Człowiek jako bestia - dewiacje społeczne w perspektywie ewolucyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-S-02-02-000034 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Człowiek jako bestia - dewiacje społeczne w perspektywie ewolucyjnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Dlaczego pewne dewiacje społeczne tracą status dewiacji, a inne je zyskują? Rozumienie ewolucyjne zachowań społecznych korzysta z dorobku psychologii ewolucyjnej, socjobiologii, memetyki, neurobiologii, czy tzw. trzeciej drogi pedagogiki. Na podstawie wypracowanych teorii podejmować będziemy próby odpowiedzi na pytania wyjaśniające powstawanie zjawisk niekonwencjonalnych i konwencjonalnych społecznie, ale też wskazywać ich funkcję. Każde zachowanie społeczne ludzi pełni jakąś funkcję, nawet te które wskazywane są jako te dewiacyjne. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć zorganizowana jest wokół problemu dewiacji społecznej z perspektywy darwinizmu społecznego. Poruszone zostaną zagadnienia: • Agresja i przemoc w perspektywie ewolucyjnej • Morderstwo i przestępczość zorganizowana w perspektywie ewolucyjnej • Samobójstwo i autoagresja w perspektywie ewolucyjnej • Subkultury w perspektywie ewolucyjnej • Wojna i terroryzm w perspektywie ewolucyjnej • Pedofilia kazirodztwo i prostytucja w perspektywie ewolucyjnej • Stałość związków i zdrada w perspektywie ewolucyjnej • Gwałt w perspektywie ewolucyjnej • Dzieciobójstwo w perspektywie ewolucyjnej |
Literatura: |
- Buss, David M. 1996. Ewolucja pożądania. Strategie doboru seksualnego ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Crick, Francis. 1997. Zdumiewająca hipoteza czyli nauka w poszukiwaniu duszy. Warszawa: Prószyński i S-ka. - Dawkins, Richard. 1996. Samolubny gen. Warszawa: Prószyński i S-ka. - DeCatanzaro, Denys. 2003. Motywacje i emocje. W ujęciu ewolucyjnym, fizjologicznym, rozwojowym i społecznym. Poznań: Zysk i S-ka. - Harris, Judith Rich. 2000. Geny czy wychowanie? Co wyrośnie z naszych dzieci i dlaczego. Warszawa: Jacek Santorski & S-ka Wydawnictwo. - Buss, David M. 2001. Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Diamond, Jared. 1998. Dlaczego lubimy seks? Ewolucja ludzkiej seksualności. Warszawa: Wydawnictwo CiS. - Gould, Stephen Jay. 1999. Niewczesny pogrzeb Darwina. Wybór esejów. Warszawa: Prószyński i S-ka. |
Efekty uczenia się: |
W1- Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej. W2 - Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu. U1 -Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych K 1 - W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Wykonanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kania | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kania | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.