Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy logoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-02-27-00029
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy logoterapii
Jednostka: Instytut Historii
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Logoterapia to nazwa stworzonej przez Viktora Frankla metody terapuetycznej.

Celem zajęć jest ukazanie logoterapii jako kontynuacji metod terapeutycznych stosowanych przez filozofów starożytnych. Każda z sesji zajęciowych ma charakter warsztatu, gdzie oprócz części wykładowej studenci zapraszani są do udziału w ćwiczeniach, mających zwykle charakter zabaw, pozwalających doświadczyć siebie w różnych sytuacjach. Po ćwiczeniach następuje dyskusja i omawianie zagadnień związanych z lekturą bądź doświadczeniem zdobytym podczas zajęć.

Pełny opis:

Harmonogram zajęć z Podstaw logoterapii w semestrze letnim 2016/2017

13. 02 Co to jest logoterapia? Kontrakt

Zadanie domowe: Czy znam siebie? Jakie są moje mocne i słabe strony? Wykonaj i zanalizuj test enneagramu Test enneagram.pl enneagram.edu.pl Lektura: R. Rohr, Enneagram

27.02 16.30-18.00 sala 113 Logoterapia a coaching filozoficzny. Enneagram jako narzędzie samorozwoju.

Ćwiczenie: „3 ośrodki inteligencji”

Zadanie domowe: Opisz lub narysuj swojego Gremlina, Lektura: Rick Carson, Poskramianie swojego Gremlina, H. Palmer, Enneagram

13.03 16.30 – 18.00 s. 113 Rodzaje logoterapii. Sens ostateczny. Pojęcie Boga

Ćwiczenie: „Dlaczego to ważne?”

Zadanie domowe: Wypisz swoje najważniejsze wartości. Stwórz hierarchię. Lektura: Alfried Langle, Gdy rodzi się pytanie o sens, Wiktor Frankl, Nieuświadomiony Bóg

3.04 16.30 – 18.0 113 Poziomy rozmowy logoterapuetycznej.

Ćwiczenie „Kamienie w potoku”

Zadanie domowe: Gdzie jestem? Kim jestem? Po co jestem? Lektura: Alfired Langle, Rozmowa terapeutyczna jako droga odkrywania siebie samego. „Drogowskazy” do wolności. W: www.analiza-egzystencjalna.pl

24.04 16.30 – 18.00 113 Poziomy słuchania. Świadomość ciała w rozmowie. Uważność

Ćwiczenie: „Sfera”.

Zadanie domowe: Zauważanie siebie na 3 poziomach , Film Meetings with remarkable Man Gurdżijew, „Dances”, lektura: Wojciech Werhun SJ, Kwadrans uważności

15.05 16.30 – 18.00 113 Techniki logoterapii. Dialog sokratejski i intencja paradoksalna

Ćwiczenie: „Sokrates cafe”

Zadanie domowe: Zastosuj intencję paradoksalną, Lektura: Frankl, Człowiek w poszukiwaniu sensu

29.05 16.30 – 18.00 Podsumowanie. Dzielenie się wynikami pracy

Literatura:

Platon, Eutyfron, Uczta, Fajdros

W. Frankl, „Człowiek w poszukiwaniu sensu”

4. T. Harris, Ja jestem OK. – ty jesteś OK

F. Nietzsche, O trzech przemianach ducha i O wzgardzicielach ciała, w: F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra (Dostępne w sieci)

. Lowen, Duchowość ciała

Timothy Gallwey, Tenis wewnętrzna gra

Ken Wilber, Niepodzielone

Rick Carson, Poskramianie swojego Gremlina,

H. Palmer, Enneagram

Alfried Langle, Gdy rodzi się pytanie o sens,

Wiktor Frankl, Nieuświadomiony Bóg

A. Langle, Analiza egzystencjalna – poszukiwanie zgody na życie, dostępne tu: http://analizae.type.pl/wp-content/uploads/2007/10/poszukiwaniezgody1.pdf

Jenny Rogers, Coaching

R. Droit, 101 zabaw filozoficznych

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega aktywność na zajęciach oraz praca pisemna.

Szczegółowe ustalenia dotyczące metod oceniania mają formę zawieranego na początku zajęć kontraktu pomiędzy prowadzącym a studentami.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6 (2024-03-22)