Podstawy analizy instrumentalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7-S3-6-CH-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0531) Chemia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy analizy instrumentalnej |
Jednostka: | Instytut Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | Chemia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Letni |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Chemia analityczna |
Literatura uzupełniająca: | 1. Nowoczesne techniki analityczne, Praca zbiorowa pod red. Macieja Jarosza, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; 2. Wybrane metody instrumentalne stosowane w chemii analitycznej, Jadwiga Saba, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej- Curie, Lublin; 3. Laboratorium analizy instrumentalnej, Praca zbiorowa pod red. Zbigniewa Brzózki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; |
Skrócony opis: |
Zajęcia z podstaw analizy instrumentalnej mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi technikami analitycznymi stosowanymi w dziedzinie nauk przyrodniczych i ścisłych, a także zasadami działania i zastosowaniami różnych instrumentów analitycznych do oznaczeń jakościowych i ilościowych. |
Pełny opis: |
Główne cel: 1. Poznanie teoretycznych podstaw, zasad działania i obsługi aparatury analitycznej stosowanej w analizie chemicznej 2. Zrozumienie zjawisk i procesów fizycznych jakie zachodzą w poszczególnych technikach analizy instrumentalnej. 3. Posiadanie umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy dokonując doboru metody i rodzaju aparatury analitycznej do wykonania określonego oznaczenia analitycznego Nabycie wiedzy matematycznej w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu statystycznego i procedury walidacyjnej opracowanej metody analitycznej. Parametry charakteryzujące wydajność instrumentów analitycznych (np. dokładność, czułość, selektywność). Metody kalibracji i standaryzacji. Treści programowe WYKŁADU o Wprowadzenie do analizy instrumentalnej (definicja i zakres analizy instrumentalnej, różnice między analizą instrumentalną a metodami klasycznymi, podstawowe cele i zalety stosowania technik analitycznych) o Podstawy teoretyczne analizy instrumentalnej (zasady działania detektorów, parametry charakteryzujące wydajność instrumentów analitycznych (np. dokładność, czułość, selektywność),metody kalibracji i standaryzacji. o Podstawy elektroanalizy: (definicja i zakres elektroanalizy, zasady elektrochemii stosowane w elektroanalizie, rodzaje elektrod stosowanych w elektroanalizie, potencjometria, amperometria, polarografia, woltamperometria, Zastosowanie technik elektrochemicznych do analizy ilościowej i jakościowej). o Metody spektroskopowe (Spektroskopia UV-Vis, Spektroskopia podczerwieni (IR), Spektroskopia mas (MS), Spektroskopia jądrowego rezonansu magnetycznego (NMR)) o Chromatografia: (Podstawy chromatografii, Chromatografia cieczowa (HPLC), Chromatografia gazowa (GC), Chromatografia cienkowarstwowa (TLC)) o Elektroforeza (Podstawy elektroforezy, Elektroforeza kapilarna, Elektroforeza żelowa) o Zastosowania technik analitycznych: (Wykorzystanie technik analitycznych w różnych dziedzinach nauki i przemysłu (np. chemia, biochemia, medycyna, środowisko)). o Interpretacja wyników analizy instrumentalnej: (Przetwarzanie danych analitycznych, Interpretacja widm spektralnych, Identyfikacja i ilościowa analiza związków chemicznych). o Nowe trendy i technologie w analizie instrumentalnej: (Rozwój nowych technik analitycznych, Zastosowanie technik miniaturyzacji i automatyzacji, Techniki analityczne w erze cyfrowej i Big Data). o Znaczenie kontroli jakości w analizie instrumentalnej: (Rola analizy instrumentalnej w kontroli jakości produktów, Standardy i normy dotyczące analizy instrumentalnej). o Etyka i bezpieczeństwo w analizie instrumentalnej: (Bezpieczne korzystanie z instrumentów analitycznych. Etyczne aspekty przeprowadzania badań analitycznych). KONWERSATORIUM: o Omówienie zagadnień, które poszerzą wiedzę studentów i pozwolą im lepiej zrozumieć omawiane treści z wykładu i zajęć laboratoryjnych PROBLEMATYKA LABORATORIUM, w tym: o zapoznanie z aparaturą stosowaną w analizie instrumentalnej, posługiwaniem się nią oraz samodzielne wykonanie analiz i opracowanie wyników. o wykonanie eksperymentów z zakresu miareczkowania potencjometrycznego, konduktometrycznego oraz pehametrycznego, refraktometrii, polarymetrii, oraz nefelometrii i turbidymetrii. o Rozdział związków organicznych za pomocą wysokosprawnej chromatografii cieczowe (HPLC). o Zastosowanie technik spektrofotometrii UV-VIS do oznaczanie zawartości różnych analitów w analizowanych próbkach. |
Literatura: |
• Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa • Cygański A., Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, Warszawa • Witkiewicz Z. Podstawy Chromatografii, WNT, Warszawa • Techniki elektromigracyjne, teoria i praktyka - Praca pod red. B. Buszewski, E. Dziubakiewicz, M. Szumski, Wydawnictwo Malamut, Warszawa • Skoog, D. A., Holler, F. J., & Crouch, S. R. (2017). Principles of instrumental analysis. Cengage Learning. • Christian, G. D. (2015). Analytical chemistry. John Wiley & Sons. • Dean, J. A. (2011). Analytical chemistry handbook. McGraw-Hill. • Harris D.C., Quantitative Chemical Analysis, W.H. Frejman and Company, New York |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W_01 Przedstawia i klasyfikuje podział technik instrumentalnych. (K_W02) W_02 Zna teoretyczne podstawy i zasadę działania aparatury analitycznej stosowanej w analizie chemicznej. (K_W01, K_W10, K_W11) W_03 Zna i wymienia podstawowe elementy budowy poszczególnej aparatury analitycznej. (K_W12) W_04 Zna podstawy teoretyczne metod obliczeniowych. (K_W19, K_W20) W_05 Przedstawia obszar zastosowania poszczególnych technik instrumentalnych. (K_W28) W_06 Posiada wiedze matematyczną w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu statystycznego i procedury walidacyjnej opracowanej metody analitycznej. (K_W19, K_W20, K_W21) W_07 Wymienia, rozpoznaje i różnicuje techniki stosowane zarówno w analizie ilościowej oraz/lub jakościowej. (K_W10, K_W11, K_W12) W_08 Wskazuje istotne różnice pomiędzy poszczególnymi technikami instrumentalnymi.(K_W01, K_W11) W_09 Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu pozwalającym na samodzielną prace na stanowisku pomiarowym. (K_W23) W_10 Wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów fizycznych jakie zachodzą w poszczególnych technikach analizy instrumentalnej. (K_W04, K_W10, K_W14) UMIEJĘTNOŚCI: U_01 Potrafi planować i wykonać podstawowe, proste badania z wykorzystaniem technik analizy instrumentalnej oraz analizować ich wyniki. (K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U11) U_02 Potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki eksperymentów oraz przedyskutować ewentualne błędy pomiarowe. (K_U06, K_U12, K_U13, K_U21) U_03 Potrafi zastosować zdobytą wiedzę dokonując doboru metody i rodzaju aparatury analitycznej do wykonania określonego oznaczenia analitycznego. (K_U03, K_U04, K_U05, K_U08, K_U02) U_04 Potrafi przedstawić wyniki swoich badań w postaci samodzielnie przygotowanego sprawozdania zawierającego opis i uzasadnienie celu pracy, metodologię oraz wyniki. (K_U06, K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U16, K_U17, K_U24) U_05 Porównuje uzyskane wyniki własnych eksperymentów z rezultatami podobnych badań opisanych w literaturze. (K_U12, K_U16, K_U17, K_U21, K_U22, K_U23) U_06 Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej w j. ojczystym, jak i również w literaturze angielskojęzycznej. (K_U18, K_U20) KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) K_01 Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swojej wiedzy. (K_K01) K_02 Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność. (K_K13, K_K09) K_03 Potrafi przedyskutować zagadnienia etyczne związane z rzetelnością uzyskanych wyników badań. (K_K08, K_K11) K_04 Umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania. (K_K04, K_K03) K_05 Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w przeprowadzonych wspólnie badaniach i opracowaniu raportu. (K_K07, K_K08, K_K15) |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia •Wykład: egzamin pisemny •Ćwiczenia konwersatoryjne: zaliczenie z oceną •Ćwiczenia laboratoryjne: zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: •Wykład: egzamin pisemny: testowy / z pytaniami (zadania-mi) otwartymi / dłuższa wypowiedź pisemna (rozwiązywanie problemu) •ćwiczenia konwersatoryjne: 2 kolokwia, aktywność i zaangażowanie w rozwiązywaniu zadań obliczeniowych i statystycznych według wcześniej przedstawionej listy •ćwiczenia laboratoryjne: przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników (pisemna) Podstawowe kryteria •Wykład: warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu konieczne jest rozwiązanie zadań w stopniu umożliwiającym uzyskanie co najmniej 51% punktacji całkowitej •ćwiczenia konwersatoryjne: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru, zaliczenie zaplanowanych dwóch kolokwiów •ćwiczenia laboratoryjne: wykonanie wszystkich zaplanowanych ćwiczeń, zaliczenie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń oraz zaliczenie jednego kolokwium działowego na ocenę, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR KON
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Poliwoda | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pokajewicz, Anna Poliwoda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT KON
WYK
|
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Poliwoda | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pokajewicz, Anna Poliwoda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT KON
WYK
|
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Poliwoda | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pokajewicz, Anna Poliwoda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.