Historia administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.1-HtA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia administracji |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Literatura uzupełniająca: | materiały przedłożone przez prowadzącego zajęcia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie studentom specjalności administracyjnej historycznej ewolucji form zarządzania państwem, co pozwala lepiej zrozumieć istniejące współ-cześnie instytucje administracyjne oraz ich genezę. Słuchacz nabywa wiedzę nie tylko na temat historii ustroju administracji ale także wzbogaca ją o zagadnienia takie jak: cechy charakterystyczne i zasady funkcjonowania administracji, naukowe koncepcje jej kształtowania, formowanie się i kształcenie korpusu urzędniczego, czy też historyczne modele sądownictwa administracyjnego oraz różne formy samorządu. Przedmiot obejmuje czasy starożytne, średniowieczne, nowożytne i najnowsze, co pozwala ukazać genezę współczesnych form zarządu, wywodzących swój rodowód z okresu monarchii absolutnej po historyczna ocenę administracji Polski Ludowej i znaczenie reform po 1989 r. wykład opiera się na kryterium chronologiczno- rzeczo-wym, prezentuje podstawowe zasady funkcjonowania administracji i przełomowe etapy jej rozwoju. |
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu Cechy charakterystyczne i podstawowe zasady organizacji starożytnej, średnio-wiecznej i nowożytnej administracji państwowej, administracja wczesno nowożytne, Administracja centralna i terytorialna Francji doby absolutyzmu, Monarchie absolutyzmu oświeconego (Prusy i Austria) - Pozycja monarchy, administracja centralna i terenowa, korpus urzędniczy, Początki monarchii konstytucyjnej – przemiany ustroju administracji czasów pa-nowania Stanisława Augusta Poniatowskiego i reform Sejmu Wielkiego. Polska myśl administracyjna doby Oświecenia. Administracja w okresie insurekcji kościuszkow-skiej. Myśl ekonomiczno – administracyjna doby nowożytnej Doktryny ekonomiczne: merkantylizm, kameralizm i policyzm, fizjokratyzm. Myśl polityczno – administracyjna, początki i rozwój. Nauka o policji. Administracja francuska doby rewolucji i czasów napoleońskich Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela – znaczenie dla działalności aparatu administracyjnego. Reformy zarządu lokalnego o charakterze samorządowym doby rewolucji francuskiej. Administracja centralna czasów napoleońskich – podział resortowy. Nowy model administracji lokalnej – urząd prefekta. Administracja a konstrukcja państwa prawnego. Reformy administracji pruskiej w XIX wieku. Powstanie i rozwój samorządu terytorialnego w Prusach. Ustrój admini-stracyjny Austrii i Austro – Węgier. Administracja centralna i lokalna. Władze auto-nomiczne i samorządowe. Wielka Brytania i Francja. Pozycja monarchy i prezydenta w systemie organów władzy wykonawczej. System rządów parlamentarno – gabinetowych. Odpowiedzialność ministrów. Administracja terytorialna i samorządowa. Administracja na ziemiach polskich pod zaborami – zabór rosyjski. Ustrój administracji Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego. Unifikacja systemu administracji Królestwa Polskiego i Cesarstwa Rosyjskiego po powstaniu listopadowym. Administracja na ziemiach polskich pod zaborami – zabory pruski i austriacki Administracja Wolnego Miasta Krakowa. Autonomia Galicyjska. Administracja i Samorząd terytorialny w zaborze pruskim. Odrębności ustrojowe Wielkiego Księstwa Poznańskiego. Narodziny idei sądowej kontroli administracji w XIX wieku. Francuska Rada Sta-nu jako pierwowzór sądu administracyjnego. Rozwój sądownictwa administracyjne-go w Austrii i Prusach. Niemcy –Lorenz von Stein – początki nauki administracji. Rudolf von Gneist – idee sądownictwa administracyjnego i samorządu terytorialnego. Nauki administra-cyjne w Rosji. Polskie nauki prawno administracyjne w dobie zaborów. Administracja współczesna – ewolucja ustroju administracji po I wojnie świato-wej. Zadania administracji w ujęciu doktryn XX wieku. Przemiany modelu admini-stracji państw liberalno – demokratycznych. Reżimy autorytarne – głowa państwa, administracja terytorialna. Administracja państwa totalitarnych – państwa faszystowskie – Włochy i III Rze-sza. Administracja Rosji bolszewickiej i ZSRR. Administracja II Rzeczypospolitej Administracja centralna, administracja ogólna przed i po unifikacji 1928 r. Samo-rząd terytorialny. Sądownictwo administracyjne i inne formy kontroli administracji. Polskie Państwo Podziemne. Administracja centralna i terytorialna w latach 1944 – 1947. Ustrój administracji w okresie obowiązywania tzw. małej konstytucji z 1947 r. Administracja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Problematyka ćwiczeń - opracowywane tematów zgodnie z tempem realizacji wyżej przedstawionych tematów wykładowych. |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej B. Kudrycka, P. Suwaj, B. Guy Peters (red.), Nauka administracji, Warszawa 2009. H. Izdebski, Historia administracji, wyd. 5, Warszawa 2001. . W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989, Warszawa 2007. J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2003. T. Maciejewski, Historia administracji, Warszawa 2006. M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2007. D. Janicka, Ustrój administracji w nowożytnej Europie, Toruń 2002. A. Bereza, G. Smyk, W. P. Tekely, A. Wrzyszcz, Historia administracji w Polsce 1764 – 1989.Wybór źródeł, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 W zaawansowanym stopniu student zna wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu administracji publicznej i gospodarczej. K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze. K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role. K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu administracji i nauk pokrewnych. K_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu. K_K05 Student przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt i umie postępować w stanach zagrożenia. K_K06 Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: egzamin, Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne, Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne, Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, Egzamin pisemny z materiału objętego wykładem oraz zaliczenie na ocenę z ćwi-czeń. Egzamin obejmuje 4 pytania otwarte, za każde można zdobyć 25 punktów. Liczba punktów przeliczana jest na ocenę według zasad: 100 – 92 pkt – bdb (5); 91- 84 pkt – db+ (4,5); 83 – 74 pkt – db (4,0); 73 – 64 pkt – dst+ (3,5); 63-50 pkt – dst (3,0); 49 – 0 pkt – ndst. Czas trwania egzaminu – 45 minut. Zaliczenie materiału ćwiczeniowego obejmuje także 4 pytania proste, punktowane według powyższych zasad. Czas trwania zaliczenia – 45 minut. Dodatkowo w przypadku zaliczenia ćwiczeń brane są pod uwagę oceny z prac studenckich oraz aktywność na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.