Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo konstytucyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 9.PR.Z5.4.Pkon
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo konstytucyjne
Jednostka: Instytut Nauk Prawnych
Grupy: Plan zajęć II rok Prawa niestacjonarne semestr letni 2024/25
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

prawo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3 i 4

Profil kształcenia:

ogolnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali
Realizowany w terenie
Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

Wybrane artykułu naukowe, przede wszystkim z:

- "Przeglądu Konstytucyjnego"

- "Przeglądu Sejmowego"

- "Państwa i Prawa"

- materiały przesłane przez prowadzącego zajęcia

Skrócony opis:

1. Zaznajomienie studentów ze specyfiką i szczególną rolą prawa konstytucyjnego, jako gałęzi wytyczającej granice regulacji normatywnej

pozostałych źródeł prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego.

2. Zaznajomienie studentów z zasadami i regułami stanowiącymi fundament demokratycznego państwa, przestrzegającego wolności i

praw człowieka i obywatela

3. Nauczenie studentów umiejętności oceniania regulacji normatywnych przez pryzmat zasad, reguł i specyfiki prawa konstytucyjnego.

Pełny opis:

Tematyka wykładów

1. Prawo konstytucyjne w znaczeniu wąskim i szerokim, normy prawa konstytucyjnego

2. Prawo konstytucyjne a pozostałe gałęzie prawa

3. ustrój polityczny, państwowy, społeczno-gospodarczy

4. systemy rządów klasyczne zmodyfikowane i mieszane

5. podobieństwa i różnice odpowiedzialności politycznej i konstytucyjnej

6. konstytucyjne zasady podstawowe (pojęcie i znaczenie)

7. zasada demokratycznego państwa prawnego

8. zasady suwerenności państwa i narodu

9. zasada trójpodziału władz

10. zasada republikańskiej formy państwa

11. zasada pomocniczości

12. zasada dobra wspólnego

13. zasada przyrodzonej godności osobowej

14. Zasady funkcjonowania władzy ustawodawczej

15. Zasady funkcjonowania władzy wykonawczej

16. Zasady funkcjonowania władzy sądowniczej

17. Podstawowe zasady prawa wyborczego

Tematyka ćwiczeń

1. Źródła prawa powszechnie obowiązującego (katalog, hierarchia, reguły kolizyjne); cechy i charakterystyka konstytucji, ustaw,

rozporządzeń z mocą ustawy, rozporządzeń wykonawczych, aktów prawa miejscowego; różnica między prawem międzynarodowym a

ponadnarodowym, pozycja prawa międzynarodowego w systemie źródeł prawa powszechnie obowiązującego;

2. Źródła prawa wewnętrznie obowiązującego i ich cechy;

3. Partie polityczne (definicje p.p, instytucjonalizacja p.p., rejestr p.p., majątek partii);

4. Prawo wyborcze (prawo wybierania i wybieralności, odniesienie definicji cechujących wybory w Polsce do regulacji kodeksu);

5. Władza ustawodawcza (funkcje wł.u., bikameralizm nierównoprawny parlamentu, supremacja Sejmu, kompetencje Sejmu i Senatu,

organy izb, ich powoływanie i kompetencje);

6. Władza wykonawcza (rozdzielenie funkcji pomiędzy głowę państwa a rząd w systemie parlamentarnym; Prezydent RP, jego

powoływanie, funkcje, status i kompetencje; Rada Ministrów, jej status i kompetencje w strukturze władzy wykonawczej, skład RM,

powoływanie i odwoływanie rządu oraz ministrów; odpowiedzialność konstytucyjna władzy wykonawczej);

7. Władza sądownicza (jej pozycja względem pozostałych władz, struktura wł.s., tworzenie sądów i ich znoszenie; powoływanie sędziów i

przejście w stan spoczynku; specyfika, pozycja, skład i kompetencje SN, NSA, TK, TS).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Banaszak B., Prawo konstytucyjne, Warszawa 2009;

2. Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016;

3. Sarnecki P., (red.) Prawo konstytucyjne RP, Warszawa 2009;

4. Witkowski Z.(red.), Prawo konstytucyjne, Toruń 2010

5. Konstytucja III RP w tezach orzeczniczych Trybunału Konstytucyjnego i wybranych sądów, red. i wprowadzenie M. Zubik, Wydawnictwo

C.H.Beck, Warszawa 2008;

6. Zasady podstawowe polskiej Konstytucji, pod red, W. Sokolewicza, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1998;

Literatura uzupełniająca:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I-V, red. L. Garlicki, Warszawa 1999-2007;

2. Konstytucja RP. Komentarz, tom I-II, red. M. Safjan, L. Bosek, Warszawa 2016;

3. Wybrane artykuły z Przeglądu Prawa Konstytucyjnego, Przeglądu Sejmowego oraz Państwa i Prawa;

4. Podstawowe problemy stosowania Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, seria pod red. K. Działochy i A. Preisnera, Wydawnictwo

Sejmowe, w serii około 10 pozycji wydawanych przez kilka lat.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych.

K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa.

Umiejętności:

K_U02 Student posiada umiejętność rozbudowanego, samodzielnego zdobywania i wykorzystywania oraz pogłębiania wiedzy zakresu administracji publicznej oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizowania i interpretowania problemów i zjawisk poruszanych w trakcie toku studiów.

K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku.

K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa.

Kompetencje społeczne:

K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia: egzamin

Forma zaliczenia wykładu: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, mieszana

Forma zaliczenia zajęć praktycznych: pytania otwarte pisemne, test jednokrotnego wyboru, test wielokrotnego wyboru, mieszana

Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny, analiza tekstów, dyskusje, wykład z prezentacją multimedialną

ZALICZENIE oraz EGZAMIN:

Różnica między zaliczeniem, a egzaminem opiera się na rozróżnieniu materiału, z jakiego ma być sprawdzana wiedza. Egzamin odnosi

się do zagadnień o charakterze ogólnym i generalnym, a zaliczenia do zagadnień szczegółowych, praktycznych.

Studenci dostają link (MS Forms) do przygotowanego szablonu zaliczenia z podziałem na grupy. Szablon zawiera: 1-2 tabele/wykres do

uzupełnienia; kilka pytań testowych mających sprawdzić znajomość informacji z aktów prawnych oraz kilka pytań otwartych mających

sprawdzić wiedzę ogólną, znajomość definicji, pojęć, statusu lub zakresów kompetencji organów właściwych w sprawach ochrony

dziedzictwa kulturowego. Czas trwania zaliczenia oraz egzaminy jest uzależniony od ilości i obszerności pytań.

Za każde pytanie przewidziana jest odpowiednia ilość punktów w zależności od wymaganego przez to pytanie zakresu wiedzy. Za

uzupełnienie tabel/wykresów przysługuje jeden punkt za prawidłowo wpisane słowo, zaznaczenie prawidłowego pola lub wypełnienie go

prawidłowym wyrazem; za pytania jednokrotnego wyboru można zdobyć dwa punkty (ew. 1, gdy zaznaczy się mniej odpowiedzi

poprawnych, a nie zaznaczy się odpowiedzi fałszywej – tabela poniżej); za pytania jednokrotnego wyboru można zdobyć tylko jeden

punkt; za pytania otwarte można zdobyć różną liczbę punktów w zależności od jego obszerności (nie mniej niż 2, nie więcej niż 10).

Punktacja

Sumę wszystkich punktów dzieli się na 2, a iloraz ten stanowi najwyższą punktację, za którą uzyskuje się ocenę niedostateczną. Ocena

pozytywna przysługuje począwszy od liczby stanowiącej przekroczenie 50% punktów możliwych do zdobycia w danym zaliczeniu. Ilość/

przedział punktów pozwalających na zdobycie kolejno ocen dostatecznej, dostatecznej plus, dobrej, dobrej plus i bardzo dobrej uzyskuje

się dzieląc ilość punktów stanowiących przekroczenie 50% punktów przez 5 (ilość ocen). W razie nierównej liczby punkty rozkłada się tak,

że o wiele łatwiej przejść z oceny dst do dst. plus niż z db plus do bdb.

Przykłady punktacji:

47 punktów za zaliczenie:

0-23 – ndst

24-27 – dst

28-32 – dst +

33-37 – db

38-42 – db+

43-47 – bdb

65 punktów za zaliczenie:

0-28 – ndst

29-35 – dst

26-42 – dst +

43-49 – db

50-57 – db+

58-65 – bdb

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pluta
Prowadzący grup: Anna Frankiewicz-Bodynek, Katarzyna Pluta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pluta
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)