Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instytucje i źródła prawa UE

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.4.Z-A-IUE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Instytucje i źródła prawa UE
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Nakład pracy studenta:

1,6 – kontakt bezpośredni 40h (30h+10h)

0,4 – praca własna (10h)

Skrócony opis:

Zapoznanie studenta z poszczególnymi etapami rozwoju integracji europejskiej.

Zdobycie wiedzy na temat zagadnień instytucjonalnych dotyczących systemu instytucjonalnego UE, źródeł prawa unijnego, podstawowych zasad funkcjonowania UE, w tym problematyka podziału kompetencji między UE a jej państwami członkowskimi.

Zdobycie wiedzy na temat wybranych elementów unijnego prawa materialnego, w tym swobód rynku wewnętrznego.

Pełny opis:

1) Historia integracji europejskiej: ewolucja traktatów, etapy rozszerzenia, cele i wartości UE

2) Zasady ustrojowe Unii Europejskiej: zasada lojalnej współpracy, zasada podziału kompetencji między UE a państwa członkowskie, zasada niedyskryminacji (równego traktowania), zasada ochrony praw podstawowych, zasady demokratyczne

3) System instytucjonalny Unii Europejskiej: Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska, Parlament Europejski, Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy, Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów

4) Źródła prawa Unii Europejskiej: prawo pierwotne (m.in. Traktaty oraz KPP), prawo wtórne (rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia, opinie)

5) Tworzenie i stosowanie prawa Unii Europejskiej: rewizja traktatów (zwykła i uproszczona procedura zmiany), zawieranie traktatów akcesyjnych, tworzenie prawa pochodnego (inicjatywa legislacyjna, zwykła i specjalna procedura prawodawcza)

6) Ochrona praw podstawowych w Unii Europejskiej: postanowienia Karty Praw Podstawowych, obywatelstwo Unii

7) Swobody rynku wewnętrznego: swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału

8) Europejski Filar Praw Socjalnych: geneza, istota oraz zasady realizacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Barcz J., Górka M., Wyrozumska A. , Instytucje i Prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2020

• Zawidzka-Łojek A. , Łazowski A., Podręcznik prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2018

• Zawidzka-Łojek A., Grzeszczak R. (red.), Prawo materialne Unii Europejskiej VADEMECUM, Warszawa 2013

Literatura uzupełniająca:

• J. Barcz, Od Lizbońskiej do Postlizbońskiej Unii Europejskiej, Warszawa 2020

• Barcz J. (red.), Ustrój Unii Europejskiej. Tom 2, Warszawa 2011

• Cieśliński A., Wspólnotowe prawo gospodarcze. Cz. 1, Warszawa 2007

• Kuś A. (red.)., Prawo Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, Lublin 2010

• Barcz J. (red.), Prawo gospodarcze UE, Warszawa 2011

• Barnard C. , The substantive law of the EU. Fourth edition, Oxford 2013

• Czapliński W., Ostrihansky R., Saganek P., Wyrozumska A., Prawo Wspólnot Europejskich. Orzecznictwo, Warszawa 2005

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.

K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.

Umiejętności:

K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.

K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.

K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.

K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.Wiedza:

K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.

K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.

Umiejętności:

K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.

K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.

K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.

K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.Wiedza:

K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.

K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.

Umiejętności:

K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.

K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.

K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.

K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.Wiedza:

K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.

K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.

Umiejętności:

K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.

K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.

K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.

K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.Wiedza:

K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.

K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.

Umiejętności:

K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.

K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.

K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.

K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.Wiedza:

K_W02 Ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych (prawo, administracja) tworzących podstawy teoretyczne funkcjonowania administracji publicznej i gospodarcze.

K_W03 Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę -formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji.

Umiejętności:

K_U02 Bierze udział w debacie - przedstawia i ocenia różne opinie i stanowiska oraz potrafi dyskutować o nich.

K_U08 Poprawnie stosuje terminologię administracyjnoprawną.

K_U10 Potrafi ustnie zaprezentować wyniki badań własnych.

K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K02 Student potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: egzamin, zaliczenie z oceną

Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne

Forma zaliczenia zajęć praktycznych: test jednokrotnego wyboru

Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną

Dla zaliczenia ćwiczeń student wykazuje obecność na zajęciach oraz zalicza test w formie 20 pytań zamkniętych.

Dla zaliczenia egzaminu student w formie pisemnej udziela odpowiedzi na 5 pytań otwartych przygotowanych z zestawu zagadnień udostępnionych podczas zajęć wszystkim studentom.

Liczba zdobytych punktów przeliczana jest procentowo wg następującej skali:

100% - 5,0 (bdb)

90% - 4,5 (db+)

80% - 4,0 (db)

70% - 3,5 (dst+)

60% - 3,0 (dst)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Ryszka, Paweł Szewczyk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)