Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.2.2.0.1.050.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
• Wprowadzenie do zagadnień pedagogiki społecznej. • Zaznajomienie podstawowymi pojęciami pedagogiki społecznej. • Rozbudzenie wrażliwości na współczesne problemy społeczne. • Kształtowanie umiejętności dokonywania krytycznej analizy i oceny zjawisk społecznych. |
Pełny opis: |
Problemy towarzyszące przeobrażeniom społecznym (urbanizacja, bieda, wykluczenie społeczne). Główne idee postępu społecznego w społeczeństwie obywatelskim. Problemy i interakcje społeczne a uczestnictwo we współczesnych organizacjach społecznych. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana i omówiona podczas zajęć: RADZIEWICZ-WINNICKI A., Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008; MARYNOWICZ-HETKA E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1, Warszawa 2007; MARYNOWICZ-HETKA E. (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2007; PILCH T., LEPALCZYK I. (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995; RADWAN-PRAGŁOWSKI J., FRYSZTACKI K., Społeczne dzieje pomocy człowiekowi: od filantropii greckiej do pracy socjalnej, Katowice 1998. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: KAWULA S., Pedagogika społeczna i jej wyzwania na początku XXI w., w: E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2, Warszawa 2007, s. 40 – 57. B. Literatura uzupełniająca HAMBURGER F., Pedagogika społeczna, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 3: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańsk 2006, s. 1 – 112; KAMIŃSKI A., Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, Warszawa 1982. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne, społeczne i teologiczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego, - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, - ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, - ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, - ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, Umiejętności - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie, - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, Kompetencje społeczne (postawy) - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną (ćwiczenia), B. Formy zaliczenia • wykonanie prac zaliczeniowych w grupie: (analiza krytyczna tekstu, rozwiązanie zadań na podstawie treści wykładu oraz lektur, praca z tekstem), C. Podstawowe kryteria ocena z ćwiczeń ustalana na podstawie ocen cząstkowych za pracę w grupie, otrzymywanych w trakcie trwania semestru: • analiza krytyczna tekstu – 20%, • rozwiązanie zadań na podstawie treści wykładu – 60%, • przygotowanie teoretycznej konstrukcji sytuacji problemowej – 20%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.