Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania naukowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.6.Z-A-II-BdN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania naukowe
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria dyplomowe

Skrócony opis:

Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia badań podstawowych i stosowanych, w tym przygotowania pracy magisterskiej

Trening umiejętności warsztatowych z zakresu zbierania, analizy i prezentacji danych

Wyrobienie u studentów umiejętności wyboru właściwej metody badawczej.

Pełny opis:

1. Podstawowe informacje o prowadzeniu badań naukowych

2. Typologia prac badawczych

3. Wybór problemu badawczego do analizy

4. Analiza kwestii etycznych związanych z wybranym problemem

5. Wybór metody lub metod badawczych

6. Przygotowanie przeglądu literatury (klasycznego lub systematycznego)

7. Przygotowanie projektu badań lub konspektu pracy badawczej

8. Przeprowadzenie badań i prezentacja wyników w formie prezentacji ustnej, artykułu lub plakatu.

Literatura:

Literatura podstawowa

Stelmach, Jerzy, Brożek Bartosz, Metody prawnicze : logika, analiza, argumentacja,

hermeneutyka, Wolters Kluwer 2006

Nowak, Stefan, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN,

2010

Literatura uzupełniająca

Hancke, Bob, Intelligent Research Design : A Guide for Beginning Researchers in the

Social Sciences, Oxford University Press 2009, 143 p.

Gilbert, Nigel, From Postgraduate to Social Scientist : A Guide to Key Skills, SAGE

2006, 226 p.

Ibbetson, David, ' Historical Research in Law', in Mark Tushnet, and Peter Cane

(eds), The Oxford Handbook of Legal Studies (2005; online edn, Oxford Academic,

18 Sept. 2012)

Cane, Peter, and Herbert M. Kritzer (eds), The Oxford Handbook of Empirical Legal

Research (2010; online edn, Oxford Academic, 18 Sept. 2012)

Literatura uzupełniająca dostępna jest online ze stron Biblioteki Głównej.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W01 W pogłębionym stopniu zna teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań.

K_W02 W pogłębionym stopniu zna charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk.

K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości.

K_W05 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o normach regulujących zagadnienia związane z pozycją prawną obywateli oraz pracowników administracji publicznej ich postaw i uwarunkowań funkcjonalnych.

K_W06 Zna w sposób pogłębiony wpływ norm na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji , ich wzajemne relacje i współzależności.

K_W07 Ma pogłębioną znajomość zagadnień związanych z instytucjami i organami administracji publicznej oraz rozumie współzależności zachodzące między nimi, stosowane procedury, techniki, systemy operacyjne, ma poszerzoną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.

K_W09 Zna szczegółową budowę i podstawy funkcjonowania aparatu administracyjnego w różnych obszarach.

Umiejętności

K_U01 Posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia.

K_U02 Posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania, wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy z zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.

K_U03 Posiada umiejętność złożonego, praktycznego wykorzystywania nabytej wiedzy w celu dokonania pogłębionej analizy motywów, zachowań, działań, formułowania hipotez oraz zapobiegania zjawiskom i zdarzeniom

występującym w kontekście działalności podmiotów zaangażowanych w proces kreacji i funkcjonowania idei administracji publicznej oraz dziedzin pokrewnych

K_U04 Samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, stadiami praktycznego przypadku.

K_U06 Posiada umiejętność spójnych, logicznych, merytorycznych wypowiedzi w mowie i piśmie dotyczących zagadnień z dziedziny administracji publicznej z wykorzystaniem rozbudowanej wiedzy teoretyczno- praktycznej również w powiązaniu i odniesieniu do innych dyscyplin nauki.

K_U08 Posiada umiejętność dokonywania pogłębionej identyfikacji strategii argumentacyjnych, posiada w pełni samodzielną umiejętność prezentacji własnych tez, poglądów, sugestii, wątpliwości.

K_U09 Posiada rozszerzoną umiejętność oceny przydatności, wykorzystania metod, procedur, praktyk w kontekście realizacji zadań z szeroko postrzeganej dziedziny administracji publicznej.

K_U10 Posługuje się złożoną i rozbudowaną wiedzą w celu analizowania, interpretowania i projektowania złożonych strategii działań odnoszących się do problematyki związanej z funkcjonowaniem organów administracji, generowania rozwiązań problemów, prognozowania ich przebiegu, rozwiązania, przewidywania skutków planowanych i podejmowanych działań.

K_U11 Potrafi kreować sposoby i metody samodzielnego uczenia się.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, przekonanie o potrzebie ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia.

K_K03 Ma gotowość do podejmowania nowych wyzwań zawodowych, pogłębionego wykazywania aktywności, trudu, wytrwałości w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w dziedzinie administracji publicznej, wykazywania odpowiedzialności przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa.

K_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.

K_K05 Ma pogłębioną zdolność do dostrzegania i formułowania problemów merytorycznych, etycznych, społecznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, zdolność do występowania w imieniu i na rzecz podmiotów publicznych, osób trzecich.

K_K06 Ma zdolność do nadążania za zmianami prawa, aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz kształtowania i pogłębiania kultury społeczno- prawnej podmiotów publicznych i osób trzecich.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną

Metody dydaktyczne: dyskusje, projekty studenckie

Merytoryczna jakość pracy zaliczeniowej (40%), formalna poprawność pracy (40%), terminowość realizacji zadań (20%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Martin Bożek, Kamila Kasperska-Kurzawa, Beata Kozicka, Andrzej Michór, Alicja Paluch, Paweł Szewczyk, Marta Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)