Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium z dyscyplin biologicznych 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.18-KN2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium z dyscyplin biologicznych 2
Jednostka: Wydział Przyrodniczo-Techniczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Ogólne zapoznanie z wiedzą na temat zastosowań inżynierii genetycznej w biotechnologii. Poznanie i zrozumienie mechanizmόw molekularnych, technik oraz praw opisujących procedury stosowane w inżynierii genetycznej w biotechnologii. Zapoznanie z problemami oraz wyzwaniami zastosowań współczesnej inżynierii genetycznej w biotechnologii.Umiejętność dyskusji.

Pełny opis:

Rośliny modyfikowane genetycznie. Komόrki modyfikowane genetycznie i ich zastosowania w medycynie. Organizmy zwierzęce modyfikowane genetycznie. Terapia genowa. Interferencja RNA. Biologia syntetyczna.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• K. Nishikura. Functions and Regulation of RNA Editing by ADAR Deaminases, Annu Rev Biochem (2010) 79: 321–349

• S. Garrett and J. J. C. Rosentha. RNA Editing Underlies Temperature Adaptation in K+ Channels from Polar Octopuses, Science (2012) 335: 848-851

• H. Raghuraman and A. Chattopadhyay. Melittin: a Membrane-active Peptide with Diverse Function, Biosci Rep (2007) 27:189–223

• H. Raghuraman and A. Chattopadhyay Melittin: a Membrane-active Peptide with Diverse Functions Biosci Rep (2007) 27:189–223

• Stewart CN, Halfhill MD, Warwick SI. 2003. Transgene introgression from genetically modified crops to their wild relatives. Nat Rev Genetics 4: 806-817

• Sadelain M, Riviere I, Brentjens R. 2003. Targeting tumours with genetically enhanced T lymphocytes. Nat Rev Cancer 3:35-45.

• Green JE, Hudson T. 2005. The promise of genetically engineered mice for cancer prevention studies. Nat Rev Cancer 5: 184-198.

• Rossi JJ, June CH, Kohn DB. 2007. Genetic therapies against HIV. Nature Biotechnol 12: 1444-1454.

• Dorsett Y, Tuschl T. 2004. siRNAs: applications in functional genomics and potential as therapeutics. Nat Rev Drug Discov 3: 318-329

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• Cykl wykładów „Biologia Komórki” opracowany przez wykładowcę

• Arnold JRP., Fisher J., Krótkie wykłady, Chemia dla biologów, PWN, Warszawa 2008

• Solomon EP., Berg LR.., Martin DW., Villee CA., Biologia, Wydawnictwo MULTICO, Warszawa 2010

• Berg J.M, Tymoczko J.L., Stryer L. Biochemia, PWN, Warszawa 2009

• Alberts Bruce i wsp. Podstawy Biologii Komórki, Wyd. II., Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2007

• Huang J, Pray C, Rozelle S. 2002. Enhancing the crops to feed the poor. Nature 418: 678-684.

• Keershaw MH, Teng MWL, Smyth MJ, Darcy PK. 2005. Supernatural T cells: genetic modification of the T cells for cancer therapy. Nat Rev Immunol 5: 928-940.

• Sharpless NE, DePinho RA. 2006. The mighty mouse: genetically engineered mouse models in cancer drug development. Nat Rev Drug Discov 5: 741-754.

• Kay MA, Glorioso JC, Naldini L. 2001. Viral vectors for gene therapy: the art of turning infectious agents into vehicles of therapeutics.Nature Med 7: 33-40.

• Khalil AS, Collins JJ. 2010. Synthetic biology:applications come of age. Nat Rev Genetics 11: 367-379.

B. Literatura uzupełniająca

• Kłyszejko-Stefanowicz L. „Cytobiochemia: biochemia niektórych struktur komórkowych”, Wyd. III., PWN SA, Warszawa 2002

• Stokłosowa St. „Hodowla komórek i tkanek”, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2004

• Malepszy S. (red.), „Biotechnologia roślin” Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Wyd.II. zmienione, Warszawa 2009

• Wong PC, Cai H, Borchelt DR, Price DL. 2002. Genetically engineered mouse models of neurodegenerative diseases. Nat Naurosci 5: 633-639.

• Wimmer EA. 2003. Applications of insect transgenesis. Na Rev Genetics 4: 225-232.

• Sturino JM, Klaenhammer TR. 2006. Engineered bacteriophage-defence systems in bioprocessing.Nat Rev Microbiol 4: 395-404.

• Carr PA,Church GM. 2009. Genome engineering. Nature Biotechnol 27: 1151-1162.

• Ragauskas AJ i inn 2006. The path forward for biofuels and biomaterials.Science 31: 484-489.

• Artykuły tematyczne z czasopism naukowych, opublikowane w ciągu ostatnich 5 lat

• Źródła internetowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

SD_W02 opisuje wyspecjalizowane zagadnienia z zakresu biologii, biochemii, biofizyki,

biotechnologii, medycyny i nauk pokrewnych

SD_W03_dyskutuje na temat bieżących problemów naukowych z zakresu nauk biologicznych

SD_W04 charakteryzuje nowoczesną metodologię i warsztat badawczy uprawianej dyscypliny

SD_W05 posługuje się specjalistyczną terminologią w języku ojczystym i kongresowym

Umiejętności

SD_U01 formułuje hipotezy badawcze i weryfikuje je za pomocą odpowiednio dobranych metod eksperymentalnych i

obliczeniowych

SD_U02 planuje przebieg doświadczeń w celu realizacji określonego zadania badawczego

SD_U03 wykorzystuje i analizuje różnorodne źródła specjalistycznej informacji, w tym bioinformatyczne

SD_U04 prezentuje wyniki badań na zebraniach naukowych oraz konferencjach krajowych i międzynarodowych

w języku ojczystym i obcym nowożytnym

Kompetencje społeczne (postawy)

SD_K01 dzieli się zdobytymi doświadczeniami w pracy naukowej i dydaktycznej

SD_K02 krytycznie ocenia wyniki własnych badań i innych autorów

SD_K03 identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne w działalności naukowej

SD_K04 ma świadomość społecznej roli badacza

SD_K05 stosuje się do zasad bezpieczeństwa indywidualnego i zbiorowego

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia

• wykład: egzamin

B. Formy zaliczenia:

• wykład: zaliczenie w formie pisemnego testu i zaliczenie

ustne

C. Podstawowe kryteria

• W: udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 50% pytań

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2 (2024-03-22)