Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chrześcijańska antropologia orientalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.6.0.2.07
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Chrześcijańska antropologia orientalna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 2
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

licencjat

Kierunek studiów:

Orientalistyka chrześcijańska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Letni

Profil kształcenia:

nauki teologiczne

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Wymagania:

Podstawowa znajomość założeń antropologii.

Literatura uzupełniająca:

J. Meyendorff, Orthodox Theology Today, „St. Vladimir’s Theological Quarterly” 13 (1969) 77—92

A. I. Osipow, Prawosławnoje ponimanije smysła żyzni, Kijów 2001,

G. Hamman, “Introduction” w: L’homme icône de Dieu — La Genèse relue par l’Église des Pères (Paris, 1998) 9–53.

A. H. Becker, Fear of God and the Beginning of Wisdom: the School of Nisi-bis and Christian Scholastic Culture in Late Antique Mesopotamia (Philadelphia, 2006) 113–126; 175–178.

W. Hryniewicz, Pascha Chrystusa w dziejach człowieka i wszechświata, Lublin 1991.

L. F. Ladaria, Wprowadzenie do antropologii teologicznej, Kraków 1997.

G. Langemeyer, Antropologia teologiczna, Kraków 1995.

K. T. Wencel, Traktat o człowieku, w: Dogmatyka, t. 5, red. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, Warszawa 2007, s. 15-212.



Nakład pracy studenta:

1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%.

2. Praca zaliczeniowa – 30%.

3. Egzamin ustny z prezentowanej podczas zajęć teorii – 50%.


Skrócony opis:

1. Źródła biblijne

2. Wpływ myśli patrystycznej

3. Znaczenie dogmatu trynitarnego i chrystologicznego

4. Koncepcja przyczynowości i uczestnictwa

5. Pojęcie łaski i porządku nadprzyrodzonego

6. Idea natury i przeznaczenia człowieka

7. Antropologia obrazu Bożego

8. Idea przebóstwienia człowieka

9. Eschatologiczna orientacja antropologii orientalnej

10. Znaczenie dla teologii i dialogu ekumenicznego

Pełny opis:

Celem wykładu jest zaznajomienie studenta z podstawami współczesnej antropologii orientalnej, która korzeniami swymi sięga do nauki wschodnich Ojców Kościoła i precyzuje się coraz bardziej w naszych czasach. Omówienie jej źródeł, podstaw oraz głównych rysów pozwoli z kolei wskazać na jej możliwy wkład we współczesną refleksję teologiczną nad człowiekiem. Zarysowane będą też te elementy dyskursu antropologicznego, które znalazły się w samym centrum refleksji ekumenicznej. Omówieni będą teologowie prawosławni tej miary co P. Evdokimov, J. Meyendorff, O. Clément i N. Nissiotis, którzy odpowiedzieli na aktualną potrzebę czasu wzmożonym zainteresowaniem problematyką człowieka, dostrzegając w niej głównie locus theologicus naszej epoki.

Literatura:

J. Meyendorff, Orthodox Theology Today, „St. Vladimir’s Theological Quarterly” 13 (1969) 77—92

A. I. Osipow, Prawosławnoje ponimanije smysła żyzni, Kijów 2001,

G. Hamman, “Introduction” w: L’homme icône de Dieu — La Genèse relue par l’Église des Pères (Paris, 1998) 9–53.

A. H. Becker, Fear of God and the Beginning of Wisdom: the School of Nisi-bis and Christian Scholastic Culture in Late Antique Mesopotamia (Philadelphia, 2006) 113–126; 175–178.

W. Hryniewicz, Pascha Chrystusa w dziejach człowieka i wszechświata, Lublin 1991.

L. F. Ladaria, Wprowadzenie do antropologii teologicznej, Kraków 1997.

G. Langemeyer, Antropologia teologiczna, Kraków 1995.

K. T. Wencel, Traktat o człowieku, w: Dogmatyka, t. 5, red. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, Warszawa 2007, s. 15-212.

Efekty uczenia się:

OCL_W01 zna elementarną terminologię używaną w orientalistyce chrześcijańskiej i teologii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych P6S_WG

OCL _W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw P6S_WG

OCL _W07 ma elementarną wiedzę o różnych językach chrześcijańskiego Wschodu P6S_WG

OCL _W11 zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania P6S_WK

OCL _W12 ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w teologii, a w szczególności o kwestiach badawczych, metodach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań w dziedzinie teologii i religioznawstwa P6S_WK

Umiejętności

OCL _U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności P6S_UW

OCL _U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania przestrzeni kultury i sztuki oraz projektowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności kulturalnej i religijnej P6S_UW

OCL _U04 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i językach obcych) oraz nowoczesnych technologii (ICT); ma umiejętności w zakresie wybranego języka obcego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego P6S_UK

OCL _U05 posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i projektowanie zadań z dziedziny orientalistyki chrześcijańskiej, kultury i sztuki; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań P6S_UK

OCL _U06 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z szeroko rozumianej orientalistyki chrześcijańskiej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku religiologii, nauk o polityce, jak i innych dyscyplin P6S_UK

Kompetencje społeczne

OCL _K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia P6S_KK

OCL _K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań kulturotwórczych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie promowania wartości, kultury i tradycji chrześcijańskiego Orientu P6S_KO

OCL _K05 dostrzega i formułuje problemy moralno-prawne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki i zasad prawnych P6S_KR

OCL _K06 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach (np. organizacjach, instytucjach kultury, mediach, redakcjach, w administracji publicznej) oraz zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie P6S_KO

OCL _K07 ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i dziedzictwa religijno-kulturowego chrześcijańskiego Orientu P6S_KK

Metody i kryteria oceniania:

1. Przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć (podejmowanie dyskusji, forma i treść używanych argumentów) – 20%.

2. Praca zaliczeniowa – 30%.

3. Egzamin ustny z prezentowanej podczas zajęć teorii – 50%.

Praktyki zawodowe:

Nie są przewidziane

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Rabiej
Prowadzący grup: Stanisław Rabiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5 (2024-03-22)