Chemia środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6.13-CHS |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.9
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia środowiska |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć I roku Inżynieria Środowiska II stopnia, stacjonarne, semestr 01 (2024/2025-L) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z elementami wiedzy dotyczącej chemii środowiska, metod oceny jakości środowiska oraz przyczyn zanieczyszczenia powietrza, wód i gleby.Wykształcenie umiejętności praktycznego posługiwania się podstawowym sprzętem laboratoryjnym wykorzystywanym do oceny jakości środowiska oraz zapoznanie z nowoczesnymi technikami spektrometrycznymi. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje wykłady oraz zajęcia laboratoryjne. W ramach wykładów realizowane są następujące tematy: Układy i otoczenie w chemii środowiska; Typy reakcji chemicznych w atmosferze; Czynniki zakwaszające opad atmosferyczny; Chemia atmosfery obszarów miejskich; Właściwości chemiczne powietrza wewnątrz pomieszczeń; Biocydy organiczne; Chemia odpadów stałych i oczyszczania ścieków; Biogeochemiczne cykle: węgla, azotu, siarki; Właściwości chemiczne gleby; Chemiczne i fizyczne właściwości wody; Wykresy pE/pH w ekosystemach wodnych; Chemia wód; Chemia koloidów. W ramach zajęć laboratoryjnych realizowane są zagadnienia: Analiza procesów zachodzących w atmosferze; Analiza reakcji powstawania i zanikania ozonu. Oznaczenia zawartości ozonu w atmosferze; Analiza reakcji warunkujących tworzenie smogu londyńskiego i smogu fotochemicznego; Oznaczanie CO2 w powietrzu atmosferycznym; Oznaczanie WWA w atmosferze; Określanie czynników powodujących zatrucia powietrza atmosferycznego; Analiza reakcji opisujących procesy wietrzenia w podłożu stałym; Oznaczanie biocydów; Oznaczenia mętności wody; Oznaczanie składu chemicznego wód kontynentalnych; Analiza składu chemicznego wód podziemnych; Analiza reakcji opisujących procesy chemiczne w ujściach rzek, estuariach i wodach oceanicznych; Określanie czynników powodujących zatrucia ekosystemów wodnych i lądowych. |
Literatura: |
1. Andrews J. E., Brimblecombe P., Jickells T. D., Liss P. S. Wprowadzenie do chemii środowiska, Wyd. Nauk.-Tech., W-wa 2000; 2. VanLoon Gary W., Duffy Stephen J. Chemia środowiska, Wyd. Nauk. PWN, W-wa 2008 3. Alloway B. J., Ayres D. C. Chemiczne podstawy zanieczyszczania środowiska, Wyd. Nauk. PWN, W-wa 1999 |
Efekty uczenia się: |
EK 1- WIEDZA: Wiedza w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii z zakresu chemii środowiska. Rozumienie podstawowych zjawisk zachodzących w środowisku. Poszerzenie wiedzy dotyczącej właściwości matryc środowiskowych, procesów przebiegających w środowisku oraz przyczyn i skutków zanieczyszczenia środowiska. EK 2- UMIEJĘTNOŚCI: Umiejętność stosowania podstawowych technik i narzędzi badawczych w zakresie chemii środowiska. Umiejętność wykonania zleconych prostych zadań badawczych lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego. Umiejętność wykorzystania dostępnych źródeł informacji, w tym źródeł elektronicznych. Umiejętność dokonywania syntezy danych pochodzących z różnych źródeł i wyciągania na tej podstawie wniosków. EK 3- KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: Znajomość zasad bezpieczeństwa w laboratorium chemicznym, samodzielna i zespołowa praca laboratoryjna, umiejętność pracy wg instrukcji do ćwiczeń. Krytyczne podejście do informacji upowszechnianych w mediach, szczególnie z zakresu nauk przyrodniczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena za sprawozdanie z ćwiczeń. Ocena za opracowanie i zaprezentowanie zadanego tematu. Ocena określająca poziom wiedzy studenta – egzamin pisemny. Na ocenę niedostateczną: nie odpowiada poprawnie na 2/3 pytań egzaminacyjnych, nie wykonuje sprawozdań i pracy zaliczeniowej, nie uczestniczy w zajęciach. Na ocenę dostateczną: odpowiada poprawnie na połowę pytań egzaminacyjnych w stopniu podstawowym, wykonuje sprawozdania i pracę zaliczeniową w stopniu podstawowym, uczestniczy w zajęciach. Na ocenę dobrą: odpowiada zadowalająco na 2/3 pytań egzaminacyjnych, wykonuje sprawozdania i pracę zaliczeniową w stopniu zadowalającym, aktywnie uczestniczy w zajęciach. Na ocenę bardzo dobrą: odpowiada wyczerpująco na wszystkie pytania egzaminacyjne, wykonuje sprawozdania i pracę zaliczeniową na poziomie celującym, wykazuje się inicjatywą na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kłos | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kłos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.