Aktualność Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-H-05-00-000004 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktualność Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot stawia sobie za cel wprowadzenie do telewizyjnego cyklu Dekalog Krzysztofa Kieślowskiego oraz odczytania jego znaczeń etycznych, kulturowych, społecznych |
Pełny opis: |
dejmowane m.in. następujące zagadnienia: Media i ich związek z edukacją (pismo, druk, nowe media); fenomen nowych technologii; indywidualne i społeczne konsekwencje stosowania nowych technologii; możliwości i ograniczenia stosowania nowych technologii w szkole; cechy pokolenia iGen. |
Literatura: |
Badowska E., Parmeggiani F. (ed.), Of Elephants and Toothaches: Ethics, Politics, and Religion in Krzysztof Kieslowski’s ‘Decalogue’, New York 2016; Gwóźdź A. (red.), Kino Kieślowskiego, kino po Kieślowskim, Warszawa 2006; „IMAGES. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” Vol. XXIV (2018) No. 33. Special Issue: Kieślowski Revisited (and Re-watched); Insdorf A., Podwójne życie, powtórne szanse. O filmach Krzysztofa Kieślowskiego, Kraków 2001; Kieślowski K., Autobiografia, oprac. D. Stok, Kraków 2012; Kieślowski K., Piesiewicz K., Dekalog, Warszawa 1996; Lis M., Legan M. (red.), Kieślowski czyta Dekalog, Opole 2014; Lis M., Figury Chrystusa w «Dekalogu» Krzysztofa Kieślowskiego, Opole 2013. Piesiewicz K., Jazdon M., KIEŚLOWSKI. Od Bez końca do końca, Warszawa 2021. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student zna metody analizy i interpretacji tekstów kultury; 2. Student ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy; 3. Student ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury. Umiejętności 1. Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; 2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; 3. Student potrafi posługiwać się mediami audiowizualnymi jako tekstami kultury, dokonując samodzielnie analizy ich znaczeń, także dla potrzeb własnej pracy badawczej. Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student potrafi wykorzystywać treści audiowizualne dla przekazywania wiedzy o kulturowych (medialnych) obrazach rzeczywistości społecznej i politycznej, przyczyniając się do wzrostu kompetencji medialnych w społeczeństwie; 2. ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; 3. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego i kultury; 4. uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: Przygotowanie referatu oraz egzamin końcowy (pisemny) na ocenę 3: uzyskanie 50-59%, na ocenę 3,5: 60-69%, na ocenę 4: 70-79%, na ocenę 4,5: 80-89%, na ocenę 5: > 90%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.