Praktyka dydaktyczna śródroczna z chemii - szkoła podstawowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7-S.CH-P.D.S-I |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka dydaktyczna śródroczna z chemii - szkoła podstawowa |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Drugi topień studiów |
Kierunek studiów: | Chemia |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiazkowe |
Założenia: | Cele praktyki: Praktyka dydaktyczna śródroczna w szkole podstawowej ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela, a w szczególności do realizowania zadań dydaktycznych, wynikających z roli nauczyciela chemii w szkole podstawowej |
Skrócony opis: |
Praktyka dydaktyczna śródroczna w szkole podstawowej ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela, a w szczególności do realizowania zadań dydaktycznych, wynikających z roli nauczyciela chemii w szkole podstawowej |
Pełny opis: |
Cele praktyki: • Zapoznanie się studenta ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji. • Obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk (nauczyciela chemii) w toku prowadzonych przez niego lekcji oraz aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych. • Współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowaniu przestrzeni klasy. • Pełnienie roli nauczyciela, a w szczególności planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami, podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej. • Nabywanie przez studenta doświadczeń związanych ze sposobami aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz ich oceniania, a także sposobów funkcjonowania i aktywności uczniów w czasie lekcji, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych • Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych poprzez: - prowadzenie dokumentacji praktyki, - konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, - ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron), - ocenę przebiegu prowadzonych lekcji oraz realizacji zamierzonych celów, - konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji (zajęć). |
Literatura: |
Podstawowa 1. Burewicz A., Gulińska H., Dydaktyka Chemii , UAM, Poznań 2002 2. Pazdro K.M., Galska - Krajewska A., Dydaktyka chemii PWN, Warszawa 1993. 3. Herron J. D., Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia, PWN, Warszawa 2000. 4. Schrade U., Dydaktyka szkoły wyższej, Warszawa 2010. 5. Callahan J., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999. 6. Sztejnberg A. Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław,2002. 7. Czupiał K., Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć dydaktycznych z chemii, Nowik, Opole 1995. 8. Podręczniki chemii dla szkoły podstawowej. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się odpowiadają Szczegółowym Efektom Uczenia dla praktyk zawodowych B.3 zawartych w: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1) ,z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela Na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm.2)). W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: B.3.W1. zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego; B.3.W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze; B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów; B.3.U3. wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas; B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo--wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich; B.3.U5. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia praktyki: Praktyka zaliczana jest na podstawie osiągniętych efektów uczenia się; przeprowadzenie minimum 1 lekcji; opracowanie minimum 1 konspektu zajęć, przeprowadzenie hospitacji lekcji, przygotowanie pomocy dydaktycznych itd. potwierdzonych pozytywną opinią opiekuna praktyk (nauczyciela chemii) w placówce/szkole i pozytywną oceną. Student dołącza do opinii Kartę przebiegu praktyki z materiałami śródrocznej praktyki dydaktycznej (arkusze obserwacji lekcji, konspekty lekcji, opracowane materiały itd.) autoryzowaną przez opiekuna praktyki i opatrzoną pieczęcią szkoły, w której praktyka się odbyła. Powyższa dokumentacja dostarczana jest przez studenta koordynatorowi praktyk dydaktycznych na Wydziale Chemii UO, który zalicza praktykę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka śródroczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Suchan | |
Prowadzący grup: | Artur Suchan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka śródroczna - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka śródroczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Suchan | |
Prowadzący grup: | Artur Suchan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka śródroczna - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.