Wschodnie i zachodnie filozofie szczęścia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-02-27-00030 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wschodnie i zachodnie filozofie szczęścia |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Literatura uzupełniająca: | Oliver Burkeman, Szczęście. Poradnik dla pesymistów fragmenty pism Seneki, Epikteta i Epikura Ken Wilber, Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości Jon Kabat-Zinn, Gdziekolwiek jesteś bądź N. White, Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera Simon Blackburn, Lustereczko, powiedz przecie… Susan Wolf, Sens życia i jego znaczenie W. Tatarkiewicz, O szczęściu |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z najważniejszymi koncepcjami szczęścia Wschodu i Zachodu i ukazanie ich aktualności. Wskazanie związku modelu człowieka ze szczęściem ludzkim. Ukazanie metod pracy z umysłem, które prowadzą do szczęścia ludzkiego. |
Pełny opis: |
1. Potoczne i filozoficzne ujęcie szczęścia. 2. Psychologia pozytywna a filozoficzne ujmowanie szczęścia. 3. Wewnętrzne a zewnętrzne źródła szczęścia 4. Hedonistyczna adaptacja 5. Hedonistyczna wizja szczęścia. 6. Samorealizacja a etyka cnót (Platon, Arystoteles) 7. Przekonania a poczucie szczęścia (Epiktet, Seneka) 8. Uważność w ujęciu stoików i buddyzmu. 9. Podążanie ścieżką mądrości i miłującego współczucia według buddyzmu. 10. Odkrywanie korzyści płynących z medytacji 11. Zrozumienie troistej natury medytacji buddyjskiej 12. Podstawowe idee taoizmu praktyki taoistyczne 13. Laozi: założyciel taoizmuTaoistyczna wizja człowieka i świata. 14. Poznawanie własnego życia poprzez medytację 15. Praktyczne metody uzyskiwania spokoju wewnętrznego i koncentracji. |
Literatura: |
Shamash Alidina, Mindfulness dla bystrzaków Thich Nhat Hanh, Cud uważności Zen w sztuce codziennego życia, prosty podręcznik medytacji Alan Cohen, Tao w praktyce. Opanuj codzienny chaos i stres dzięki ponadczasowej mądrości Jonathan Landaw, Stephan Bodian, Gudrun Bühnemann, Buddyzm dla bystrzaków. Jonathan Herman, Taoizm dla bystrzaków Tom Morris, Filozofia dla bystrzaków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W 1 – poznanie filozoficznych i psychologicznych koncepcji szczęścia Wschodu i Zachodu. W 2 – poznanie praktycznych i teoretycznych metod uzyskiwania szczęścia. W 3 – poznanie koncepcji uzasadniających sens życia. Umiejętności U 1 - Samodzielnie zdobywa wiedzę. Słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów. U 2 – Potrafi zastosować proponowane metody pracy z umysłem i praktycznie stosować uważność na podstawowym poziomie. U 3 – Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować i integrować informacje z różnych oraz na ich podstawie formułować krytyczne sądy i wnioski. Kompetencje społeczne (postawy) K 1 - Student uświadomi sobie i określi swoje własne przekonania ograniczające. K 2 - Student dostrzega i formułuje problemy etyczne i kulturowe związane z własną pracą, odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa. K 3 - Jest gotowy do otwartej dyskusji, zdolny do wyrażania ocen, wrażliwy i tolerancyjny wobec odmiennych poglądów. |
Metody i kryteria oceniania: |
• wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną i dyskusją • warsztaty medytacji • uczestnictwo w warsztatach • realizacja ćwiczeń Aktywne uczestnictwo w warsztatach, wykonywanie ćwiczeń, prowadzenie zeszytu ćwiczeń |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.