Ochrona praw człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.6-BW-OAC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona praw człowieka |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Literatura uzupełniająca: | materiały przesłane przez prowadzącego, judykaty omawiane podczas zajęć |
Założenia: | K_W02 W pogłębionym stopniu zna charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk. P7S_WG K_W03 W pogłębionym stopniu zna cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania. P7S_WG K_W09 Zna szczegółową budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach bezpieczeństwa. P7S_WG K_U01 Potrafi dokonać pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu Kształcenia. P7S_UW K_U2 Posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania, wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. P7S_UW K_U03 Posiada umiejętność złożonego, praktycznego wykorzystywanie nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej oraz dziedzin pokrewnych. P7S_UW K_U04 Samodzielnie posługuje się literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, stadiami praktycznego przypadku. P7S_UW K_U05 Rozwiązuje złożone problemy (kazusy) wymagające zastosowania poszerzonej wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej. P7S_UW P7S_UO K_U06 Posiada umiejętność spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno- praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki. P7S_UW K_U0? Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia. P7S_UW K _U08 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości. P7S_UK K_U11 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się. P7S_UU K_U12 Posiada umiejętności językowe w zakresie nauk administracyjnych określone dla poziomu studiów magisterskich. P7S_UK K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonania o potrzebie ciągłego dokształcania się rozwoju zawodowego, wyznaczanie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. P7S_KK K_K02 Posiada zdolność do działania w zespole, współdziałania i kooperacji zdolność do kierowania zespołami ludzkimi. P7S_KO K_K05 Ma pogłębioną zdolność do dostrzegania i formułowania problemów merytorycznych, etycznych, społecznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, zdolność do występowania w imieniu i na rzecz podmiotów publicznych, osób trzecich. P7S_KR K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, technologią wykorzystywaną w zawodzie, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno-prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich. P7S_KO |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest opanowanie podstawowej wiedzy dotyczącej problematyki ochrony praw i wolności jednostki w prawie polskim i prawie międzynarodowym. Treść programowa przedmiotu obejmuje m.in. wyjaśnienie pojęcia praw człowieka, zakresu ich przedmiotowej regulacji, a także przesłanek i zakresu dopuszczalnych ograniczeń. Podkreślone zostanie także kluczowe znaczenie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Trybunału Sprawiedliwości UE, Trybunału Konstytucyjnego oraz pozostałych organów władzy sądowniczej. Założeniem kursu jest ponadto przybliżenie studentom dorobku orzeczniczego ETPCz. |
Pełny opis: |
1. Zagadnienia wprowadzające - pojęcie praw człowieka, terminologia praw człowieka, koncepcja praw i wolności, źródła i klasyfikacja praw człowieka, generacje praw człowieka, ewolucja praw człowieka, pojęcie godności, wolności, równości praw i wolności jednostki 2. Ochrona praw człowieka na poziomie krajowym - prawa i wolności osobiste, prawa i wolności polityczne, prawa i wolności, gospodarcze, kulturalne i socjalne. Obowiązki jednostki. Ograniczenia praw i wolności jednostki. 3.Międzynarodowe systemy ochrony praw człowieka - uniwersalny i regionalny system ochrony praw człowieka - ze szczególnym uwzględnieniem treści Europejskiej Konwencji Ochrony Praw Człowieka i Podstawowych Wolności 4. Zasady i procedura składania skargi do ETPCz 5. Ochrona praw człowieka w Unii Europejskiej, zasady funkcjonowania i orzekania przez Trybunał Sprawiedliwości UE 6. Analiza wybranych orzeczeń ETPCz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Jabłoński, S. Jarosz - Żukowska, Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2004. 2.B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2010. 3.B. Banaszak, A. Bisztyga, K. Complak, M. Jabłoński, R. Wieruszewski, K. Wojtowicz, System ochrony praw człowieka, wyd. II, Zakamycze 2005. 4.G. Michałowska, Ochrona praw człowieka w Radzie Europy i Unii Europejskiej, Warszawa 2007. 5.M. A Nowicki, Europejski Trybunał Praw Człowieka – orzecznictwo, tom I Prawo do rzetelnego procesu sądowego, tom II Prawo do życia i inne prawa, Kraków 2001. 6.A. Florczak, B. Bolechów, Prawa i wolności I i II generacji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006. Literatura uzupełniająca 1.Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i podstawowych wolności, tom I i II.red. L.Garlicki, Warszawa 2010. 2.J.Barez ,,Ochrona praw podstwowych w UE" Warszawa 2008 3. G.Michałowska – Ochrona praw człowieka w Radzie Europy i w Unii Europejskiej, 2007 4. R.Matysiuk, R.Rosa, Prawa człowieka – prawa dziecka Orzecznictwo Komitetu Praw Człowieka 5. M.A.Nowicki, Europejski Trybunał Praw Człowieka.Wybór orzecznictwa. 6. B.Sidi Diallo, Międzynarodowe instrumenty ochrony praw człowieka, 2010 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W02 Zna pojęcia, struktury organów i instytucji z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego jak i zasad rozumowania prawniczego, logiki, organizacji i zarządzania. K_W03 Zna i rozumie zależności między dziedzinami, działami bezpieczeństwa wewnętrznego a innymi naukami na poziomie umożliwiającą interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami z innych dziedzin nauki jak i posiada wiedzę na temat szeroko postrzeganych zjawisk i zagadnień bezpieczeństwa wewnętrznego, jego prawnych, organizacyjnych i strukturalnych podstaw. K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości. K_W05 Ma podstawową wiedzę o człowieku , w szczególności podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach. K_W06 Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin i dyscyplin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące. Umiejętności: K_U01 Posiada umiejętność ustalania stanu faktycznego, wykładni przepisów i subsumcji jak i wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U02 Samodzielne zdobywa, wykorzystuje i poszerza wiedzę z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów. K_U03 Posiada umiejętność praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu analizowania motywów, zachowań, działań, formułowaniu hipotez oraz zapobieganiu zjawiskom i zdarzeniom występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei bezpieczeństwa wewnętrznego oraz dziedzin pokrewnych. K_U04 Posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, stadiami praktycznego przypadku. K_U05 Rozwiązuje problemy (kazusy) wymagające zastosowania wiedzy specjalistycznej i interdyscyplinarnej. K_U06 Posiada umiejętność spójnego, logicznego, merytorycznego dokonywania wypowiedzi w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego z wykorzystaniem wiedzy teoretyczno-praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki. K_U07 Identyfikuje strategie argumentacyjne, posiada umiejętność prezentacji własnych też, poglądów, sugestii, wątpliwości. K_U08 Posiada umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk w kontekście realizacji zadań z szeroko postrzeganej dziedziny bezpieczeństwa wewnętrznego. K_U11 Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany. K_U12 Posiada umiejętności językowe w zakresie nauk o bezpieczeństwie z określonymi dla poziomu B2. Kompetencje społeczne: K_K01 Jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu administracji bezpieczeństwa i nauk pokrewnych. K_K02 Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role. K_K03 Potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego i nauk pokrewnych. K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z wykonywaniem zawodu. K_K05 Przestrzega zasady bezpieczeństwa pracy własnej i innych oraz szanuje powierzony mu sprzęt, umie postępować w stanach zagrożenia. K_K06 Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin Ćwiczenia : zaliczenie w formie pisemnej na ocenę lub opracowanie wybranego zagadnienia w formie prezentacji lub referatu i wygłoszenie go podczas zajęć, aktywność na zajęciach, dopuszczalna 1 nieobecność. - aktywność na zajęciach - obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność) - zaliczenie pisemne: test jednokrotnego wyboru + pytania opisowe / praca własna referat - próg zaliczenia: >50% - dopuszczalne zaliczenie w formie zdalnej Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, rozwiązywanie kazusów, analiza tekstów, wykład konwersatoryjny, rozwiązywanie zadań, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną, projekty studenckie, wykorzystanie e-learningu |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.