Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.2.2.0.1.050
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

• Wprowadzenie do zagadnień pedagogiki społecznej.

• Zaznajomienie podstawowymi pojęciami pedagogiki społecznej.

• Rozbudzenie wrażliwości na współczesne problemy społeczne.

• Kształtowanie umiejętności dokonywania krytycznej analizy i oceny zjawisk społecznych.

Pełny opis:

Ocena historycznego rozwoju różnych form pomocy i opieki. Przednaukowe refleksje nad środowiskowymi aspektami wychowania. Pedagogika społeczna jako dyscyplina naukowa w strukturze nauk pedagogicznych. Tożsamość pedagogiki społecznej: jej teoretyczny i praktyczny wymiar. Specyfika i okresy rozwoju polskiej pedagogiki społecznej. Wieloparadygmatyczność pedagogiki społecznej i jej związki z innymi dyscyplinami. Perspektywa badawcza pedagogiki społecznej. Koncepcja człowieka i jego związków z rzeczywistością w pedagogice społecznej. Aksjologiczne podstawy pedagogiki społecznej. Organizacja sfery publicznej społeczności lokalnej.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana i omówiona podczas zajęć:

RADZIEWICZ-WINNICKI A., Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008; MARYNOWICZ-HETKA E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1, Warszawa 2007; MARYNOWICZ-HETKA E. (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2007; PILCH T., LEPALCZYK I. (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995; RADWAN-PRAGŁOWSKI J., FRYSZTACKI K., Społeczne dzieje pomocy człowiekowi: od filantropii greckiej do pracy socjalnej, Katowice 1998.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

KAWULA S., Pedagogika społeczna i jej wyzwania na początku XXI w., w: E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2007, s. 40 – 57.

B. Literatura uzupełniająca

HAMBURGER F., Pedagogika społeczna, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 3: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańsk 2006, s. 1 – 112; KAMIŃSKI A., Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, Warszawa 1982.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne, społeczne i teologiczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego,

- ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach,

- ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach,

- ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących,

- ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej,

Umiejętności

- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie,

- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań,

- posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów,

Kompetencje społeczne (postawy)

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia,

- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną (wykład),

B. Formy zaliczenia

• kolokwium pisemne z pytaniami otwartymi,

C. Podstawowe kryteria

ocena z wykładu:

• wiedza prezentowana na kolokwium obejmująca treści wykładów – 70%,

• wiedza prezentowana na kolokwium obejmująca treści ćwiczeń – 10%,

• wiedza prezentowana na kolokwium obejmująca treść lektur – 20%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www6-1 (2024-03-12)