Podstawy logoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-02-27-00029 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy logoterapii |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Logoterapia to nazwa stworzonej przez Viktora Frankla metody terapuetycznej. Celem zajęć jest ukazanie logoterapii jako kontynuacji metod terapeutycznych stosowanych przez filozofów starożytnych. Każda z sesji zajęciowych ma charakter warsztatu, gdzie oprócz części wykładowej studenci zapraszani są do udziału w ćwiczeniach, mających zwykle charakter zabaw, pozwalających doświadczyć siebie w różnych sytuacjach. Po ćwiczeniach następuje dyskusja i omawianie zagadnień związanych z lekturą bądź doświadczeniem zdobytym podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Harmonogram zajęć z Podstaw logoterapii w semestrze letnim 2016/2017 13. 02 Co to jest logoterapia? Kontrakt Zadanie domowe: Czy znam siebie? Jakie są moje mocne i słabe strony? Wykonaj i zanalizuj test enneagramu Test enneagram.pl enneagram.edu.pl Lektura: R. Rohr, Enneagram 27.02 16.30-18.00 sala 113 Logoterapia a coaching filozoficzny. Enneagram jako narzędzie samorozwoju. Ćwiczenie: „3 ośrodki inteligencji” Zadanie domowe: Opisz lub narysuj swojego Gremlina, Lektura: Rick Carson, Poskramianie swojego Gremlina, H. Palmer, Enneagram 13.03 16.30 – 18.00 s. 113 Rodzaje logoterapii. Sens ostateczny. Pojęcie Boga Ćwiczenie: „Dlaczego to ważne?” Zadanie domowe: Wypisz swoje najważniejsze wartości. Stwórz hierarchię. Lektura: Alfried Langle, Gdy rodzi się pytanie o sens, Wiktor Frankl, Nieuświadomiony Bóg 3.04 16.30 – 18.0 113 Poziomy rozmowy logoterapuetycznej. Ćwiczenie „Kamienie w potoku” Zadanie domowe: Gdzie jestem? Kim jestem? Po co jestem? Lektura: Alfired Langle, Rozmowa terapeutyczna jako droga odkrywania siebie samego. „Drogowskazy” do wolności. W: www.analiza-egzystencjalna.pl 24.04 16.30 – 18.00 113 Poziomy słuchania. Świadomość ciała w rozmowie. Uważność Ćwiczenie: „Sfera”. Zadanie domowe: Zauważanie siebie na 3 poziomach , Film Meetings with remarkable Man Gurdżijew, „Dances”, lektura: Wojciech Werhun SJ, Kwadrans uważności 15.05 16.30 – 18.00 113 Techniki logoterapii. Dialog sokratejski i intencja paradoksalna Ćwiczenie: „Sokrates cafe” Zadanie domowe: Zastosuj intencję paradoksalną, Lektura: Frankl, Człowiek w poszukiwaniu sensu 29.05 16.30 – 18.00 Podsumowanie. Dzielenie się wynikami pracy |
Literatura: |
Platon, Eutyfron, Uczta, Fajdros W. Frankl, „Człowiek w poszukiwaniu sensu” 4. T. Harris, Ja jestem OK. – ty jesteś OK F. Nietzsche, O trzech przemianach ducha i O wzgardzicielach ciała, w: F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra (Dostępne w sieci) . Lowen, Duchowość ciała Timothy Gallwey, Tenis wewnętrzna gra Ken Wilber, Niepodzielone Rick Carson, Poskramianie swojego Gremlina, H. Palmer, Enneagram Alfried Langle, Gdy rodzi się pytanie o sens, Wiktor Frankl, Nieuświadomiony Bóg A. Langle, Analiza egzystencjalna – poszukiwanie zgody na życie, dostępne tu: http://analizae.type.pl/wp-content/uploads/2007/10/poszukiwaniezgody1.pdf Jenny Rogers, Coaching R. Droit, 101 zabaw filozoficznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega aktywność na zajęciach oraz praca pisemna. Szczegółowe ustalenia dotyczące metod oceniania mają formę zawieranego na początku zajęć kontraktu pomiędzy prowadzącym a studentami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.