Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki operacyjne i techniki przesłuchań

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.BW.D3.6.TOiTP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki operacyjne i techniki przesłuchań
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych
Grupy: Plan zajęć III BW semestr letni 2024/25
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 35h/ 1,4 ECTS

Udział w zajęciach: 15h - wykład i 15h - warsztaty

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego*: 5h


B. Praca własna studenta: 15h (0,6 ECTS)

Przygotowanie do zajęć: 10h

Przygotowanie do zaliczenia: 5h


Skrócony opis:

1. Przedstawienie zagadnień teoretycznych oraz praktycznych związanych ze stosowaniem technik operacyjnych i technik przesłuchań w praktyce działalności organów ścigania.

2. Uzyskanie umiejętności i wiedzy na temat zasad i metod stosowania technik operacyjnych i technik przesłuchań.

3. Przedstawienie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu metod, narzędzi i technik przesłuchania będące podstawą skutecznego realizowania zadań w organizacjach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne.

Pełny opis:

Opis:

Omawianie zagadnień teoretycznych oraz praktycznych związanych ze stosowaniem technik operacyjnych i technik przesłuchań w praktyce działalności organów ścigania i służb specjalnych.

Nabywanie wiedzy praktycznej oraz umiejętności i wiedzy na temat zasad i metod stosowania technik operacyjnych i technik przesłuchań.

Przedstawianie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu metod, narzędzi i technik przesłuchania będące podstawą skutecznego realizowania zadań w organizacjach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne.

Zakres tematów:

Zasady procesowe obowiązujące w postępowaniu przygotowawczym,

Tryb ścigania przestępstwa,

Forma prowadzenia postępowania przygotowawczego,

Właściwość miejscowa i rzeczowa podmiotów realizujących postępowanie przygotowawcze,

Status stron w procesie karnym,

Zakres uprawnień Policji w postępowaniu przygotowawczym,

Nadzór prokuratorski i służbowy nad postępowaniem przygotowawczym,

Planowanie w pracy dochodzeniowo-śledczej,

Przyjęcie informacji o przestępstwie,

Przyjęcie informacji o przestępstwie od: małoletniego, głuchoniemego, sprawcy przestępstwa, osoby z zaburzeniami psychicznymi,

Uprawnienia i obowiązki pokrzywdzonego.

Pojęcie, istota i podstawy prawne prowadzenia pracy operacyjnej,

Cele pracy operacyjnej,

Zasady pracy operacyjnej,

Formy i metody oraz technika pracy operacyjnej,

Zasady ochrony informacji niejawnych związanych z wykorzystywaniem technik operacyjnych oraz tryb ich udostępniania,

Sposoby dokumentowania wykorzystania technik operacyjnych,

Nadzór na wykonywaniem czynności operacyjnych.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Programy szkoleniowe KGP oraz WSPol związane z technikami kształcenia funkcjonariuszy służby kryminalnej wykonujących czynności operacyjno-rozpoznawcze oraz czynności werbunkowe. Akty prawne oraz Wytyczne i Decyzje KGP dot. metodyki wykonywania czynności dochodzeniowo – śledczych w postępowaniach karnych.

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

• E. Gruza , M. Goc, J. Moszczyński, Kryminalistyka – czyli rzecz o metodach śledczych, Warszawa 2011.

• T. Hanusek, Kryminalistyka Zarys wykładu. Kraków 2009.

• M. Kulicki , V.Kwiatkowska - Wójcikiewicz, L. Stępka, Kryminalistyka Wybrane zagadnienia teorii i praktyki, Toruń 2009.

• A. Budzyńska, Jak przesłuchać dziecko. Poradnik dla profesjonalistów uczestniczących przesłuchaniu małoletnich świadków, Warszawa 2008.

B. Literatura uzupełniająca

• J. Grajewski, Prawo karne procesowe – cz. Ogólna, Warszawa 2009.

• J. Kasprzak ,B. Młodziejowski , W. Brzęk, J. Moszczyński , Kryminalistyka, Warszawa 2006.

• A. Morawska- Tłumaczenie, Przesłuchanie i diagnoza małego dziecka, Warszawa 2002.

• J. Widacki [red.], Kryminalistyka, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. W_TOiTP 1 w zaawansowanym stopniu zna terminologię używaną w toku stosowania technik operacyjnych i technik przesłuchań, jej źródła oraz jej zastosowanie również w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W01)

2. W_TOiTP 3 w zaawansowanym stopniu zna metody i narzędzia pracy śledczej i operacyjnej, w tym techniki operacyjne i techniki przesłuchań (K_W06)

Umiejętności: student potrafi

3. U_TOiTP 1 samodzielne zdobywać, wykorzystywać i poszerzać wiedzę z zakresu stosowania technik operacyjnych i technik przesłuchań oraz powiązanych z nim dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów (K_U02)

4. U_TOiTP 3 posługiwać się nabytą wiedzą w celu analizowania, interpretowania i projektowania strategii działań odnoszących się do problematyki stosowania technik operacyjnych i technik przesłuchań, w celu rozwiązywania konkretnych problemów, prognozowania ich przebiegu, przewidywania i rozwiązywania skutków planowanych i podejmowanych działań (K_U09)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

5. K_TOiTP 1 przestrzegania zasad bezpiecznego przesłuchiwania osób oraz zachowania bezpieczeństwa własnego i osób trzecich podczas stosowania technik operacyjnych, dba o powierzony sprzęt i wyposażenie służbowe(K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną

Omawianie studiów przypadków

Dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4);

Zadania cząstkowe (efekty 4,5).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie pracy zaliczeniowej (80%) i ocen cząstkowych (20%) .

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Korwin Małaczyński
Prowadzący grup: Jerzy Korwin Małaczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Mucha
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-2 (2025-04-29)