Antropologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.2.2.0.1.143.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | B. OLSZEWSKA-DYONIZIAK, Człowiek-Kultura-Osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2001; D. KALISIEWICZ (red.), Nowa encyklopedia powszechna t.1-6, Warszawa 1995-1996; E. KRAWCZYK, Antropologia kulturowa, klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Lublin 2003; E. NOWICKA, Świat człowieka –świat kultury, Warszawa 2001; S. SKOWRON, Ewolucjonizm, Warszawa 1963; W. BURSZTA, Antropologia kultury, Poznań 1998. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Analiza podstawowych tekstów z zakresu antropologii społecznej. W jej ramach uczestnicy zapoznają się z podstawowymi pojęciami i wybranymi zagadnieniami tej dyscypliny naukowej. Metoda: lektura zadanych tekstów, dyskusja w grupach, analiza wybranych tekstów. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Ewolucjonizm klasyczny 3. Historyzm 3. Dyfuzjonizm 4. Psychokulturralizm 5. Funkcjonalizm 6.Neowolucjonizm i materializm kulturowy 7. Strukturalizm |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć W. BURSZTA, Antropologia kultury, Poznań 1998; L. A. HARRISON, S. P. HUTTINGTON (red.), Kultura ma znaczenie, Poznań 2003; A. KUPER, Kultura. Model antropologiczny, Kraków 2005; G. MATHEWS, Supermarket kultury, Warszawa 2005; A.2. studiowana samodzielnie przez studenta E. NOWICKA, Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2001; B. OLSZEWSKA-DYONIZIAK, Człowiek-Kultura-Osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2001; CH. BARKER, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005; CH. BARKER, Pytania o kulturę, w: TENŻE, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005, ss.72-78; 236-244; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne, społeczne i teologiczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności w zakresie życia małżeńskiego i rodzinnego 2. Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym 3. Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach Umiejętności 1. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie 2. Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku nauk o rodzinie, jak i innych dyscyplin 3. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie nauk o rodzinie 2. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. 3. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne • Analiza tekstów z prezentacją multimedialną • Sposób zaliczenia • prezentacja/omówienie krytyczne zadanego tekstu B. Formy zaliczenia na przykład: • prezentacja multimedialna C. Podstawowe kryteria 1. Praca zaliczeniowa – 20% 2. Znajomość zadanych lektur – 20% 3. Wiedza prezentowana na zaliczeniu z oceną – 60 % |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje sie praktyk zawodowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.