Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Glony w biotechnologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.19-GBIO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Glony w biotechnologii
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Poznanie podstawowych pojęć dotyczących budowy, fizjologii i systematyki glonów; poznanie procesów biotechnologicznych, w których wykorzystywana jest biomasa glonów; poznanie praktycznego wykorzystania glonów w biotechnologii środowiska.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu:

Algologia. Glony jako grupa ekologiczna. Biogeneza, pojawianie się organizmów fotosyntetyzujących. Budowa, fizjo-logia i systematyka glonów. Glony słono i słodkowodne. Znaczenie glonów w przyrodzie.

Zastosowanie glonów w przemyśle farmaceutyczno-kosmetycznym (produkcja alkoholi, polisacharydów, tłuszczów, witamin). Oczyszczanie ścieków z wykorzystaniem glonów. Biomasa wodna jako źródło energii. Glony: zielona apteka (wzo-rzec FAO, NPU, PER, BV). Glony a problemy żywnościowe ludzkości. Hodowla glonów (pożywki, temperatura, oświetlenie). Zastosowanie glonów w laboratorium.

Biomonitoring środowisk wodnych z wykorzystaniem glonów. Glony jako zagrożenie dla funkcjonowania zróżnicowa-nego ekosystemu wodnego, problem eutrofizacji, zakwity wody.

B. Problematyka ćwiczeń laboratoryjnych:

Przepisy bhp obowiązujące w laboratorium biomonitoringu, zapoznanie z wyposażeniem laboratorium. Mikroskopowanie preparatów glonów: m.in. Spirulina sp., Nostoc sp., Fucus sp., Ulva sp., Chlorella sp., Spirogyra sp., Cladophora sp., Porphyra sp. Przygotowanie preparatów mikroskopowych glonów Spirogyra sp. Glony jako wskaźnik zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkim – pomiary pH-metryczne i konduktometryczne. Sorpcja metali ciężkich na glonach Spirogyra sp. i Palmaria palmate - metoda statyczna. Sorpcja metali ciężkich na glonach Spirogyra sp. i Palmaria palmate - metoda dynamiczna. Glony w kosmetologii – właściwości fizykochemiczne biopreparatów. Przygotowywanie preparatów kosmetycznych z wykorzystaniem glonów. Glony - pokarm przyszłości (przygotowywanie sałatek z glonów). Opracowanie wyników eksperymentów.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Kadłubowska J.: Zarys algologii, PWN, Warszawa 1975.

2. Bucka H.: Glony pro- i eukariotyczne zbiorowisk fitoplanktonu w zbiornikach wodnych Polski południowej, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Zakład Biologii Wód im. Karola Starmacha, 2007.

3. Kawecka B.: Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych, PWN, Warszawa 1994.

4. Schwarz G.: Leki i kosmetyki z morskiej apteki, Wyd. Amber, Warszawa 2003.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

1. Borowitzka M.A.: Micro-algal biotechnology, Cambridge University Press, Cambridge 1992.

B. Literatura uzupełniająca

1. Wardencki W. (praca zbiorowa): Bioanalityka w ocenie zanieczyszczenia środowiska, CEEAM, Gdańsk 2004.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 zna podstawowe i powiązane z innymi dziedzinami wiedzy mechanizmy zachodzące z wykorzystaniem glonów, wykazuje się znajomością fachowego słownictwa z zakresu algologii,

W2 zna podstawowe informacje na temat wykorzystania glonów w biomonitoringu.

W3 zna podstawowe informacje na temat wykorzystania glonów w biotechnologii.

Umiejętności

U1 potrafi pracować samodzielnie i zespołowo rozwiązując problemy z zakresu biotechnologii środowiska z wykorzystaniem glonów,

U2 potrafi prowadzić i monitorować procesy z wykorzystaniem glonów,

U3 potrafi opracować uzyskane wyniki eksperymentu,

U4 posiada umiejętność zdobywania wiedzy z różnych źródeł.

Kompetencje społeczne (postawy)

K1 rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy w zakresie biotechnologii środowiska z wykorzystaniem glonów,

K2 jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo podczas pracy z materiałem biologicznym i odczynnikami chemicznymi

K3 wykazuje się inicjatywa podczas podejmowanych działań.

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia

• zaliczenie wykładu – dłuższa wypowiedź pisemna na pytania otwarte

• zaliczenie laboratorium – sprawozdania z ćwiczeń laboratoryj-nych

Podstawowe kryteria

W – ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawie uzy-skanej liczby punktów wg zasady:

na ocenę dostateczną: uzyskanie przez studenta powyżej 60% punktów

na ocenę dobrą: uzyskanie przez studenta powyżej 75% punktów

na ocenę bardzo dobrą: uzyskanie przez studenta powyżej 90% punktów.

L – ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-5 (2024-09-13)