Bioetyka szczegółowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.2.2.0.1.107 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioetyka szczegółowa |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedstawienie istotnych zagadnień z zakresu bioetyki szczegółowej – a więc aplikacja podstawowych norm i fundamentalnych zasad dotyczących troski o szeroko rozumiane życie i zdrowie do konkretnych problemów i dylematów (cases); wyrobienie umiejętności wartościowania działań ludzkich w analizowanych obszarach wraz umiejętnością uzasadniania swoich ocen; kształtowanie praktycznych i reflektowanych postaw wobec życia ludzkiego. |
Pełny opis: |
1. Problemy moralne dotyczące początków życia (status moralny embrionu, prokreacja wspomagana, aborcja i środki wczesnoporonne, eugenika, diagnostyka prenatalna, klonowanie, inżynieria genetyczna) 2. Anoreksja i bulimia 3. Operacje zmiany płci 4. Problemy bioetyczne dotyczące schyłku życia (starość, eutanazja, uporczywa terapia, medycyna paliatywna, technicyzacja procesu umierania). 5. Etyka zwierząt i ekoetyka. |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć: JAN PAWEŁ II, Encyklika Evangelium vitae (1995) KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Dignitas personae (2008) KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Donum vitae (1987) KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Iura et bona (1980) MORCINIEC P., Służba poczętemu życiu służbą człowieczeństwu, Opole 1993 MORCINIEC P. (red.), Eutanazja w dyskusji, Opole 2001 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: A. MUSZALA (red.), Encyklopedia bioetyki, red. Radom 2005 ŚLIPKO T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Warszawa 19942 MORCINIEC P., Bioetyka personalistyczna wobec zwłok ludzkich, Opole 2009 MACHINEK M., Życie w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u początku życia ludzkiego, Olsztyn 2004 MACHINEK M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych u kresu życia ludzkiego, Olsztyn 2004 Artykuły dotyczące poszczególnych zagadnień bioetycznych z czasopism specjalistycznych. B. Literatura uzupełniająca BOŁOZ W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997 CHYROWICZ B., Bioetyka i ryzyko. Argument „równi pochyłej” w dyskusji wokół osiągnięć współczesnej genetyki, Lublin 2000 CHYROWICZ B., Bioetyka. Anatomia sporu, Krakow 2015 KOWALSKI E., Osoba i bioetyka, Kraków 2009. MELINA L., Kurs bioetyki, Kraków 2016 MORCINIEC P., Medycyna ludzkich pragnień z perspektywy bioetycznej, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 2010, t. 30, s. 411-426 MAIO G., Mittelpunkt Mensch: Ethik in der Medizin, Stuttgart 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza NRM_W01 – Student zna terminologię używaną w bioetyce jako dyscyplinie pomocniczej dla nauk o rodzinie oraz jej zastosowanie na poziomie rozszerzonym NRM_W06 – Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia i jego zagrożeń zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, bioetycznym oraz społecznym. NRM_W15 – Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych dotyczących życia i zdrowia ludzkiego. Umiejętności NRM_U01 – Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia bioetyki. NRM_U04 – potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień (prezentacji) na tematy dotyczące różnych aspektów bioetycznych z obszaru zagadnień małżeńskich i rodzinnych NRM_U05 – Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi. NRM_U07 – Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji dotyczących życia i zdrowia człowieka oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. Kompetencje społeczne (postawy) NRM_K04 – Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w działalności na rzecz małżeństwa i rodziny w obszarze życia i zdrowia (bioetyka). NRM_K06 – Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z życiem człowieka, oraz z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań . NRM_K07 – Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład problemowy z prezentacją multimedialną; dyskusja problemowa wybranych problemów z zakresu bioetyki szczegółowej (zwł. dotyczących początku i końca życia); argumentacja bioetyczna sformułowanych norm postępowania; wdra-żanie umiejętności formułowania sądów wartościujących wraz z argumentacją uzasadniająca. Kryteria oceny: 1. Kolokwium pisemne z wybranych (wyłożonych i zadanych) kwestii dotyczących problematyki bioetycznej – 40% 2. Znajomość treści wykładu i zadanych lektur z zakresu bioetyki szczegółowej – egz. ustny – 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.