Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stosunki między wyznaniami chrześcijańskimi w świecie Orientu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.6.0.5.01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Stosunki między wyznaniami chrześcijańskimi w świecie Orientu
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Orientalistyka chrześcijańska, lic., sem. 5
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Orientalistyka

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

V

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Literatura uzupełniająca:

J. Kamil, Christianity in the Land of the Pharaonhs. The Coptic orthodox Church, Cairo: The American University Press, 2002.

2. A. Pacini (red.), Les communautés chrétiennes dans le monde musulman-arabe, « Proche-Orient chrétien » (numero speciale), Jérusalem 1997.

3. C. Dupeyron, Chrétiens en Terre Sainte. Disparition ou mutation?, Paris: Albin Michel, 2007

4. Kristian Girling, The Chaldean Catholic Church: Modern History, Ecclesiology and Church-State Relations, New York: Routledge, 2018.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w realia relacji międzywyznaniowych w krajach Orientu i ich uwarunkowań historycznych, społecznych, religijnych i kulturowych, a także zapoznanie z podejmowanymi tam inicjatywami ekumenicznymi. Najpierw zostaną zaprezentowane doktrynalne zasady określające relacje międzywyznaniowe i sposób ich kształtowania w Kościołach chrześcijańskiego Orientu. Następnie omówione zostaną relacje międzywyznaniowe w poszczególnych krajach tego obszaru, zarówno w perspektywie historycznej, jak i współczesnej.

Pełny opis:

1. Historia podziału chrześcijaństwa (synteza)

2. Etymologiczne i treściowe znaczenie pojęcia ekumenizmu

3. Pojęcie „ruch ekumeniczny”

4. Rodzaje ekumenizmu

5. Początki ruchu ekumenicznego

6. Powstanie i zadania Światowej Rady Kościołów. Regionalne rady Kościołów

7. Papiestwo wobec zjednoczenia chrześcijan (okres przed Soborem Watykańskim II)

8. Papiestwo wobec zjednoczenia chrześcijan (okres po Soborze Watykańskim II)

9. Wkład patriarchy Maksymosa IV w prace Soboru Watykańskiego II

10. Soborowa Komisja do Spraw Kościołów Wschodnich i główne założenia projektu przyszłego dekretu o ekumenizmie: De unitate Ecclesiae – Ut omnes unum sint

11. Redakcja ostatecznej wersji Dekretu o ekumenizmie i główne elementy treściowe dotyczące Kościołów wschodnich

12. Problematyka związana z kategorią „Kościołów siostrzanych”

13. Fundacja „Pro Oriente” i „dialog syryjski”: główne tematy i najważniejsze osiągnięcia

14. Instytut Ekumeniczny im. św. Efrema w Baker Hills, Kottayam (SEERI) i jego przedsięwzięcia ekumeniczne

15. Deklaracje chrystologiczne z udziałem Kościołów orientalnych i ogólna charakterystyka wypracowanych uzgodnień (wybrane przykłady)

Literatura:

Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, red. W. Hryniewicz, J.S. Gajek, S.J. koza, Lublin 1996.

P. Jaskóła, Zagadnienia ekumeniczne, Opole 2001.

P. Siniscalco, Starożytne Kościoły Wschodnie. Historia i literatura, Wydawnictwo Petrus 2013.

O.F.A. Meinardus, Christians in Egypt, Cairo – New York 2006.

G. Caffulli. Fratelli dimenticati. Viaggio tra i cristiani del Medio Oriente, Milano: Ancora Editrice, 2007.

N. Gabashvili, La Georgia e Roma. Due mila anni di dialogo tra cristiani, Città del Vaticano 2003.

J. Yacoub, Menaces sur le chrétiens d’Iraq, Paris: CLD, 2003.

D. Wilmshurst, The Martyred Church: A History of the Church of the East, East & West Publishing Limited, 2011.

J. C. J. Sanders, Assyrian-Chaldean Christians in Eastern Turkey and Iran: Their Last Homeland Re-charted (Harvard College Library Assyrian collection), Brediusstichting, 1997.

Robin Waterfield, Christians in Persia: Assyrians, Armenians, Roman Catholics and Protestants, London – New York: Routledge, 2011.

Efekty uczenia się:

OCL _W03 ma uporządkowaną wiedzę na temat chrześcijaństwa w świecie Orientu, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, geograficznych i politycznych podstaw P6S_WG

OCL _W08 ma elementarną wiedzę dotyczącą stosunków między wyznaniami chrześcijańskimi Orientu P6S_WK

OCL _W11 zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy kulturowe, rozumie ich historyczne uwarunkowania P6S_WK

OCL _W12 ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w teologii, a w szczególności o kwestiach badawczych, metodach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań w dziedzinie teologii i religioznawstwa P6S_WK

OCL _U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk religijnych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami ludzkiej działalności P6S_UW

OCL _U05 posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i projektowanie zadań z dziedziny orientalistyki chrześcijańskiej, kultury i sztuki; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań P6S_UK

OCL _U09 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności religijnej P6S_UO

OCL _K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego P6S_KK

OCL _K03

ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań kulturotwórczych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie promowania wartości, kultury i tradycji chrześcijańskiego Orientu P6S_KO

OCL _K07 ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i dziedzictwa religijno-kulturowego chrześcijańskiego Orientu P6S_KK

OCL _K08 uczestniczy w życiu kulturalnym oraz interesuje się aktualnymi wydarzeniami z zakresu orientalistyki chrześcijańskiej P6S_KR

Metody i kryteria oceniania:

- bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu - 30%;

- egzamin końcowy - 70%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rajmund Porada
Prowadzący grup: Rajmund Porada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rajmund Porada
Prowadzący grup: Rajmund Porada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)