Katechetyka fundamentalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.NRWP.02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katechetyka fundamentalna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Katechetyka fundamentalna katechezy przedszkolnej (studia podyplomowe). |
Pełny opis: |
Przedstawienie podstawowych zagadnień katechetyki dzieci w wieku przedszkolnym: cele, zadania, treści i środki katechezy przedszkolnej; charakterystyka dzieci przedszkolnych; wdrożenie w potencjał duchowy dziecka oraz wymiar biblijny i narracyjny katechezy przedszkolnej. |
Literatura: |
KONFERENCJA EPISKOPATU POLSKI. Podstawa programowa katechezy, Kraków 2010 KLIM-KLIMASZEWSKA A. (red.), Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2005. MAREK Z., Bóg w przedszkolu i szkole. Zarys katechezy przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków 2002. NADOLNA B., O wychowaniu przedszkolaka, Poznań 2009. OSEWSKA E., STALA J. (red.), Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym, Tarnów 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1; – posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania przedszkolnego, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1; – zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1. Umiejętności: Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień etyczno-moralnych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02; – potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03; – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2; – potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole – P7S_UK; TnMA_U07; Rozp. I_2_2. Kompetencje społeczne: Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03; – dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3; – potrafi diagnozować i oceniać potrzeby i zachowania uczniów – P7S_KK; TnMA_K03; Rozp. I_2_3. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę (praca kontrolna) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.