Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Powolne życie i uprawa ogrodu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 6.23-Pziuo
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Powolne życie i uprawa ogrodu
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia wstępne. Przedstawienie zakresu tematycznego przedmiotu, przebiegu zajęć, warunków zaliczenia.

Uwarunkowania potrzeby pracy w życiu człowieka – rys historyczny

Rynek pracy a komfort życia człowieka

Rozwój rolnictwa i ogrodnictwa – rys historyczny

Pojęcia zdrowia i choroby – sposoby leczenia

Oddziaływania zdrowotne uprawy ogrodu

Zajęcia uprawowe (pielęgnacyjne)

oddziaływanie na układ szkieletowo-mięśniowy

oddziaływania na układ immunologiczny

oddziaływanie na układ naczyniowy

oddziaływanie na sprawność psychiczną

funkcje społeczne ogrodów miejskich

Zioła jako leki

Zioła jako przyprawy

Produktywność ogrodów

Dobór odmian roślin ogrodowych

Ekstensyfikacja produkcji ogrodowej

Pracochłonność uprawy ogrodu – w tym uprawy pod osłonami

Jadalne rośliny ozdobne

Zagrożenia związane z pracami w ogrodzie (metody zapobiegania i udzielania pierwszej pomocy)

Kompostowanie

Zajęcia zaliczeniowe

Pełny opis:

Tematyka wykładów

Zajęcia wstępne. Przedstawienie zakresu tematycznego przedmiotu, przebiegu zajęć, warunków zaliczenia.

Uwarunkowania potrzeby pracy w życiu człowieka – rys historyczny

Rynek pracy a komfort życia człowieka

Rozwój rolnictwa i ogrodnictwa – rys historyczny

Pojęcia zdrowia i choroby – sposoby leczenia

Oddziaływania zdrowotne uprawy ogrodu

Zajęcia uprawowe (pielęgnacyjne)

oddziaływanie na układ szkieletowo-mięśniowy

oddziaływania na układ immunologiczny

oddziaływanie na układ naczyniowy

oddziaływanie na sprawność psychiczną

funkcje społeczne ogrodów miejskich

Zioła jako leki

oddziaływania na układ immunologiczny

oddziaływanie na układ naczyniowy

oddziaływanie na sprawność psychiczną

Zioła jako przyprawy

Produktywność ogrodów

Dobór odmian roślin ogrodowych

Ekstensyfikacja produkcji ogrodowej

Pracochłonność uprawy ogrodu – w tym uprawy pod osłonami

Jadalne rośliny ozdobne

Zagrożenia związane z pracami w ogrodzie (metody zapobiegania i udzielania pierwszej pomocy)

Urazy powierzchniowe i oparzenia

Urazy głębokie

Przeciążenia kości i mięśni szkieletowych

Alergie

Zatrucia

Udary

Kompostowanie

Zajęcia zaliczeniowe

Tematyka zajęć konwersatoryjnych

Zajęcia wstępne. Przedstawienie zakresu tematycznego przedmiotu, przebiegu zajęć, warunków zaliczenia.

Skąd wzięły się ogrody?

Jak zaprojektować ogród?

Po co tworzono ogrody pałacowe?

Jak tworzone są parki i jakie pełnią funkcje?

Jakie i w jaki sposób realizujemy zabiegi uprawowe stosowane w ogrodach?

Sady – szczególny rodzaj ogrodów – i jak je uprawiać?

Narzędzia i urządzenia ogrodnicze – jak je bezpiecznie eksploatować?

Jakie są wymagania wodne urządzeń i upraw ogrodowych?

Podlewanie i nawadnianie, jak je realizować zależnie od wielkości ogrodu?

Jakie zwierzęta żyją w grodzie?

Jakie w ogrodach stosuje się środki ochrony roślin?

Co zrobić gdy gleba zbyt lekka, za ciężka, podmokła?

Czy i jakie trawniki w ogrodzie?

Zajęcia zaliczeniowe

Literatura:

Rączkowski B.: BHP w Praktyce, ODDK, Gdańsk 2018.

Ratajczak Z.: Psychologia pracy i organizacji, PWN, 2007

Gawłowska A.: 500 roślin ogrodowych Agnieszka Gawłowska, SBM 2020.

Efekty uczenia się:

1. Opanowanie nomenklatury z zakresu upraw ogrodniczych

2. Rozróżnianie sprzętu ogrodniczego od rolniczego i wskazanie możliwych wspólnych technik i technologii oraz rozłącznych

3. Nabycie podstaw wiedzy psychologii pracy

Metody i kryteria oceniania:

Ocena aktywności podczas zajęć

Ocena sposobu przygotowania, wygłoszenia i obrony tez referatu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)