Logika praktyczna z elementami metodologii nauk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.5.0.0.1.015.c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika praktyczna z elementami metodologii nauk |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Konwersatorium jest powiązane z wykładem. Wybrane zagadnienia z wykładu w ramach konwersatorium są ilustrowane przykładami oraz odpowiednimi ćwiczeniami i zadaniami. |
Pełny opis: |
W ramach konwersatorium podejmowane są następujące zagadnienia: (1) Funkcje języka. (2) Analiza błędów językowo-logicznych i przyczyn nieporozumień. (3) Pytania i odpowiedzi. (4) Odmiany definicji. (5) Błędy w definiowaniu. (6) Typy rozumowań. |
Literatura: |
Wykaz literatury: 1. wykorzystywana podczas zajęć: T. KWIATKOWSKI, Wykłady i szkice z logiki ogólnej, Lublin 2002; A. MALINOWSKI (red.), Logika dla prawników, Warszawa 2009; A. MALINOWSKI, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2011. 2. Zalecana do samodzielnego studiowania: T. HOŁÓWKA, Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2005; K. SZYMANEK, K.A. WIECZOREK, A.S. WÓJCIK., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003; Z. ZIEMBIŃSKI, Logika praktyczna, Warszawa 1996 (i inne wydania). J.J. JADACKI, Elementy semiotyki logicznej i metodologii w zadaniach, Warszawa 2004; B. STANOSZ, Ćwiczenia z logiki, Warszawa 1998; T. WIDŁA, D. ZIENKIEWICZ, Logika, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: - Słuchacz ma elementarną wiedzę logiczno-metodologiczną, a także o miejscu kultury w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; - Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady komunikacji i psychologii międzykulturowej; - Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: - Słuchacz posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych nauk o kulturze; - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); - Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i instytucji kulturalnych. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; - Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania kulturotwórcze u turystyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Ćwiczenia na przykładach, analiza tekstów, rozwiązywanie zadań. Na końcową ocenę składają się trzy składowe: (1) udział w ćwiczeniach (zgodnie z "Regulaminem studiów Uniwersytetu Opolskiego" - paragraf 6, p. 3-5) i wykonywanie zadań podczas ich trwania; (2) zaliczenie I cześci materiału w kolokiwium; (3) zalicznie II części materiału w kolokwium. Kolokwia w formie testów składają się z 16 pytań lub zadań (poprawna odpowiedź = 1 punkt). Kolokwium jest oceniane według następującej skali: 16 pkt. = bardzo dobry (5,0), 14-15 pkt. = dobry plus (4,5), 12-13 pkt. = dobry (4,0), 10-11 pkt. = dostateczny plus (3,5) 9 pkt. = dostateczny (3,0), poniżej 9 pkt. = niedostateczny (2,0) |
Praktyki zawodowe: |
Z przedmiotem nie są związane praktyki zawodowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.