Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Islam w Europie XXI stulecia - od zagrożeń ku integracji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.FAK.049
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Islam w Europie XXI stulecia - od zagrożeń ku integracji
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

Parzymies A. (red.), Islam a terroryzm, Warszawa: Dialog 2015.

Parzymies A. (red.), Muzułmanie w Europie, Warszawa 2005, s. 433-435.

Rabiej S., Migration Crisis in Europe – Myths and Reality, „Studia Oecumenica” 19 (2019), ss. 413-426.

Rabiej S., Zasadność edukacji interkulturowej w obozach dla uchodźców, w: P. Landwójtowicz (red.), Matrimonio et Familiae. Z problematyki małżeństwa i rodziny, Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego 2016, s. 237-250.

Widy-Behiesse M. (red.), Islam w Europie. Bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów?, Warszawa: Dialog 2012.

Widy-Behiesse M., Zasztowt K. (red.), Islam w Europie. Nowe kierunki badań. Księga ku czci Profesor Anny Parzymies, Warszawa: Dialog 2015.


Skrócony opis:

W trakcie zajęć nakreślone zostaną możliwe reperkusje większej obecności przedstawicieli islamu w Europie na początku XXI stulecia. Odsetek muzułmanów w Europie wzrósł z 2% w 1950 r. do 6% w 2020 roku. W recepcji nowej fali napływu muzułman na Stary kontynent przedstawione zostaną przewidywalne konsekwencje. Rozważone będzie zaistnienie dwu scenariuszy. Jednym z nich są potencjalne zagrożenia ze strony wzrastającej w Europie populacji muzułman. Innym możliwym rozwiązaniem jest jej sukcesywna integracja. Dla obu wersji rozwoju wydarzeń przedstawione zostaną wyraźne przesłanki opierające się na znanych faktach, decyzjach społeczno-politycznych, ratyfikowanych umowach oraz deklaracjach decydentów. Podjęta będzie dyskusja z pojawiającymi się stereotypami znamionującymi niechętne nastawienie do wzrastającej obecności islamu na Starym kontynencie. Zarysowane będą też wdrażane praktyki na rzecz integracji społeczności muzułmańskiej.

Pełny opis:

Konwersatorium ma pomóc ocenić narastający problem obecności islamu w Europie zdominowany przez szereg negatywnych obaw. W przekazie prasowym jak i dyskursie społeczno-politycznym kolejna fala emigracji/uchodźctwa kojarzona jest między innymi z terroryzmem, wzrostem przestępczości, lękiem przed bezrobociem, dominacją demograficzną, islamizacją kontynentu oraz zagrożeniami epidemiologicznymi. Kiedy cała populacja europejska wzrosła z 548 mln w 1950 r. do 744 mln w 2020 r. - odsetek muzułmanów w Europie wzrósł z 2% w 1950 r. do 6% w 2020 roku . Prognozy wskazują, że w 2050 roku niemal co trzeci mieszkaniec w Europie Zachodniej będzie muzułmaninem. W samej Europie Zachodniej 15 % populacji będą stanowili wyznawcy proroka Mahometa. W świetle tego rodzaju prognoz pojawiają się obawy czy Europa przekształci się w Eurabię, gdzie kryzys migracyjny spowoduje sukcesywną islamizację Starego kontynentu. Inny scenariusz zakłada, że Islamscy przybysze mogą wesprzeć demograficznie „starzejącą się” Europę. Wskazane zostaną metody harmonijnej integracji, która może zaowocować współpracą chrześcijańskiej Europy z muzułmanami. Wobec zaistniałych różnic wyzwaniem stojącym przed państwami Starego kontynentu jest jak najszybsze wypracowanie spójnej polityki integracyjnej. Ponieważ w Europie stosuje się różnego rodzaju polityki integracyjne, można by skorzystać z już istniejących rozwiązań, wystrzegając się błędnych, a skupiając na tych, które przyniosły pozytywne rezultaty. Nie należy jednak zapominać, że aby integracja się udała, potrzebne są chęć i wysiłek przejawiane nie tylko przez osoby przyjeżdżające, ale również przez przyjmujące. Integracja jest bowiem procesem polegającym przede wszystkim na budowaniu relacji międzyludzkich.

Literatura:

Allievi S., Nielsen J. , Muslim networks and transnational communities in and across Europe, Leiden-Boston: Brill 2003.

Dassetto F., La rencontre complexe. Occidents et islams, Louvain-la-Neuve: Académia 2004.

Galland O., Les jeunes français ont-ils raison d’avoir peur ?, Paris: Armand Colin, 2009.

Galland O., Les jeunes, „Questions de communication”, 18 (2010), s. 298-300.

Garner S., Selod S., The Racialization of Muslims: Empirical Studies of Islamophobia, „Critical Sociology” 41(2015), z. 1, s. 9–19.

Grzybowski P, Edukacja międzykulturowa – przewodnik, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls 2010, s. 64.

Huntington S., Zderzenie cywilizacji, tłum. H. Jankowska, Warszawa: WWL Muza, s. 221-224.

Kepel G., Jihad. Expansion et déclin de l'islamisme, Paris: Gallimard 2000.

Kepel G., Passion arabe, Paris : Gallimard, 2013.

Kepel G., Terreur dans l'Hexagone, Genèse du djihad français, Paris: Gallimard, 2015.

Lewis B., What Went Wrong?: The Clash Between Islam and Modernity in the Middle East, (Co się właściwie stało? O kontaktach Zachodu ze światem islamu, tłum. Jolanta Kozłowska, Warszawa: „Dialog” 2003.)

Liedel K., Piasecka P., Terroryzm wczoraj i dziś, Warszawa; PWN 2015, s. 38‒41.

Maréchal B., Nielsen J, Dassetto F., Muslim in the Enlarged Europe: Religion and Society, Leiden: Brill, 2003.

Nielsen J., Muslims in Western Europe, Edinburgh: University Press 2004

Efekty uczenia się:

- Wiedza (W): K_W02; - K_W07; K_W8

- Umiejętności (U): K_U03; K_U05; K_U6

- Kompetencje społeczne (K): K_K07;K_K08; K_K09.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne

• Analiza tekstów z prezentacją multimedialną

B. Formy zaliczenia:

• aktywna obecność na zajęciach + praca zaliczeniowa

C. Podstawowe kryteria

1. Praca zaliczeniowa – 50%

2. Znajomość zadanych lektur – 20%

3. Wiedza prezentowana na zajęciach – 30 %

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się praktyk zawodowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6 (2024-03-22)