Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka dydaktyczna śródroczna z chemii - szkoła podstawowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 7-S.CH-P.D.S-I
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka dydaktyczna śródroczna z chemii - szkoła podstawowa
Jednostka: Instytut Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Drugi topień studiów

Kierunek studiów:

Chemia

Rodzaj przedmiotu:

nieobowiazkowe
uprawnienia pedagogiczne

Założenia:

Cele praktyki:

Praktyka dydaktyczna śródroczna w szkole podstawowej ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela, a w szczególności do realizowania zadań dydaktycznych, wynikających z roli nauczyciela chemii w szkole podstawowej

Skrócony opis:

Praktyka dydaktyczna śródroczna w szkole podstawowej ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela, a w szczególności do realizowania zadań dydaktycznych, wynikających z roli nauczyciela chemii w szkole podstawowej

Pełny opis:

Cele praktyki:

• Zapoznanie się studenta ze specyfiką szkoły lub placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

• Obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk (nauczyciela chemii) w toku prowadzonych przez niego lekcji oraz aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych.

• Współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowaniu przestrzeni klasy.

• Pełnienie roli nauczyciela, a w szczególności planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami, podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej.

• Nabywanie przez studenta doświadczeń związanych ze sposobami aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz ich oceniania, a także sposobów funkcjonowania i aktywności uczniów w czasie lekcji, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych

• Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych poprzez:

- prowadzenie dokumentacji praktyki,

- konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,

- ocenę własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),

- ocenę przebiegu prowadzonych lekcji oraz realizacji zamierzonych celów,

- konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji (zajęć).

Literatura:

Podstawowa

1. Burewicz A., Gulińska H., Dydaktyka Chemii , UAM, Poznań 2002

2. Pazdro K.M., Galska - Krajewska A., Dydaktyka chemii PWN, Warszawa 1993.

3. Herron J. D., Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia, PWN, Warszawa 2000.

4. Schrade U., Dydaktyka szkoły wyższej, Warszawa 2010.

5. Callahan J., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999.

6. Sztejnberg A. Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław,2002.

7. Czupiał K., Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć dydaktycznych z chemii, Nowik, Opole 1995.

8. Podręczniki chemii dla szkoły podstawowej.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się odpowiadają Szczegółowym Efektom Uczenia dla praktyk zawodowych B.3 zawartych w: ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1) ,z dnia 25 lipca 2019 r.

w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela Na podstawie art. 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U.poz. 1668, z późn. zm.2)).

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

B.3.W1. zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają;

B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego;

B.3.W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze;

B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów;

B.3.U3. wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas;

B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo--wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;

B.3.U5. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych;

B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego,

sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia praktyki:

Praktyka zaliczana jest na podstawie osiągniętych efektów uczenia się; przeprowadzenie minimum 1 lekcji; opracowanie minimum 1 konspektu zajęć, przeprowadzenie hospitacji lekcji, przygotowanie pomocy dydaktycznych itd. potwierdzonych pozytywną opinią opiekuna praktyk (nauczyciela chemii) w placówce/szkole i pozytywną oceną.

Student dołącza do opinii Kartę przebiegu praktyki z materiałami śródrocznej praktyki dydaktycznej (arkusze obserwacji lekcji, konspekty lekcji, opracowane materiały itd.) autoryzowaną przez opiekuna praktyki i opatrzoną pieczęcią szkoły, w której praktyka się odbyła.

Powyższa dokumentacja dostarczana jest przez studenta koordynatorowi praktyk dydaktycznych na Wydziale Chemii UO, który zalicza praktykę.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka śródroczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Suchan
Prowadzący grup: Artur Suchan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka śródroczna - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka śródroczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Suchan
Prowadzący grup: Artur Suchan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka śródroczna - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-8 (2024-11-08)