Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka chemii I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 7-S2-2-07
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka chemii I
Jednostka: Instytut Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Założenia:

Założenia i cele przedmiotu:

Nauczanie studentów ma na celu kształtowanie u nich umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy nauczyciela chemii w szkole średniej; kształtowanie osobowości przyszłych nauczycieli; rozbudzenie zainteresowań i potrzeby stałego doskonalenia swojego warsztatu pracy oraz rozszerzenia i pogłębiania wiedzy.

Nauczanie w ramach przedmiotu Dydaktyka Chemii Szkoły Średniej 1 powinno przynieść w efekcie: 1. Znajomość celów, treści i zadań kształcenia chemicznego w szkole średniej 2. Utrwalenie wiadomości i umiejętności (wiedzy chemicznej) odpowiadających programowi nauczania chemii w szkole średniej, a także 3. student powinien rozwinąć swoje umiejętności umożliwiające mu prawidłowe planowanie i realizację eksperymentu chemicznego na lekcjach chemii w szkole średniej.


Pełny opis:

Laboratorium, semestr 2, 30 godzin.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z treściami nauczania chemii w szkole średniej ze szczególnym uwzględnieniem metodyki eksperymentu chemicznego na lekcji.

Laboratorium obejmuje wykonanie przez studenta ćwiczeń przewidzianych harmonogramem. Student doskonali swoje umiejętności praktyczne w samodzielnym przygotowaniu, montażu zestawów laboratoryjnych i poprawnym przeprowadzaniu doświadczeń chemicznych odpowiadających kształceniu chemicznemu w szkole średniej (liceum); zwraca uwagę na przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa pracy, przewidywanie zagrożeń, zachowań uczniów; doskonali umiejętność planowania doświadczeń, poprawnego formułowania obserwacji i wniosków z przeprowadzonych eksperymentów.

W trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych studenci zapoznają się z treściami nauczania chemii w liceum oraz realizują wybrane doświadczenia z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej i fizycznej odpowiadające celom kształcenia chemicznego w liceum (zakres rozszerzony): wybrane zagadnienia chemii organicznej, badanie nienasyconego charakteru alkenów i alkinów; amfoteryczność alkoholi, odróżnianie alkoholi jednowodorotlenowych od wielowodorotlenowych; zw. karbonylowe, właściwości aldehydów; badanie właściwości wybranych kwasów karboksylowych, otrzymywanie estrów; węglowodany (cukry proste, disacharydy, polisacharydy), identyfikacja cukrów, stereoizomeria; zw. zawierające azot (aminy, amidy, nitrozwiązki), aminokwasy – ich amfoteryczność, białka. Kinetyka i statyka chemiczna, badanie wpływu wybranych czynników na szybkość reakcji chemicznych i stan równowagi; wybrane elementy elektrochemii (szereg napięciowy metali, ogniwa galwaniczne, chemiczne i stężeniowe, równanie Nersta, SEM, elektroliza roztworów i stopionych soli, prawa elektrolizy; reakcje redoks i ich bilansowanie; elementy termochemii. Metodyka rozwiązywania zadań chemicznych obliczeniowych i jakościowych.

Literatura:

A. Podstawowa

1. Burewicz A., Gulińska H., Dydaktyka Chemii , UAM, Poznań 2002

2. Pazdro K.M., Galska - Krajewska A., Dydaktyka chemii PWN, Warszawa 1993.

3. Herron J. D., Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia, PWN, Warszawa 2000.

4. Schrade U., Dydaktyka szkoły wyższej, Warszawa 2010.

5. Callahan J., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999.

6. Sztejnberg A. Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wydawnictwo Astrum,

Wrocław,2002.

7. Czupiał K., Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć dydaktycznych z chemii, Nowik, Opole 1995.

8. Podręczniki chemii do liceum

B. Uzupełniająca

1. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczka, materia, reakcje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

2. Mc Marry J., Chemia organiczna, PWN, Warszawa 2017.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student charakteryzuje zasadnicze cele kształcenia chemicznego w szkole średniej.

2. Studenci charakteryzuje treściami nauczania chemii w szkole średniej (liceum) oraz doświadczenia z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej i fizycznej odpowiadające celom kształcenia chemicznego w szkole średniej.

3. Student charakteryzuje rodzaje zadań otwartych i zamkniętych stosowanych w procesie ewaluacji wiedzy ucznia.

Umiejętności

1. Posługuje się terminami z zakresu dydaktyki ogólnej i chemii.

2. Student posiada umiejętności praktyczne w samodzielnym przygotowaniu, montażu zestawów laboratoryjnych i poprawnym przeprowadzaniu szkolnych doświadczeń chemicznych

3. Student potrafi zaplanować doświadczenie, poprawnie formułuje obserwacje i wniosków z przeprowadzonych eksperymentów.

4. Student zwraca uwagę na przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa pracy, przewidywanie zagrożeń, zachowań uczniów;

5. Student rozwiązuje chemiczne zadania jakościowe i ilościowe odpowiadające podstawie programowej dla liceum (profil rozszerzony).

Kompetencje społeczne

1.Wykazuje dążność do ciągłego samodzielnego pogłębiania wiedzy specjalistycznej z zakresu dydaktyki oraz rozwoju swoich umiejętności.

2. Posiada umiejętności interpersonalne umożliwiające jego pracę w grupie.

3. Jest świadomy ryzyka związanego ze stosowaniem substancji chemicznych i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.

Metody i kryteria oceniania:

Laboratorium: zaliczenie z oceną

Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych przewidzianych harmonogramem, zaliczenie sprawdzianów pisemnych z wiedzy chemicznej i metodyki eksperymentu dydaktycznego odpowiadających zakresowi tematycznemu realizowanym ćwiczeniom oraz opracowanie i zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń

Ocena na podstawie uzyskanych w przez studenta trakcie semestru ocen cząstkowych.

Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kusakiewicz-Dawid, Artur Suchan
Prowadzący grup: Anna Kusakiewicz-Dawid, Artur Suchan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kusakiewicz-Dawid, Artur Suchan
Prowadzący grup: Anna Kusakiewicz-Dawid, Artur Suchan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-5 (2024-09-13)