Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Znaczenie Sił Zbrojnych w systemie obronnym państwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-O-SW-00-0000014
Kod Erasmus / ISCED: 16.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Znaczenie Sił Zbrojnych w systemie obronnym państwa
Jednostka: Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Poziom studiów:

Studia I-go stopnia, Jednolite magisterskie

Profil kształcenia:

Studia Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Skrócony opis:

Liczba godzin 15 godzin.

Forma zajęć - wykłady. liczba godzin pracy własnej studenta 35 godzin. Metody pracy: wykład, prezentacje multimedialne, praktyczna analiza.

W trakcie realizacji zagadnień przedmiotu student uzyska podstawy teoretyczne dotyczące znaczenia Sił Zbrojnych RP w systemie obronnym państwa na przestrzeni wieków i obecnie. Zostanie zaznajomiony z podstawowymi zagadnieniami bezpieczeństwa w skali globalnej jak i lokalnej. Student pozna dzieje Wojska Polskiego - jego umundurowanie i uzbrojenie na przestrzeni wieków i obecnie.

Cele przedmiotu

C1 – Przekazanie ogólnej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i jego znaczenia we współczesnym świecie.

C2 – Zrozumienie istoty bezpieczeństwa oraz jego uwarunkowania zarówno w skali globalnej jak i lokalnej

C3 – Przekazanie studentom ogólnej wiedzy teoretycznej z zakresu Sił Zbrojnych RP na przestrzeni wieków i obecnie.

Pełny opis:

Treści programowe

A. Problematyka wykładu.

W.1: Bezpieczeństwo – jego uwarunkowania w skali globalnej i regionalnej.

W.2: Znaczenie bezpieczeństwa oraz zasady funkcjonowania systemu bezpieczeństwa.

W.3: Współczesny system obrony państwa.

W.4: Cywilny i demokratyczny nadzór nad Siłami Zbrojnymi.

W.5: Zasadnicze zadania misji Sił Zbrojnych RP.

W.6: Rodzaje Sił Zbrojnych - ich podział i organizacja.

W.7: Regulacje prawne w Siłach zbrojnych.

W.8: Legia Akademicka – jej znaczenie dla obronności kraju

W.9: Umundurowanie Wojska Polskiego na przestrzeni wieków oraz współcześnie

W.10: Podział i rodzaje umundurowania oraz przepisy regulaminowego ich noszenia.

W.11: Uzbrojenie Wojska Polskiego na przestrzeni wieków.

W. 12: Współczesne uzbrojenie wojsk lądowych.

W. 13: Uzbrojenie sił powietrznych kraju.

W. 14: Uzbrojenie marynarki wojennej.

W. 15: Pierwsza pomoc przedmedyczna

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1. A. Czupryński, B. Wiśniewski, J. Zboina, Bezpieczeństwo. Teoria, badania, praktyka, Józefów 2015.

2. M. Pietraś, K. Wojtaszczyk, Polska w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego, Warszawa 2016.

3. G. Sobolewski, Siły Zbrojne RP w zarządzaniu kryzysowym. Aspekt narodowy i międzynarodowy, War-szawa 2013.

4. Z. Sawicki, J. Waszkiewicz, A. Wielechowski, Mundur i odznaki Wojska Polskiego, Warszawa 1997.

5. M. Dougherty, Nowoczesne uzbrojenie lotnicze. Podwieszenia, taktyka, technika, Warszawa 2017.

6. D. Anderson, Oddziały elitarne, Londyn 1994.

7. Stopnie wojskowe w Polsce. Wojska Lądowe. /www.stopniewojskowe.pl/.

8. K. Gawron, My polscy marynarze, Warszawa 1988

9. Z. Komornicki, Z. Bielecki, W. Bigoszewska, A. Jońca, Wojsko Polskie 1939-1945, Barwa i broń, War-szawa 1990.

10. H. Śnieżek, Przysposobienie obronne. Zagrożenie czasu pokoju. Pierwsza pomoc, Warszawa 2002

11. M. Goniewski, A. Nowak-Kowal, Z. Smutek, Przysposobienie obronne, Cz. I. Gdynia 2007.

12. M. Goniewski, A. Nowak-Kowal, Z. Smutek, Przysposobienie obronne, Cz. II. Gdynia 2007.

13. H. Wielecki, Polski mundur wojskowy 1918-1939, Warszawa 1995.

14. Z. Żygulski, H. Wielecki, Polski mundur wojskowy, Kwaków 1988.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1 – Posiada ogólną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i jego znaczenia we współczesnym świecie

W2 - Zna i rozumie istotę bezpieczeństwa oraz jego uwarunkowania zarówno w skali globalnej, regionalnej, jak i lokalnej

W3 - Zna zasady funkcjonowania systemu bezpieczeństwa

W4 - Posiada wiedzę o wojsku i służbach publicznych oraz zna zasady ich funkcjonowania.

W5 - Ma podstawową wiedzę o społecznych aspektach bezpieczeństwa realizowanych w instytucjach służb publicznych.

W6 - Posiada podstawową wiedzę o strukturze i mechanizmach decyzyjnych w polskich Siłach Zbrojnych

Umiejętności

U1 – Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z bezpieczeństwem we współczesnym świecie

U2 - Posiada umiejętność rozwiązania problemów oraz podejmowania decyzji w grupie i indywidualnie oraz umie je zaprezentować publicznie w języku polskim

U3 - potrafi planować i realizować oraz oceniać proces nauczania

Kompetencje społeczne (postawy)

K1 - potrafi samodzielnie wykonywać powierzone mu zadania

K2 - potrafi pracować w zespole

K3 – realizuje zadania zgodnie z zasadami BHP

K4 - potrafi okazać tolerancję dla odmiennych postaw i zachowań

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia – ocena końcowa oparta na następujących elementach: aktywność na zajęciach (95%). Sprawdzian pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Budziszewska, Mariusz Pająk, Jacek Taborski-Lossow
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

nauki o bezpieczeństwie

Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Budziszewska, Mariusz Pająk, Jacek Taborski-Lossow
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

nauki o bezpieczeństwie

Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Budziszewska, Mariusz Pająk, Jacek Taborski-Lossow
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

nauki o bezpieczeństwie

Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)