeby korzystania z nauki pomocniczej - psychologii w działalności zbawczej Kościoła; W2. nie zna podstawowych definicji i pojęć duszpasterstwa i psychologii; UMIEJĘTNOŚCI U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury pastoralno-psychologicznej oraz nie potrafi opracować i prezentować wyników badań; U2. nie potrafi przeprowadzić analizy psychologicznych zachowań ludzi i wyprowadzić z nich implikacji pastoralnych; U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej wiary i jej miejsca w kulturze. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów; K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami duszpasterskimi w działalności Kościoła i wykorzystywaniem w działalności zbawczej osiągnięć współczesnej psychologii;. • ocena dostateczna WIEDZA W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii praktycznej oraz psychologicznej; W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i rozwoju psychologii pastoralnej oraz wykorzystywania jej w działalności zbawczej Kościoła. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej,psychologicznej, zna niektóre poglądy psychologii pastoralnej; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych, psychologicznych i światopoglądowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym na kanwie teologiczno-psychologicznej; K2. interesuje się współczesnymi imperatywami duszpasterskimi wyznaczonymi przez Urząd Nauczycielski Kościoła i wykorzystywaniem w nich wiedzy psychologicznej. • ocena dobra WIEDZA W1. Student zna pojęcia, cele i zadania teologii pastoralnej oraz psychologii W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i rozwoju psychologii pastoralnej; UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych i psychologicznych U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych, psychologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń oraz oddziaływania społecznego i duszpasterskiego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym przy wykorzystaniu wiedzy medycznej i pastoralnej; K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii pastoralnej i psychologii w celu efektywniejszej działalności zbawczej Kościoła • ocena bardzo dobra WIEDZA W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań psychologii i medycyny pastoralnej oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego; W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii i rozwoju psychologii pastoralnej; W3. Zna dokumenty Kościoła odnoszące się do duszpasterstwa prowadzonego w Kościele oraz literaturę psychologiczno-pastoralną; UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, medycznej i psychologicznej; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym; K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie działalności zbawczej Kościoła prowadzonej w oparciu o psychologię i medycynę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Sadlak | |
Prowadzący grup: | Robert Sadlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.