Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Islam in Europe – the ways to integration

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.DWZ.02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Islam in Europe – the ways to integration
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

Rabiej S., Pedagogia inkluzji w nauczaniu i postawie papieża Franciszka, w: M. Lis (red.), Mosty, a nie mury. 5 lat pontyfikatu Franciszka, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego 2018, s. 71–82.

Rabiej S., Zasadność edukacji interkulturowej w obozach dla uchodźców, w: P. Landwójtowicz (red.), Matrimonio et Familiae. Z problematyki małżeństwa i rodziny, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego 2016, s. 237–250.

Soage A.B., The Danish Caricatures Seen from the Arab World, „Totalitarian Movements and Political Religions” 7 (2006) no 3, p. 363–369.

UNHCR, Mediterranean situation, https://data2.unhcr.org/en/situations/mediterranean [dostęp: 10 IV 2020]

Widy-Behiesse M. (red.), Islam w Europie. Bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów?, Warszawa: Dialog 2012.

Widy-Behiesse M., Zasztowt K. (red.), Islam w Europie. Nowe kierunki badań. Księga ku czci Profesor Anny Parzymies, Warszawa: Dialog 2015.

Skrócony opis:

W trakcie zajęć nakreślone zostaną możliwe reperkusje większej obecności przedstawicieli islamu w Europie na początku XXI stulecia. Odsetek muzułmanów w Europie wzrósł z 2% w 1950 r. do 6% w 2020 roku. W recepcji nowej fali napływu muzułman na Stary kontynent przedstawione zostaną przewidywalne konsekwencje. Rozważone będzie zaistnienie dwu scenariuszy. Jednym z nich są potencjalne zagrożenia ze strony wzrastającej w Europie populacji muzułman. Innym możliwym rozwiązaniem jest jej sukcesywna integracja. Dla obu wersji rozwoju wydarzeń przedstawione zostaną wyraźne przesłanki opierające się na znanych faktach, decyzjach społeczno-politycznych, ratyfikowanych umowach oraz deklaracjach decydentów. Podjęta będzie dyskusja z pojawiającymi się stereotypami znamionującymi niechętne nastawienie do wzrastającej obecności islamu na Starym kontynencie. Zarysowane będą też wdrażane praktyki na rzecz integracji społeczności muzułmańskiej.

Pełny opis:

Wykład ma pomóc ocenić narastający problem obecności islamu w Europie zdominowany przez szereg negatywnych obaw. W przekazie prasowym jak i dyskursie społeczno-politycznym kolejna fala emigracji/uchodźctwa kojarzona jest między innymi z terroryzmem, wzrostem przestępczości, lękiem przed bezrobociem, dominacją demograficzną, islamizacją kontynentu oraz zagrożeniami epidemiologicznymi. Kiedy cała populacja europejska wzrosła z 548 mln w 1950 r. do 744 mln w 2020 r. - odsetek muzułmanów w Europie wzrósł z 2% w 1950 r. do 6% w 2020 roku . Prognozy wskazują, że w 2050 roku niemal co trzeci mieszkaniec w Europie Zachodniej będzie muzułmaninem. W samej Europie Zachodniej 15 % populacji będą stanowili wyznawcy proroka Mahometa. W świetle tego rodzaju prognoz pojawiają się obawy czy Europa przekształci się w Eurabię, gdzie kryzys migracyjny spowoduje sukcesywną islamizację Starego kontynentu. Inny scenariusz zakłada, że Islamscy przybysze mogą wesprzeć demograficznie „starzejącą się” Europę. Wskazane zostaną metody harmonijnej integracji, która może zaowocować współpracą chrześcijańskiej Europy z muzułmanami. Wobec zaistniałych różnic wyzwaniem stojącym przed państwami Starego kontynentu jest jak najszybsze wypracowanie spójnej polityki integracyjnej. Ponieważ w Europie stosuje się różnego rodzaju polityki integracyjne, można by skorzystać z już istniejących rozwiązań, wystrzegając się błędnych, a skupiając na tych, które przyniosły pozytywne rezultaty. Nie należy jednak zapominać, że aby integracja się udała, potrzebne są chęć i wysiłek przejawiane nie tylko przez osoby przyjeżdżające, ale również przez przyjmujące. Integracja jest bowiem procesem polegającym przede wszystkim na budowaniu relacji międzyludzkich.

Literatura:

Allievi S., Nielsen J., Muslim networks and transnational communities in and across Europe, Leiden–Boston: Brill 2003.

Appleby J.K., Papież imigrantów, tłum. J. Mikuczewski, https://deon.pl/wiara/wiara-i--spoleczenstwo/papiez-imigrantow [dostęp: 11 IV 2020].

Bracewell M., Gilbert & George – Scapegoating. Pictures for London, London: White Cube 2013.

Dassetto F., La rencontre complexe. Occidents et islams, Louvain-la-Neuve: Académia 2004.

Dassetto F., The Task That Awaits Us, „Oasis” 28 (2018), p. 7–13.

Europol, Terrorism Situation and Trend Report 2019 (TE-SAT), https://www.europol.europa.eu/activities-services/main-reports/terrorism-situation-and-trend-report-2019-te-sat [dostęp: 21 III 2020].

Evans J., Baronavski Ch., How do European countries differ in religious commitment, https://www.pewresearch.org/fact-tank [dostęp: 1 II 2020].

Galland O., Les jeunes français ont-ils raison d’avoir peur?, Paris: Armand Colin 2009.

Galland O., Les jeunes, „Questions de Communication” 18 (2010), p. 298–300.

Garner S., Selod S., The Racialization of Muslims: Empirical Studies of Islamophobia, „Critical Sociology” 41 (2015), no 1, p. 9–19.

Grzybowski P., Edukacja międzykulturowa – przewodnik, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010.

Huntington S., Zderzenie cywilizacji, tłum. H. Jankowska, Warszawa: WWL Muza.

Kepel G., Jihad. Expansion et déclin de l’islamisme, Paris: Gallimard 2000.

Kepel G., Passion arabe, Paris: Gallimard 2013.

Kepel G., Terreur dans l’Hexagone, Genèse du djihad français, Paris: Gallimard 2015.

Kettani H., Muslim Population in Europe: 1950–2020, „International Journal of Environmental Science and Development” 2 (2010), no 1, p. 154–164.

Khawaja M.A., The Arab Time Capsule- Once You Were the Leaders of Islamic Civilization,https://www.sailanmuslim.com/news [dostęp: 21 III 2020].

Lamiat S., Charlie Hebdo: Classmates protest innocence of suspect Hamyd Mourad, 18, with school alibi, „Independent”, 8 I 2008 r., https://www.independent.co.uk/news/world/europe/charlie-hebdo [dostęp: 9 I 2008].

Lewis B., What Went Wrong? The Clash Between Islam and Modernity in the Middle East, (Co się właściwie stało? O kontaktach Zachodu ze światem islamu), tłum. J. Kozłowska, Warszawa: Dialog 2003.

Liedel K., Piasecka P., Terroryzm wczoraj i dziś, Warszawa: PWN 2015.

Maréchal B., Nielsen J., Dassetto F., Muslim in the Enlarged Europe: Religion and Society,Leiden: Brill 2003.

Nielsen J., Muslims in Western Europe, Edinburgh: University Press 2004.

Parzymies A. (red.), Islam a terroryzm, Warszawa: Dialog 2015.

Parzymies A. (red.), Muzułmanie w Europie, Warszawa 2005.

Rabiej S., Migration Crisis in Europe – Myths and Reality, „Studia Oecumenica” 19 (2019), p. 413–426.

Efekty uczenia się:

Dla realizacji przedmiotu istotne jest zainteresowanie perspektywami relacji międzyreligijnych ich oddziaływaniem społeczno-politycznym oraz religijno-konfesyjnym wobec problemów uchodźctwa i emigracji w Europie XXI stulecia.

Korzystne byłoby gdyby uczestnicy przed rozpoczęciem zajęć mieli rozeznanie w zakresie podstawowej wiedzy na temat istniejących problemów geopolitycznych w Europie i ich recepcji w relacjach międzyreligijnych i oddziaływaniu społeczno-politycznym.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne

• Analiza tekstów z prezentacją multimedialną

B. Formy zaliczenia:

• aktywna obecność na zajęciach + praca zaliczeniowa

C. Podstawowe kryteria

1. Praca zaliczeniowa – 50%

2. Znajomość zadanych lektur – 20%

3. Wiedza prezentowana na zajęciach – 30 %

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Rabiej
Prowadzący grup: Stanisław Rabiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

The lecture is intended to help assess the growing problem of Islamic presence in Europe dominated by a number of negative concerns. In press coverage as well as socio-political discourse, the next wave of emigration/refugees is associated with terrorism, increased crime, fear of unemployment, demographic dominance, Islamization of the continent and epidemiological threats, among others. When the entire European population grew from 548 million in 1950 to 744 million in 2020. - the percentage of Muslims in Europe increased from 2% in 1950 to 6% in 2020 . Projections indicate that in 2050 nearly one in three people in Western Europe will be Muslim. In Western Europe alone, 15% of the population will be followers of the Prophet Muhammad. In light of such forecasts, there are concerns about whether Europe will turn into Eurabia, where the migration crisis will result in the successive Islamization of the Old Continent. Another scenario assumes that Islamic newcomers can support a demographically "aging" Europe. Methods of harmonious integration will be indicated, which could result in cooperation between Christian Europe and Muslims. In view of the differences, the challenge facing the countries of the Old Continent is to develop a coherent integration policy as soon as possible. As different types of integration policies are being applied in Europe, one could take advantage of the already existing solutions, being wary of the wrong ones and focusing on those that have yielded positive results.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Rabiej
Prowadzący grup: Stanisław Rabiej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)