Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Monitoring środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.13-MS
Kod Erasmus / ISCED: 06.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0719) Inżynieria i technika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Monitoring środowiska
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy: Plan zajęć I roku Inżynieria Środowiska II stopnia, stacjonarne, semestr 01 (2023/2024-L)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Cel przedmiotu:

C1-Zapoznanie studentów ze strukturą organizacyjną, celami i zadaniami Państwowego Monitoringu Środowiska. Monitoring podstawowy, monitoring regionalny.

C2-Zapoznanie studentów z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi oceny zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego, klasyfikacji wód powierzchniowych i podziemnych, oraz zanieczyszczenia gleby.

C3- Zapoznanie studentów z metodami analitycznymi wykorzystywanymi w monitoringu środowiska

C4- Zapoznanie studentów z biomonitoringiem, jako alternatywą lub uzupełnieniem klasycznych metod monitoringowych

Pełny opis:

Wykład

W1- Zapoznanie studentów z problematyką monitoringu środowiska, warunki uczestnictwa, zagadnienia egzaminacyjne, zalecana bibliografia

W2- Przepisy prawne regulujące zasady monitoringu środowiska

W3- Cele i zadania Państwowego Monitoringu Środowiska w Polsce

W4-Monitoring powietrza, wskaźniki zanieczyszczenia powietrza

W5- Monitoring powietrza, realizacja w ramach PMŚ

W6- Monitoring wód powierzchniowych, klasyfikacja wód powierzchniowych

W7-Monitoring wód powierzchniowych, podstawowy (krajowy) i regionalny monitoring wód.

W8- Monitoring wód podziemnych, klasyfikacja wód podziemnych

W9- Monitoring wód podziemnych, pobieranie próbek

W10 – Monitoring gleb, klasyfikacja gleb

W11- Monitoring hałasu, pól elektromagnetycznych

W12- Analiza raportów PMŚ

W13- Radionuklidy w środowisku

W14- Podstawy biomonitoringu

W15- Podsumowanie zajęć, przygotowanie do egzaminu

Laboratorium

L1-Zajęcia wprowadzające, BHP na pracowni, omówienie ćwiczeń

L2-Zanieczyszczenie powietrza, identyfikacja głównych wskaźników zanieczyszczenia powietrza

L3- Zanieczyszczenie powietrza-opracowanie wyników badań

L4- Zanieczyszczenie wód – identyfikacja biologicznych wskaźników zanieczyszczenia wód

L5- Zanieczyszczenie wód, pomiar wybranych parametrów fizykochemicznych

L6- Poziom hałasu w aglomeracjach

L7- Poziom hałasu w aglomeracjach – opracowanie wyników badań

L8- Zanieczyszczenie gleb substancjami organicznymi i nieorganicznymi

L9- Zanieczyszczenie gleb, preparowanie próbek, oznaczanie metali ciężkich metodą AAS

L10- Substancje radioaktywne w środowisku, oznaczanie radiocezu w glebach leśnych

L11- Biomonitoring zanieczyszczenia wód metalami ciężkimi

L12- Biowskaźniki zanieczyszczenia powietrza

L13- Biowskaźniki zanieczyszczenia powietrza

L14- Rtęć w środowisku, oznaczanie rtęci w próbkach roślinnych w analizatorze AMA 254

L15- Podsumowanie zajęć, klasyfikacja

Literatura:

1. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 sierpnia 2008 r. w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych (Dz. U. z dnia 9 września 2008 r.).

2. Główny Inspektorat Ochrony Środowiska 2006. Program Państwowego Monitoringu Środowiska na lata 2010 - 2012, Warszawa.

3. Stan Środowiska w Polsce na tle celów i priorytetów Unii Europejskiej. Raport wskaźnikowy 2004, 2006. Warszawa. Biblioteka Monitoringu Środowiska. ss. 88

4. Coroczne raporty: Stan środowiska w województwie opolskim, Bibl. Monitoringu Środowiska, Opole.

5. Wardencki W. (praca zbiorowa): Bioanalityka w ocenie zanieczyszczeń środowiska, CEEAM, Gdańsk 2004.

6. Wardaszko T., Radwan I., Klimkowski R. i Pietrzak-Flis Z.: Monitoring skażeń promieniotwórczych: pomiary skażeń promieniotwórczych wód i osadów dennych rzek i jezior, Sprawozdanie końcowe, CLOR, Warszawa 1999.

7. Kabata-Pendais A. (red.): Podstawy oceny chemicznego zanieczyszczenia gleb. Metale ciężkie, siarka i WWA. PIOS, IUNG, Bibl. Monitoringu Środowiska, Warszawa 1995.

8. Hermanowicz W., Dojlido J., Koziorowski B. i Zerbe J.: Fizyko-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa 1999.

9. Namieśnik J. i Jamrógiewicz Z. (red.): Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska, WNT, Warszawa 1998.

10. Konieczko P. i Namieśnik J. (red.): Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych, WNT, Warszawa 2007.

11. Kłos A.: Porosty w biomonitoringu środowiska, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009.

12. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska, (Dz. U. z 2001 r.)

13. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 listopada 2011 roku w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 258, poz. 1550)

14. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 roku w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. z 2002 r. Nr 165, poz. 1359)

Efekty uczenia się:

EK1- Znajomość podstawowych aktów prawnych będących postawą monitoringu środowiska w Polsce, znajomość celów monitoringu środowiska, wiedza w zakresie najważniejszych problemów monitoringu środowiska.

EK2- Umiejętność analizy corocznych raportów WIOŚ, dotyczących stanu środowiska, umiejętność zastosowania prostych technik biomonitoringowych w celu oceny zanieczyszczenia środowiska, umiejętność wykonania prostych zadań badawczych lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego.

EK 3- Umiejętność współdziałania i pracy w grupie, krytycznie podejście do informacji upowszechnianych w mediach, szczególnie z zakresu nauk przyrodniczych.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY OCENY

F - FORMUJĄCA

F1- wykład ocena zaangażowania studentów

F2 - Ocena stopnia przygotowania studenta do bieżących zajęć laboratoryjnych (rozmowa sprawdzająca)

F3- Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych

P - PODSUMOWUJĄCA)

P1 - Egzamin po W1-W15

P2 – Referat tematyczny

P3- Ocena średnia odpowiednio ze sprawozdań i przygotowania do zajęć laboratoryjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kłos
Prowadzący grup: Andrzej Kłos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)