Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wschodnie i zachodnie filozofie szczęścia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-02-27-00030
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wschodnie i zachodnie filozofie szczęścia
Jednostka: Instytut Historii
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Literatura uzupełniająca:

Oliver Burkeman, Szczęście. Poradnik dla pesymistów

fragmenty pism Seneki, Epikteta i Epikura

Ken Wilber, Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości

Jon Kabat-Zinn, Gdziekolwiek jesteś bądź

N. White, Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera

Simon Blackburn, Lustereczko, powiedz przecie…

Susan Wolf, Sens życia i jego znaczenie

W. Tatarkiewicz, O szczęściu


Skrócony opis:

Zapoznanie z najważniejszymi koncepcjami szczęścia Wschodu i Zachodu i ukazanie ich aktualności. Wskazanie związku modelu człowieka ze szczęściem ludzkim. Ukazanie metod pracy z umysłem, które prowadzą do szczęścia ludzkiego.

Pełny opis:

1. Potoczne i filozoficzne ujęcie szczęścia.

2. Psychologia pozytywna a filozoficzne ujmowanie szczęścia.

3. Wewnętrzne a zewnętrzne źródła szczęścia

4. Hedonistyczna adaptacja

5. Hedonistyczna wizja szczęścia.

6. Samorealizacja a etyka cnót (Platon, Arystoteles)

7. Przekonania a poczucie szczęścia (Epiktet, Seneka)

8. Uważność w ujęciu stoików i buddyzmu.

9. Podążanie ścieżką mądrości i miłującego współczucia według buddyzmu.

10. Odkrywanie korzyści płynących z medytacji

11. Zrozumienie troistej natury medytacji buddyjskiej

12. Podstawowe idee taoizmu praktyki taoistyczne

13. Laozi: założyciel taoizmuTaoistyczna wizja człowieka i świata.

14. Poznawanie własnego życia poprzez medytację

15. Praktyczne metody uzyskiwania spokoju wewnętrznego i koncentracji.

Literatura:

Shamash Alidina, Mindfulness dla bystrzaków

Thich Nhat Hanh, Cud uważności Zen w sztuce codziennego życia, prosty podręcznik medytacji

Alan Cohen, Tao w praktyce. Opanuj codzienny chaos i stres dzięki ponadczasowej mądrości

Jonathan Landaw, Stephan Bodian, Gudrun Bühnemann, Buddyzm dla bystrzaków.

Jonathan Herman, Taoizm dla bystrzaków

Tom Morris, Filozofia dla bystrzaków

Efekty uczenia się:

Wiedza

W 1 – poznanie filozoficznych i psychologicznych koncepcji szczęścia Wschodu i Zachodu.

W 2 – poznanie praktycznych i teoretycznych metod uzyskiwania szczęścia.

W 3 – poznanie koncepcji uzasadniających sens życia.

Umiejętności

U 1 - Samodzielnie zdobywa wiedzę. Słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów.

U 2 – Potrafi zastosować proponowane metody pracy z umysłem i praktycznie stosować uważność na podstawowym poziomie.

U 3 – Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować i integrować informacje z różnych oraz na ich podstawie formułować krytyczne sądy i wnioski.

Kompetencje społeczne (postawy)

K 1 - Student uświadomi sobie i określi swoje własne przekonania ograniczające.

K 2 - Student dostrzega i formułuje problemy etyczne i kulturowe związane z własną pracą, odpowiedzialnością przed współpracownikami i innymi członkami społeczeństwa.

K 3 - Jest gotowy do otwartej dyskusji, zdolny do wyrażania ocen, wrażliwy i tolerancyjny wobec odmiennych poglądów.

Metody i kryteria oceniania:

• wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną i dyskusją

• warsztaty medytacji

• uczestnictwo w warsztatach

• realizacja ćwiczeń

Aktywne uczestnictwo w warsztatach, wykonywanie ćwiczeń, prowadzenie zeszytu ćwiczeń

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www3-1 (2024-03-12)