Dydaktyka chemii 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7-S3-2-03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka chemii 1 |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Chemia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr drugi. Wykład, Chemia szkoły podstawowej 1, semestr 2, 10 godzin. Laboratorium, semestr 2, 30 godzin. |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Brak wstępnych wymagań |
Założenia: | Główne założenia i cele przedmiotu: Nauczanie studentów ma na celu kształtowanie u nich umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy nauczyciela chemii; kształtowanie osobowości przyszłych nauczycieli; rozbudzenie zainteresowań i potrzeby stałego doskonalenia swojego warsztatu pracy oraz rozszerzenia i pogłębiania wiedzy chemicznej i w zakresie teorii nauczania chemii (przedmiotów przyrodniczych). |
Skrócony opis: |
Wykład, Chemia szkoły podstawowej 1, semestr 2, 10 godzin, zaliczenie na ocenę Laboratorium, semestr 2, 30 godzin, zaliczenie na ocenę Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z treściami nauczania chemii w szkole podstawowej ze szczególnym uwzględnieniem metodyki eksperymentu chemicznego. |
Pełny opis: |
Wykład, 1, semestr 2, 10 godzin, Zajęcia w sali dydaktycznej. Wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zagadnień. Problematyka wykładu: Zasadnicze cele kształcenia chemicznego. Podstawa programowa z chemii w szkole podstawowej. Taksonomie celów kształcenia. Operacjonalizacja celów kształcenia. Zasady dydaktyczne w tym szczególnie przydatne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych - metodyka eksperyment chemicznego. Projektowanie sekwencji dydaktycznych. Strukturyzacja materiału nauczania Laboratorium, semestr 2, 30 godzin. Zajęcia w laboratorium. Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z treściami nauczania chemii w szkole podstawowej ze szczególnym uwzględnieniem metodyki eksperymentu chemicznego na lekcji. Student doskonali swoje umiejętności praktyczne w samodzielnym przygotowaniu, montażu zestawów laboratoryjnych i poprawnym przeprowadzaniu szkolnych doświadczeń chemicznych; zwraca uwagę na przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa pracy, przewidywanie zagrożeń, zachowań uczniów; doskonali umiejętność planowania doświadczeń, poprawnego formułowania obserwacji i wniosków z przeprowadzonych eksperymentów. Studenci zapoznają się z treściami nauczania chemii oraz realizują wybrane doświadczenia z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej odpowiadające celom kształcenia chemicznego w szkole podstawowej: otrzymywanie i badanie właściwości gazów (azotu, tlenu, wodoru, chlorowodoru, amoniaku, tlenków azotu); reakcje jonowe, otrzymywanie wodorotlenków, kwasów i soli, dysocjacja, hydroliza, wybrane elementy elektrochemii dostosowane do możliwości percepcyjnych gimnazjalistów (przewodnictwo roztworów, reakcje redukcji, utleniania, ogniwa galwaniczne, elektroliza), wybrane zagadnienia chemii organicznej: otrzymywanie metanu, etylenu, acetylenu, badanie ich właściwości, badanie właściwości alkoholi jedno- i wielowodorotlenowych, aldehydów, kwasów karboksylowych, cukrów, aminokwasów i białek. Studenci zapoznają się z metodyką rozwiązywania zadań jakościowych i obliczeniowych odpowiadających powyższym zagadnieniom; rozwiązywanie zadań. |
Literatura: |
A. Podstawowa 1. Burewicz A., Gulińska H., Dydaktyka Chemii , UAM, Poznań 2002 2. Pazdro K.M., Galska - Krajewska A., Dydaktyka chemii PWN, Warszawa 1993. 3. Herron J. D., Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia, PWN, Warszawa 2000. 4. Schrade U., Dydaktyka szkoły wyższej, Warszawa 2010. 5. Callahan J., Przykłady modeli uczenia się i nauczania, Warszawa 1999. 6. Sztejnberg A. Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław,2002. 7. Czupiał K., Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć dydaktycznych z chemii, Nowik, Opole 1995. 8. Podręczniki chemii do szkoły podstawowej. B. Uzupełniająca 1. Jones L., Atkins P., Chemia ogólna. Cząsteczka, materia, reakcje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 2. Mc Marry J., Chemia organiczna, PWN, Warszawa 2017. |
Efekty uczenia się: |
Wiadomości 1. Student charakteryzuje zasadnicze cele kształcenia chemicznego w szkole podstawowej 2. Studenci charakteryzuje treściami nauczania chemii w szkole podstawowej oraz doświadczenia z zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej odpowiadające celom kształcenia chemicznego w szkole podstawowej 3. Prezentuje wiedzę o taksonomiach celów nauczania oraz operacyjnym sposobie formułowania celów kształcenia 4. Charakteryzuje metody nauczania oraz zasady dydaktyczne w tym odpowiadające kształceniu w zakresie przedmiotów przyrodniczych. Umiejętności 1. Student posługuje się terminami z zakresu dydaktyki ogólnej i chemii. 2. Student dokonuje wyboru treści nauczania i stosowne dla danej jednostki edukacyjnej (jej typu) metody nauczania i środki dydaktyczne oraz umiejętnie stosuje zasady dydaktyczne w celu osiągnięcia założonych celów kształcenia) 3. Student posiada umiejętności praktyczne w samodzielnym przygotowaniu, montażu prostych zestawów laboratoryjnych i poprawnym przeprowadzaniu szkolnych doświadczeń chemicznych 4. Student potrafi zaplanować doświadczenie, poprawnie formułuje obserwacje i wniosków z przeprowadzonych eksperymentów. 5. Student zwraca uwagę na przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa pracy, przewidywanie zagrożeń, zachowań uczniów; 6. Student rozwiązuje chemiczne zadania jakościowe i ilościowe odpowiadające podstawie programowej. 7. Posługuje się językiem właściwym dla komunikacji z uczniami (szczególnie w zakresie języka chemicznego) oraz innymi osobami współrealizującymi proces dydaktyczny. Kompetencje 1.Student wykazuje dążność do ciągłego samodzielnego pogłębiania wiedzy specjalistycznej z zakresu dydaktyki oraz rozwoju swoich umiejętności 2. Posiada umiejętności interpersonalne umożliwiające jego pracę w grupie. 3. Jest świadomy ryzyka związanego ze stosowaniem substancji chemicznych i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie z oceną, Kolokwium zaliczeniowe pisemne Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0) otrzymują ci studenci, którzy uzyskali odpowiednio co najmniej 50%, 60%, 70%, 80%, 90% sumarycznej liczby punktów Laboratorium: zaliczenie z oceną Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych przewidzianych harmonogramem, zaliczenie sprawdzianów pisemnych oraz opracowanie i zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Ocena na podstawie uzyskanych przez studenta ocen cząstkowych. Oceny: dost (3.0); dost plus (3,5); dobry (4,0); dobry plus (4,5); bardzo dobry (5,0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Suchan | |
Prowadzący grup: | Anna Kusakiewicz-Dawid, Artur Suchan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.