Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia i medycyna pastoralna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.1.1.1.079
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia i medycyna pastoralna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia te prowadzą do spojrzenia na różnego rodzaju sytuacje duszpasterskie z psychologicznego punktu widzenia. Analiza działalności zbawczej Kościoła ukazuje, że osoby zaangażowane w duszpasterstwo wielokrotnie spotykają się z problematyką cierpienia i śmierci, a także występuje wśród ludzi objętych troską duszpasterską, silna potrzeba komunikacji na poziomie indywidualnym (tzw. poradnictwo duszpasterskie). We współczesnym świecie, w wielu parafiach wybijającą potrzebą jest także kierownictwa duchowego. Psychologia pastoralna, będąc dziedziną interdyscyplinarną, stara się holistycznie spoglądać na człowieka i przygotować studentów do jak najbardziej optymalnej pomocy człowiekowi.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Rys historyczny i definicja psychologii pastoralnej

2. Antropologia pastoralna

3. Poradnictwo duszpasterskie

4. Rozmowa duszpasterska

5. Kierownictwo duchowe

6. Psychologiczny aspekt spowiedzi

7. Analiza transakcyjna i komunikacja

7. Choroba i śmierć

8. Psychologia grupy religijnej

9. Rola duszpasterza w grupie religijnej

10. Koncepcje dojrzałej religijności (Chlewiński, Allport)

11. Psychologiczne aspekty celibatu

12. Poradnictwo pastoralne: osoby z zaburzeniami nastroju, depresją ("Leksykon Teologii Pastoralnej")

13. Ludzka płciowość, jej sens i realizacja

14. Naturalne planowanie poczęć, jako styl życia małżeńskiego

15. Wybrane zagadnienia z higieny ogólnej ważnej w pracy duszpasterskiej

Literatura:

Płużek Z., Psychologia pastoralna, Kraków 1994;

Szentmartoni M., Psychologia pastoralna, Kraków 1995;

Chlewiński Z. (red), Wybrane zagadnienia z psychologii pastoralnej, Lublin 1989;

Kroplewski Z., Kryzysy kapłańskie, Kraków 2010;

Kroplewski Z., Sztuka rozmawiania, Kraków 2006;

Luft S., Medycyna pastoralna, Warszawa 2002;

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralno-psychologicznej i charytatywnej Kościoła katolickiego , dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego, TMA_W08, P7S_WG;

W2. zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia, TMA_W10, P7S_WG;

W3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych, TMA_W12, P7S_WG;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej, TMA_U01, P7S_UW;

U2. potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, TMA_U12,P7S_UW;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny, TMA_K02, P7S_KR:

K2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, TMA_K05, P7S_KO;

Metody i kryteria oceniania:

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia:

• zaliczenie na ocenę

B. Forma zaliczenia:

• zaliczenie pisemne poprzez pracę zaliczeniową na wskazany temat

C. Kryteria oceny

• ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego i nie widzi potrzeby korzystania z nauki pomocniczej - psychologii w działalności zbawczej Kościoła;

W2. nie zna podstawowych definicji i pojęć duszpasterstwa i psychologii;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury pastoralno-psychologicznej oraz nie potrafi opracować i prezentować wyników badań;

U2. nie potrafi przeprowadzić analizy psychologicznych zachowań ludzi i wyprowadzić z nich implikacji pastoralnych;

U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej wiary i jej miejsca w kulturze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;

K2. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami duszpasterskimi w działalności Kościoła i wykorzystywaniem w działalności zbawczej osiągnięć współczesnej psychologii;.

• ocena dostateczna

WIEDZA

W1. Student zna niektóre pojęcia, cele i zadania teologii praktycznej oraz psychologicznej;

W2. ma podstawową wiedzę na temat historii i rozwoju psychologii pastoralnej oraz wykorzystywania jej w działalności zbawczej Kościoła.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej,psychologicznej, zna niektóre poglądy psychologii pastoralnej;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów teologicznych, psychologicznych i światopoglądowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym na kanwie teologiczno-psychologicznej;

K2. interesuje się współczesnymi imperatywami duszpasterskimi wyznaczonymi przez Urząd Nauczycielski Kościoła i wykorzystywaniem w nich wiedzy psychologicznej.

• ocena dobra

WIEDZA

W1. Student zna pojęcia, cele i zadania teologii pastoralnej oraz psychologii

W2. ma uporządkowaną wiedzę na temat historii i rozwoju psychologii pastoralnej;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, poglądy różnych szkół pastoralnych i psychologicznych

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych, psychologicznych i światopoglądowych celem określenia ich

znaczeń oraz oddziaływania społecznego i duszpasterskiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym przy wykorzystaniu wiedzy medycznej i pastoralnej;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie teologii pastoralnej i psychologii w celu efektywniejszej działalności zbawczej Kościoła

• ocena bardzo dobra

WIEDZA

W1. Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą pojęć, celów i zadań psychologii i medycyny pastoralnej oraz dokumentów i nauczania Kościoła katolickiego na temat duszpasterstwa zwyczajnego i nadzwyczajnego;

W2. ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat historii i rozwoju psychologii pastoralnej;

W3. Zna dokumenty Kościoła odnoszące się do duszpasterstwa prowadzonego w Kościele oraz literaturę psychologiczno-pastoralną;

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada bardzo dobre umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury teologicznej, medycznej i psychologicznej;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)

K1. Student trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym;

K2. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie działalności zbawczej Kościoła prowadzonej w oparciu o psychologię i medycynę.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Sadlak
Prowadzący grup: Robert Sadlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)