Postawy rodzicielskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.FAK.009 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Postawy rodzicielskie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z pojęciem postawy, postawy rodzicielskiej, przyswojenie wiedzy na temat źródła i cech postawy, czynników modyfikujących postawy, po to by nabyć umiejętności rozpoznawania i diagnozowania stanu postaw rodzicielskich, dla udzielenia wsparcia w pracy poradnianej i terapeutycznej. |
Pełny opis: |
Zajęcia podejmują zagadnienia postaw rodzicielskich, z szczególnym uwzględnieniem postaw macierzyńskich. Omówione zostaną takie zagadnienia jak: pojęcie postawy, jej źródła i cechy, typologie postaw rodzicielskich i czynniki je modyfikujące; postawy macierzyńskie z ich genezą i etapami kształtowania. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć J. REMBOWSKI, Z problematyki postaw rodzicielskich, PW 13(1970) nr 3, s. 313-320; M. ZIEMSKA, Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973. G. MAKIEŁŁO, Geneza i rozwój postawy macierzyńskiej, ZNUJ (1970) z. 15, s. 9-15; A.2. studiowana samodzielnie przez studenta T. MĄDRZYCKI, Postawy a działanie, PP 21(1978) nr 1, s. 20; T. MĄDRZYCKI, Psychiczne prawidłowości kształtowania się postawy, Warszawa 1977; B. Literatura uzupełniająca J. KRÓL, Postawy rodzicielskie, poziom samoakceptacji a pojęcie Boga, Lublin 1984; M. PLOPA, Czynnikowe typologie postaw rodzicielskich, PW (1983) nr 4, s. 413-419; M. ZIEMSKA, Metody diagnozowania środowiska rodzinnego i postaw rodzicielskich, „Zdrowie Psychiczne” (1965) nr 3, s. 13-22. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (TMA_W12) UMIEJĘTNOŚCI: U1 - posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TMA_U6). KOMPETENCJE: K1 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia - zaliczenie na ocenę. B. Forma zaliczenia - zaliczenie ustne. C. Kryteria oceny: NIEDOSTATECZNA WIEDZA: W1 - Student nie ma wiedzy o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (TMA_W12) UMIEJĘTNOŚCI: U1 - Student nie posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TMA_U6). KOMPETENCJE: K1 - Student nie ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). DOSTATECZNA WIEDZA: W1 - Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (TMA_W12) UMIEJĘTNOŚCI: U1 - Student posiada podstawową umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TMA_U6). KOMPETENCJE: K1 - Student ma podstawową świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). DOBRY WIEDZA: W1 - Student ma dobrą wiedzy o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (TMA_W12) UMIEJĘTNOŚCI: U1 - Student posiada dobrą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TMA_U6). KOMPETENCJE: K1 - Student ma rozwiniętą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). BARDZO DOBRY WIEDZA: W1 - Student posiada optymalną i poszerzoną wiedzy o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (TMA_W12) UMIEJĘTNOŚCI: U1 - Student ma doskonałe umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TMA_U6). KOMPETENCJE: K1 - Student posiada pogłębioną i doskonale ugruntowaną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.