Metodologia badań nad rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.2.2.0.1.045.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań nad rodziną |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
• Wprowadzenie do zagadnień z metodologii nauk o rodzinie oraz z metodologii badań rodziny. • Wypracowanie umiejętności projektowania badań w naukach o rodzinie. • Kształtowanie kultury logiczno-metodologicznej w naukach o rodzinie. |
Pełny opis: |
Problematyka ćwiczeń: Współczesne próby definiowania „małżeństwa” i „rodziny”. Typologia zadań nauk o rodzinie. Podstawowe podejścia w badaniach nad rodziną oraz ujęcia teoretyczno-badawcze w naukach o rodzinie. Wyjaśnienie nomotetyczne i idiograficzne w badaniach nad rodziną. Formułowanie problemów badawczych, zmiennych i wskaźników oraz budowanie skal w naukach o rodzinie. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana i omówiona podczas zajęć: KŁYS J., Nauki o rodzinie, „Studia nad Rodziną” 5(2001), nr 1(8), s. 35-52; TYSZKA Z., Poznawcze i praktyczne znaczenie badań nad rodziną, „Problemy Rodziny” 1972, nr 4, s. 7-9; MAJDAŃSKI S., Rodzina jako kategoria naturalna i przedmiot badań oraz studiów w polskiej tradycji (szkic naukoznawczy), „Studia nad Rodziną” 10(2006), nr 1-2 (18-19), s. 171-181; SLANY K., Definicje pojęć „małżeństwo” i „rodzina” w obliczu pojawienia się alternatywnych form życia małżeńsko-rodzinnego, „Małżeństwo i Rodzina” 1(2002), z. 4(4), s. 3-8; KAMIŃSKI S., Nauka i meto-da. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992; HAJDUK Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2005; NOWAK S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007; RUBACHA K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008, s. 40-115, 259-303; PALKA S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: KAWCZYŃSKA-BUTRYM Z., Familiologia – przedmiot, zakres i metodologia badań, „Studia nad Rodziną” 10(2006), nr 1-2 (18-19), s. 163-170; JANKE A. W., KAWULA S., Polimorficzność i komplementarność badań nad współczesną rodziną, w: S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2000, s. 19-44; RUBACHA K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008, s. 12-39, 304-367. B. Literatura uzupełniająca BABBIE E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008; SILVERMAN D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2009; DĄBROWSKA Z., Przegląd polskich badań familiologicznych z lat dziewięćdziesiątych (Część I), „Małżeństwo i Rodzina” 1(2002), z. 2(2), s. 48-55; DĄBROWSKA Z., Przegląd polskich badań familiologicznych z lat dziewięćdziesiątych (Część II), „Małżeństwo i Rodzina” 1(2002), z. 3(3), s. 44-51; DĄBROWSKA Z., Przegląd polskich badań familiologicznych z lat dziewięć-dziesiątych (Część III), „Małżeństwo i Rodzina” 1(2002), z. 4(4), s. 43-51; PILCH T., BAUMAN T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; ŁOBOCKI M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2006; BRONK A., Nauki humanistyczne i kultura logiczno-metodologiczna, „Edukacja Humanistyczna”, 2004, nr 1-2, s. 18-26; BRONK A., Czy pedagogika jest nauką autonomiczną?, w: M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio (red.), W trosce o integralne wychowanie, Lublin 2003, s. 47-76; FERGUSON G. A., TAKANE Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2002, s. 31-32; NOWAK M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 2000, s. 194-202; NOWAK M., Teorie i koncepcje wychowania, Seria: Pedagogika wobec współczesności, Warszawa 2008, s. 39-50. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju nauk o rodzinie, jej nurtach i koncepcjach małżeństwa i rodziny, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania, - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej nauk o rodzinie (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w naukach o rodzinie), - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji nauk o rodzinie, obejmującą terminologię, teorię i metodykę, Umiejętności - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi, - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań z zakresu nauk o rodzinie, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny nauk o rodzinie, Kompetencje społeczne (postawy) - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy specjalisty w zakresie nauk o rodzinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną, B. Formy zaliczenia • wykonanie prac zaliczeniowych w grupie: (analiza krytyczna tekstu, rozwiązanie zadań na podstawie treści wykładu, praca z tekstem, przygotowanie projektu badawczego), C. Podstawowe kryteria ocena z zaliczenia (ćwiczenia) ustalana na podstawie ocen cząstkowych za pracę w grupie, otrzymywanych w trakcie trwania semestru: • analiza krytyczna tekstu – 20%, • rozwiązanie zadań na podstawie treści wykładu – 40%, • praca z tekstem – 20%, • przygotowanie projektu badawczego – 20%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.