Klinika prawa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 9.9-KP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Klinika prawa |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. nauczenie studentów metod praktycznego zastosowania zdobywanej w toku studiów wiedzy poprzez rozwiązywanie problematycznych kwestii prawnych pojawiających się w sprawach, z jakimi zwracają się do Uniwersyteckiej Poradni Prawnej jej klienci 2. wykształcenie u studentów zdolności biegłego lokalizowania problemu prawnego wyłaniającego się na gruncie danej sprawy, wskazania przepisów prawnych znajdujących zastosowanie w określonym przypadku, 3. wykształcenie w studentach umiejętności sporządzania porad i opinii prawnych, a także umów, jak również pism skierowanych do właściwych organów, w tym pism procesowych, w realnych sprawach, z jakimi mogą się zetknąć w praktyce zawodowej 4. wdrożenie studentów w codzienną pracę prawnika-praktyka oraz w specyfikę pracy w zespole 5. skłanianie (i uświadomienie potrzeby) do pogłębiania posiadanej wiedzy poprzez ustawiczne zapoznawanie się ze stosownym orzecznictwem sądowym i literaturą prawniczą |
Pełny opis: |
. TREŚCI PROGRAMOWE Rozwiązywanie spraw prawnych, z jakimi realni klienci zgłosili się do Uniwersyteckiej Poradni Prawnej (z zachowaniem ochrony danych osobowych), wypracowywanie rozwiązań pojawiających się problemów prawnych, porad i opinii prawnych, a gdy stan sprawy tego wymaga - także np. projektu pisma procesowego. |
Literatura: |
ZALECANA LITERATURA: Literatura Podstawowa: 1 Kazusy z prawa cywilnego. Materiały do ćwiczeń, Kuźmicka-Sulikowska J. (red.), autorzy: Balcarczyk J., Drela M. Gołębiowski K., Górska K., Jezioro J., Kołodziej A., Kuźmicka-Sulikowska J., Stangret-Smoczyńska A., Strugała R., Tenenbaum-Kulig M., C.H. Beck. Warszawa 2014 2 Zbiór kazusów z prawa cywilnego, Kuźmicka-Sulikowska J. (red.), autorzy: Drela M., Gołębiowski K., Górska K., Kołodziej A., Kuźmicka-Sulikowska J., Stangret-Smoczyńska A., Szydło W., Tenenbaum-Kulig M., Oficyna Prawnicza. Wrocław 2014 3 Opinie prawne w praktyce, Król M. (red.), C.H. Beck. Warszawa 2014 4 Studencka Poradnia Prawna. Kazusy i wzory pism, Kraśnicka I. (red.), C.H. Beck. Warszawa 2011 5 Metodologia pracy w SPP, Kraśnicka I. (red.), C.H. Beck. Warszawa 2009 6 Studencka poradnia prawna (kompendium dla studentów), Namysłowska-Gabrysiak (red.), C.H. Beck. Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. ma pogłębioną wiedzę z zakresu prawa, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnień prawnych analizowanych na zajęciach na tle rozwiązywanych spraw, rozszerzoną znajomość orzecznictwa sądowego i literatury prawniczej, a jednocześnie szeroki ogląd stosunków i realiów społecznych, w ramach których pojawiają się problemy natury prawnej - ukierunkowaną w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał 2. - ma pogłębioną wiedzę w odniesieniu do zastosowania norm prawnych do różnych aspektów życia społecznego (ukierunkowaną w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał), a także relacji pomiędzy unormowaniami prawnymi różnych gałęzi prawa oraz relacji norm w ramach danej gałęzi prawa - wypracowaną zwłaszcza na tle opracowywanych podczas zajęć spraw interdyscyplinarnych, dotykających kwestii z różnych gałęzi prawa 3. - ma dogłębny ogląd co do zastosowań prawa w życiu codziennym i jego wpływu na kształtowanie rzeczywistości społecznej, co do skutków praktycznego działania norm prawnych w rzeczywistości oraz możliwości kształtowania sytuacji jednostki lub społeczności poprzez odpowiednie praktyczne zastosowanie instytucji prawnych - wiedza sprecyzowana w takiej gałęzi prawa, na zajęcia z sekcji której dotyczącej student uczęszczał 4. - opanował praktyczne metody pracy prawnika, zna techniki pozyskiwania danych o: treści obowiązujących przepisów prawnych, treści wydanych orzeczeń sądowych i ich uzasadnień, poglądach doktryny prawniczej - z tej gałęzi prawa, na zajęcia z której student uczęszczał w ramach sekcji. Zna techniki argumentacji prawniczej budowane w oparciu o te źródła 5. - ma pogłębioną wiedzę o systemie norm prawnych - w ramach danej gałęzi prawa (w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał) oraz o powiązaniach międzygałęziowych pomiędzy poszczególnymi działami prawa (zwłaszcza na tle opracowywanych spraw interdyscyplinarnych, dotykających kwestii z zakresu różnych gałęzi prawa) 6. - ma pogłębioną wiedzę o praktycznych zastosowaniach prawa w życiu codziennym - ukierunkowaną w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał 7. - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą poszczególnych instytucji prawnych, często wzbogaconą danymi o zmianach treści danej regulacji prawnej w czasie - w zależności od tego, na zajęcia z jakiej sekcji przedmiotu uczęszczał Umiejętności: 1. - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do praktycznej analizy prawnej na tle realnych spraw życiowych 2 .- potrafi w sposób pogłębiony posługiwać się normami prawnymi w celu rozwiązania realnych problemów prawnych, z jakimi można spotkać się w życiu codziennym 3. - umie wykorzystać zdobytą wiedzę w wykonywaniu praktycznej pracy prawniczej, rozwiązaniu problemu prawnego z którym zgłasza się dana osoba, udzieleniu porady prawnej, przygotowaniu pisma procesowego, ocenie prawnej umowy itp. 4 .- posiada umiejętność sporządzenia pisemnej opinii prawnej, porady prawnej, a gdy stan sprawy tego wymaga - przygotowania pisma procesowego np. pozwu 5. - potrafi przedstawić stanowisko prawne w sprawie, zastosować w praktyce argumentację prawniczą, przedstawić kontrargumenty prawne w stosunku do stanowiska strony przeciwnej 6 - rozumie potrzebę nieustannego i systematycznego studiowania przepisów prawa, śledzenia zmian jakim one ulegają, bycia na bieżąco z treścią nowelizacji aktów prawnych, zaznajamiania się z wydawanym orzecznictwem sądowym i publikacjami prawniczymi, wie, jak ważne jest to w pracy prawnika, umie inspirować do tego grupę, w ramach której pracuje Kompetencje: 1. - potrafi pracować (np. nad opinią prawną) w grupie, przyjmując w niej różne role 2. - potrafi określić działania niezbędne do podjęcia celem wykonania określonego zadania, np. wyszukanie odpowiednich przepisów prawa czy orzecznictwa celem rozwiązania sprawy, przygotowania porady prawnej itp. 3. - potrafi rozstrzygać problemy np. z zakresu subsumpcji przepisów prawnych lub wykładni prawa w związku z wykonywaniem praktycznej pracy prawnika np. w ramach pracy nad sprawą 4. - potrafi samodzielnie uzupełniać posiadaną przez siebie wiedzę prawniczą oraz umiejętności praktycznego wykonywania pracy prawniczej 5- umie przewidywać skutki w życiu osoby lub grupy, która zastosuje się do udzielonej przez niego porady prawnej, bierze pod uwagę wpływ doradzonych i podjętych kroków prawnych na życie osoby, nad której sprawą pracuje, jak i na życie innych ludzi |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena prawidłowości sporządzenia opinii z zakresu badanej sprawy, ocena analitycznego myslenia i analizy stanu faktycznego |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.