Przemoc w filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-O-05-00-000010 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przemoc w filmie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Ferro M., Kino i historia, Warszawa 2011 Kieślowski czyta Dekalog, red. M. Lis, M. Legan, Opole 2014 Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie znaczenia ukazywania przemocy w filmu, biorąc pod uwagę jej oddziaływanie indywidualne i społeczne. Służyć temu będzie zarówno część wykładowa i konwersatoryjna, jak i analiza materiałów audiowizualnych. |
Pełny opis: |
Atrakcyjność ekranowej przemocy, niezależnie od jej źródeł, budzi od wczesnych lat kina zainteresowanie zarówno pojedynczych osób, jak i całych środowisk poczuwających się do odpowiedzialności za wychowanie. Przemoc pokazywana w filmach (także w wyspecjalizowanych gatunkach) jest tylko zwierciadłem, w którym odbija się brutalność rzeczywistości, jej częścią, czy raczej tę rzeczywistość, postawy i zachowania ludzi kreuje? Podobnie jak w przypadku innych mediów, mogących wywierać zróżnicowany wpływ na ogromne grupy odbiorców, niepokoje związane z oddziaływaniem treści przemocy obecnych w filmach odnajdują swoją weryfikację w badaniach empirycznych o charakterze socjologicznym czy psychologicznym, których narzędzia i metody mogą dostarczyć odpowiedzi na stawiane pytania. |
Literatura: |
Desmurget M., Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Warszawa 2012 Lis M., Nigdy dość krwi. Przemoc w kinie, w: P. Morciniec (red.), Oblicza przemocy. Od przyczyn do przeciwdziałania, Opole 2012, s. 55–64 Sova D.B., 125 zakazanych filmów. Historia cenzury w kinie, Warszawa 2006 Sułkowski B., Przemoc i pornografia śmierci jako przynęty medialne, Łódź 2006 Syska R., Film i przemoc. Sposoby obrazowania przemocy w kinie, Kraków 2003 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student rozpoznaje rolę środków komunikacji społecznej we współczesnym świecie, widząc ich znaczenie także w obszarze życia społecznego. Student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania maediów na różnych płaszczyznach: poczynając od oddziaływania indywidualnego aż po oddziaływanie na skalę społeczną, przekładającą się na wpływ w odniesieniu do cywilizacji i kultury. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi wskazać mechanizmy oddziaływania mediów, pozyskując zarówno informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, jak i poddając własnej analizie treści medialne. Potrafi posługiwać się mediami audiowizualnymi i nowymi mediami jako tekstami kultury, dokonując samodzielnie analizy ich znaczeń, także dla potrzeb własnej pracy badawczej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Potrafi wykorzystywać treści audiowizualne dla przekazywania wiedzy o kulturowych (medialnych) obrazach rzeczywistości społecznej i politycznej, przyczyniając się do wzrostu kompetencji medialnych w społeczeństwie. Zachowuje krytycyzm wobec treści medialnych oraz sposobów ich przekazu, dostrzegając znaczenie wiedzy teoretycznej i badań nad mediami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, aktywność na zajęciach (dyskusja). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.