Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka chemii II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 7-S2-3-01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka chemii II
Jednostka: Instytut Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

chemia, 2 stopień

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Semestr trzeci.

Wykład: 30 godzin.

Konwersatorium: 15 godzin.

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali
Realizowany zdalnie

Założenia:

Założenia i cele przedmiotu:

Nauczanie studentów ma na celu kształtowanie u nich umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy nauczyciela chemii w szkole średniej; kształtowanie osobowości przyszłych nauczycieli; rozbudzenie zainteresowań i potrzeby stałego doskonalenia swojego warsztatu pracy oraz rozszerzenia i pogłębiania wiedzy w zakresie teorii nauczania chemii.

Doskonalenie umiejętności dokonywania dydaktycznej transformacji wiedzy przedmiotowej z poziomu uniwersyteckiego do poziomu percepcji ucznia szkoły średniej.

Skrócony opis:

Wykład konwersatoryjny, semestr 3, 30 godzin

Konwersatorium, semestr 3, 15 godzin

Pełny opis:

Wykład konwersatoryjny, semestr 3, 30 godzin, na zaliczenie

Problematyka wykładu:

A. Cele kształcenia chemicznego w szkole średniej, podstawa programowa, taksonomie celów kształcenia, operacjonalizacja celów, zasady dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych i ich stosowanie na poziomie szkoły średniej, projektowanie sekwencji dydaktycznych, strukturyzacja materiału nauczania. Metody, formy nauczania chemii. Nauczanie zdalne (e-learning, platformy internetowe). Aktywizujące metody nauczania. Elementy komunikacji edukacyjnej, interpersonalnej w procesie dydaktycznym. Uczeń jako podmiot procesu edukacyjnego, przyczyny niepowodzeń szkolnych z chemii. Narzędzia pomiaru dydaktycznego i ich konstruowanie: testowanie adaptacyjne; testowanie IRT. Ocenianie.

B. Dydaktyka szczegółowa (metodyka przekazywania wiedzy) poświęcona wybranym zagadnieniom kształcenia chemicznego w szkole średniej (np. izomeria związków, teorie kwasów i zasad, reakcje protlityczne, procesy równowagowe (statyka), kinetyka reakcji chemicznych i elektrochemia (ogniwa galwaniczne, elektroliza). Czynny udział studentów w zajęciach, referowanie wybranych zagadnień (prezentacje), analiza, dyskusja.

Konwersatorium, semestr 3, 15 godzin, zaliczenie na ocenę

Zajęcia w sali dydaktycznej oraz w szkole średniej, w której studenci hospitują oraz samodzielnie przeprowadzają lekcje chemii. Problematyka zajęć konwersatoryjnych związana jest z wykładem - poszerzenie i zastosowanie w praktyce wybranych treści wykładu. Rozwijanie umiejętności studentów w organizacji i prowadzeniu zajęć dydaktycznych. Udział w obserwacji zajęć lekcyjnych i sporządzanie protokołów hospitacji. Analiza przeprowadzonych lekcji, konspektów lekcyjnych, dyskusja dotycząca niepowodzeń w sferze realizacji celów kształcenia i dyscypliny na lekcji.

Literatura:

A. Podstawowa

1. Burewicz A., Gulińska H., Dydaktyka Chemii , UAM, Poznań 2002

2. Pazdro K.M., Galska - Krajewska A., Dydaktyka chemii PWN, Warszawa 1993.

3. Herron J. D., Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia, PWN, Warszawa 2000.

4. Schrade U., Dydaktyka szkoły wyższej, Warszawa 2010.

5. Callahan J., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999.

6. Sztejnberg A. Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław,2002.

7. Czupiał K., Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć dydaktycznych z chemii, Nowik, Opole 1995.

8. Podręczniki chemii do liceum.

B. Uzupełniająca

1. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczka, materia, reakcje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

2. Mc Marry J., Chemia organiczna, PWN, Warszawa 2017.

Efekty uczenia się:

Nauczanie w ramach przedmiotu Dydaktyka Chemii II powinno przynieść w efekcie:

1. znajomość teoretycznych podstaw kształcenia chemicznego na średnim (licealnym) szczeblu nauczania, w szczególności celów, treści i zadań kształcenia chemicznego; doboru metod i form kształcenia oraz zasad dydaktycznych w nauczaniu chemii a także 2. utrwalenie wiadomości i umiejętności (wiedzy chemicznej) odpowiadających programowi nauczania chemii w liceum. 3. Student powinien także podnieść swoje kwalifikacje dydaktyczno – wychowawcze poprzez przygotowanie, samodzielne prowadzenia i hospitacje lekcji chemii w liceum.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie, egzamin pisemny

Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0) otrzymują ci studenci, którzy uzyskali odpowiednio co najmniej 50%, 60%, 70%, 80%, 90% sumarycznej liczby punktów

Konwersatorium: zaliczenie z oceną

Ocena na podstawie uzyskanych przez studenta ocen cząstkowych.

Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Suchan
Prowadzący grup: Anna Kusakiewicz-Dawid, Artur Suchan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Egzamin - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)