Prawo wyznaniowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.6.Z-III-PW |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.9
|
Nazwa przedmiotu: | Prawo wyznaniowe |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Skrócony opis: |
Pojęcie prawa wyznaniowego i jego miejsce w systemie prawa polskiego System źródeł prawa wyznaniowego Konstytucyjne gwarancje wolności sumienia i religii Naczelne zasady instytucjonalnych relacji między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi Szczegółowe uprawnienia wynikające z wolności sumienia i religii Środki ochrony wolności sumienia i religii Osobowość cywilnoprawna jednostek organizacyjnych kościołów i innych związków wyznaniowych Wyznaniowa forma zawarcia małżeństwa cywilnego Nauczanie religii w publicznych przedszkolach i szkołach Szkolnictwo wyznaniowe, cmentarze wyznaniowe; ochrona danych osobowych w ramach działalności związków wyznaniowych Prawne ramy funkcjonowania duszpasterstw specjalnych Aktualny system i perspektywy zmiany modelu finansowania związków wyznaniowych w Polsce Rządowa administracja wyznaniowa Status prawny osób duchownych – zagadnienia ogólne, duchowny jako świadek, opodatkowanie i ubezpieczenie osób duchownych |
Pełny opis: |
Zagadnienia wprowadzające, pojęcie prawa wyznaniowego i związku wyznaniowego, unormowania państwowe a prawo wewnętrzne związków wyznaniowych Zarys historii tolerancji i wolności religijnej, systemy relacji państwo–kościół w ujęciu historycznym, państwa wyznaniowe a państwa świeckie – cechy, przykłady Historia relacji państwo–kościół w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem regulacji wyznaniowych przyjętych w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Źródła polskiego prawa wyznaniowego Gwarancje wolności sumienia i religii wynikające z Konstytucji RP, status jednostki w zakresie wolności sumienia i religii, zrzeszenia w celach religijnych, zakaz dyskryminacji ze względu na wyznanie, przestępstwa przeciwko wolności sumienia i wyznania, zastępcza służba wojskowa z motywów religijnych. Naczelne zasady instytucjonalnych relacji państwo–kościół w Polsce Podmiotowość prawnomiędzynarodowa Stolicy Apostolskiej i Państwa Miasta Watykańskiego, specyfika konkordatu jako umowy międzynarodowej Funkcje publiczne związków wyznaniowych (w tym: wyznaniowa forma zawarcia małżeństwa cywilnego, działalność naukowa, edukacyjna, pomoc społeczna, ochrona dóbr kultury, nauczanie religii w publicznych przedszkolach i szkołach, cmentarze wyznaniowe) Działalność własna związków wyznaniowych (w tym: kult publiczny, duszpasterstwa szczególnych grup społecznych, ochrona danych osobowych w ramach działalności związków wyznaniowych) Administracja wyznaniowa (rejestr kościołów i innych związków wyznaniowych), komisje państwowo-kościelne Finansowanie związków wyznaniowych w Polsce na tle rozwiązań przyjmowanych w innych państwach; opodatkowanie osób duchownych podatkiem dochodowym: ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne osób duchownych, duchowny jako świadek. |
Literatura: |
Wykorzystywana podczas zajęć: A. Mezglewski, H. Misztal, P. Stanisz, Prawo wyznaniowe, wyd. 3, Warszawa 2011, J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, wyd. 4, Warszawa 2008, M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe, wyd. 4 nowe, Warszawa 2010. Studiowana samodzielnie przez studenta: Wybór źródeł do nauki prawa wyznaniowego, opr. E. Gajda, wyd. 2, Toruń 2005, Polskie prawo wyznaniowe. Wybór źródeł, opr. M. Poniatowski, P. Sobczyk, Lublin 2012, M. Winiarczyk-Kossakowska, Ustawy III Rzeczypospolitej o stosunku państwa do kościołów chrześcijańskich, Warszawa 2004, Polska w Unii Europejskiej a stosunki wyznaniowe, red. Cz. Janik, Toruń 2006, Pro bono Reipublicae. Księga jubileuszowa Profesora Michała Pietrzaka, red. P. Borecki, A. Czohara, T.J. Zieliński, Warszawa 2009, Prawo wyznaniowe w Polsce (1989-2009). Analizy – postulaty – dyskusje, red. D. Walencik, Katowice – Bielsko-Biała 2009, Prawne granice wolności sumienia i wyznania, red. R. Wieruszewski, M. Wyrzykowski, L. Kondratiewa-Bryzik, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: W. Góralski, Wstęp do prawa wyznaniowego, Płock 2003, W. Góralski, W. Adamczewski, Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską z 28 lipca 1993 r., Płock 1994, J. Krukowski, Konkordat polski. Znaczenie i realizacja, Lublin 1999, J. Krukowski, Konkordaty współczesne. Doktryna – teksty (1964-1994), Warszawa 1995, J. Krukowski, Kościół i państwo. Podstawy relacji prawnych, wyd. 2, Lublin 2000, H. Misztal, Polskie prawo wyznaniowe, t. 1 Zagadnienia wstępne. Rys historyczny, Lublin 1997, K. Urban, Mniejszości religijne w Polsce 1945-1991, Kraków 1994, B. Rakoczy, Ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2008, A. Czohara, T. J. Zieliński, Ustawa o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Polsce. Komentarz, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę na temat przepisów regulujących wolność wyznawania lub przyjmowania religii we-dług własnego wyboru oraz jej uzewnętrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie lub prywatnie, zarów-no w miejscach kultu, jak i miejscach publicznych. Posiada także wiedzę na temat sytuacji prawnej kościo-łów i innych związków wyznaniowych w Polsce oraz zasad ich relacji instytucjonalnych z państwem. Student potrafi ustalić stan faktyczny, dokonać wykładni przepisów i ich subsumcji. Rozwiązuje problemy (kazusy) wymagające zastosowania wiedzy interdyscyplinarnej, zwłaszcza z zakresu prawa wewnętrznego związków wyznaniowych oraz uwzględniającej orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Trybunału Konstytucyjnego oraz sądów powszechnych i administracyjnych. Dostrzega związki pomiędzy zjawiskami prawnymi i innymi zjawiskami kulturowymi oraz społecznymi, w tym wpływ zjawiska religijności na funkcjonowanie społeczeństwa, organów publicznych i instytucji. Student posiada zdolność do poszukiwania rozwiązań kompromisowych w sytuacjach konfliktowych, w szczególności zdolność do prowadzenia mediacji i negocjacji pomiędzy wyznawcami różnych religii oraz osobami niewierzącymi (ateistami, agnostykami). Uzyskana wiedza powinna się przyczynić także do ukształtowania świadomości praw własnej grupy religijnej oraz postawy poszanowania praw należnych innym osobom. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczęszczanie na zajęcia, aktywność na zajęciach i posiadanie wiedzy objętej tematyką zajęć. Zaliczenie ustne. Zaliczenie składa się z 3 pytań otwartych ocenianych w skali ndst. – bdb. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech ocen cząstkowych, przy czym dla uzyskania pozytywnej oceny końcowej wymagane jest uzyskanie dwóch cząstkowych ocen pozytywnych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.