Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy parazytologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.16.BTM-PP
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy parazytologii
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy: Plan zajęć I Biotechnologii medycznej II stopnia, stacjonarne, semestr 01.(2024/25-Z)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

stopień II - magisterskie

Kierunek studiów:

biotechnologia medyczna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

I

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany zdalnie

Wymagania:

Wymagania wstępne: Posiadanie podstawowej wiedzy zoologicznej oraz ogólnej wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego.

Literatura uzupełniająca:

P. Myjak i in.2011. Standardy w zakresie laboratoryjnych czynności w parazytologii medycznej, oceny ich jakości i wartości diagnostycznej i laboratoryjnej interpretacji i autoryzacji wyników badań (propozycje). Diagnostyka laboratoryjna (Journal of Laboratory Diagnostics): 47(3): 341-351

Cz. Błaszak (red.). Zoologia. Bezkręgowce (bez stawonogów). Tom 1. PWN Warszawa 2009

Cz. Błaszak (red). Zoologia. Tom 2, część 1. Stawonogi. Szczękoczułkopodobne, skorupiaki. PWN Warszawa 2011.

Cz. Błaszak (red). Zoologia. Tom 2, część II. Stawonogi. Tchawkodyszne. PWN Warszawa 2012.

J. Hempel-Zawitkowska (red.). Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN warszawa 1995 (i późniejsze)

E. Grabda. Zoologia. Bezkręgowce. Tom I i II. PWN Warszawa 1984

W. A. Dogiel. Zoologia bezkręgowców. PWRiL Warszawa 1986

Z. Raabe. Zarys protozoologii. PWN Warszawa 1972




Nakład pracy studenta:

Liczba godzin

15 W + 15 L


Liczba punktów ECTS: 2 p.


Godziny kontaktowe:

- udział w wykładach: 15 x 1h = 15 h

- udział w laboratoriach: 15 x 1h = 15 h

Razem: 30 h = 1 p. ECTS


Praca własna studenta:

- przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych: 15 x 1h = 15 h

- przygotowanie do zaliczenia:10 h

Razem: 25 h = 1 p. ECTS


W (1p. ECTS) + L (1 p. ECTS)

Założenia:

Cele przedmiotu

Poznanie biologii i rozwoju wybranych organizmów pasożytniczych reprezentujących Protista i Metazoa z uwzględnieniem ich oddziaływania na organizm żywiciela: zwierzęta, szczególnie hodowlane, i człowieka. Poznanie metod stosowanych w diagnostyce parazytologicznej.


Skrócony opis:

Metody dydaktyczne

• wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, w sytuacjach koniecznych - elementy e-learningu zastosowane w celu utrwalenia i powtórzenia treści uczenia się i indywidualnego przygotowania się do zaliczenia

• ćwiczenia laboratoryjne: obserwacje biologiczne dokumentowane odręcznymi rysunkami i sprawozdaniami z elementami nauczania programowanego

Pełny opis:

Treści programowe

A. Problematyka wykładu: Typy związków między zwierzętami. Ewolucja i specyficzność związków pasożytniczych. Przegląd grup Protista i Metazoa tworzących związki pasożytnicze (Rhizopoda, Kinetoplastida, Diplomonadida, Parabasilida, Apicomplexa, Microspora, Platyhelminthes, Acanthocephala, Nematoda, Arthropoda). Pasożyty człowieka i zwierząt hodowlanych – ich biologia z uwzględnieniem cyklów rozwojowych oraz wpływu na kondycję żywiciela. Choroby wywoływane przez pasożyty Biochemiczne aspekty pasożytnictwa. Metody stosowane w diagnostyce parazytologicznej.

B. Problematyka laboratorium: j.w. Obserwacje mikroskopowe wybranych organizmów pasożytniczych reprezentujących poszczególne typy Protista i Metazoa (morfologia, stadia rozwojowe).

Literatura:

A. Deryło. Parazytologia i akaroentomologia medyczna. Wyd. Nauk. PWN 2011.

A. Deryło. Skrypt do ćwiczeń i seminariów z parazytologii lekarskiej. Część 1 i 2. Śl. Akademia Medyczna, Katowice 2000.

A. Buczek. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia, diagnostyka, objawy. Wyd. Koliber, Lublin, 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01: ma pogłębioną wiedzę niezbędną do jakościowego i ilościowego opisu zjawisk biologicznych_P2A_W01

K_W03: ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk biologicznych _ P2A_W03; P2A_W04

K_W04: dostrzega związki i zależności występujące w przyrodzie_P2A_W04

K_W09: zna podstawowe zasady higieny i bezpieczeństwa pracy_P2A_W09

Umiejętności

K_U01: wybiera i stosuje techniki i narzędzia badawcze adekwatne do studiowanego kierunku w zakresie nauk biologicznych _P2A_U01

K_U03: wykorzystuje zdobytą wiedzę specjalistyczną do krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych _P2A_U02; P2A_U03

K_U04: przeprowadza zadania badawcze z pomocą opiekuna _P2A_U04

Kompetencje społeczne (postawy)

K_K01: rozumie potrzebę ciągłego dokształcania _ P2A_K01; P2A_K05

K_K02; K_K07: potrafi pracować w zespole oraz samodzielnie, wykazując inicjatywę i zaangażowanie_P2A_K02; P2A_K08

K_K05: jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych _P2A_K06

K_K06: rozumie i docenia potrzebę systematyczności i rzetelności przy realizacji zadań_P2A_K07

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia:

• W: zaliczenie pisemne na ocenę

• L: zaliczenie z oceną

Formy zaliczenia:

• W: zaliczenie pisemne: test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, oraz zadaniami praktycznymi

• L: ocenianie ciągłe, kolokwium (praktyczne i z zagadnień teoretycznych)

Podstawowe kryteria:

W: uzyskanie na teście 50% + 1 punktów, czyli udzielenie ponad połowę poprawnych odpowiedzi

L: wykonanie i zaliczenie wszystkich ćwiczeń, ocena dokumentacji przeprowadzonych obserwacji, uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Lis
Prowadzący grup: Barbara Lis, Anna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Lis
Prowadzący grup: Barbara Lis, Anna Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)