Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika praktyczna z elementami metodologii nauk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.5.0.1.03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Logika praktyczna z elementami metodologii nauk
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład ma na celu zapoznanie się z logiczną teorią języka, sposobami poprawnego wyrażania myśli i formułowania twierdzeń, a także z podstawowymi czynnościami wiedzotwórczymi i metodami naukowymi.

Pełny opis:

Zakres wykładanego materiału obejmuje następujące treści:

(1) Pojęcie i podział logiki (semiotyka, logika formalna, metodologia nauk).

(2) Język jako system znaków (pojęcia znaku i języka, struktura procesu komunikacji, funkcje wyrażeń językowych).

(3) Kategorie syntaktyczne (zdania, nazwy, funktory).

(4) Podstawowe czynności wiedzotwórcze (pytania, definicje, podziały, rozumowania, wybrane prawa logiki).

(5) Uzasadnianie twierdzeń (pojęcie i rodzaje uzasadniania, dowodzenie, sprawdzanie, wyjaśnianie).

(6) Metody naukowe (pojęcie metody; metody analityczne i syntetyczne; dedukcyjne i indukcyjne; ilościowe i jakościowe;

teoretyczne i empiryczne).

Literatura:

Wykaz literatury:

1. wykorzystywana podczas zajęć:

T. KWIATKOWSKI, Wykłady i szkice z logiki ogólnej, Lublin 2002;

A. MALINOWSKI (red.), Logika dla prawników, Warszawa 2009;

A. MALINOWSKI (red.), Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Warszawa 2011.

2. Zalecana do samodzielnego studiowania

T. HOŁÓWKA, Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2005;

K. SZYMANEK, K.A. WIECZOREK, A.S. WÓJCIK, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003;

Z. ZIEMBIŃSKI, Logika praktyczna, Warszawa 1996 (i inne wydania).

B. Literatura uzupełniająca:

J.J. JADACKI, Elementy semiotyki logicznej i metodologii w zadaniach, Warszawa 2004.

B. STANOSZ, Ćwiczenia z logiki, Warszawa 1998.

T. WIDŁA, D. ZIENKIEWICZ, Logika, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

- Słuchacz ma elementarną wiedzę logiczno-metodologiczną, a także o miejscu kultury w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi;

- Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady komunikacji i psychologii międzykulturowej;

- Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:

- Słuchacz posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych nauk o kulturze;

- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT);

- Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i instytucji kulturalnych.

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych (postaw):

- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia;

- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej;

- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania kulturotwórcze u turystyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: Wykład w sali dydaktycznej

Kryteria oceniania: egzamin w formie testowej obejmujący znajomość wykładanego materiału oraz zadanych lektur.

Praktyki zawodowe:

Wykład nie jest związany z praktykami zawodowymi

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5-1 (2024-04-02)