Rodzina i prawo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-Z-S-09-10-0000007 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina i prawo |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia studia drugiego stopnia jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | kurs ogólnouczelniany (dziedzina nauk społecznych) |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | zimowy |
Profil kształcenia: | stacjonarne niestacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | nie dotyczy |
Literatura uzupełniająca: | materiały przesłane przez prowadzącego, komentarz do KRO, komentarz do ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, komentarz do konstytucji (wskazane najnowsze wydania) |
Założenia: | Zapoznanie z regulacjami dotyczącymi pozycji rodziny, jej członków, sposobu funkcjonowania wobec prawa i w prawie. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest opanowanie podstawowej wiedzy dotyczącej problematyki prawa rodzinnego, ochrony praw i wolności jednostki w prawie polskim, elementów prawa konstytucyjnego, pozycji rodziny, w tym poszczególnych jej członków w systemie prawa. Treść programowa przedmiotu obejmuje m.in. wyjaśnienie pojęcia praw człowieka, praw dziecka, praw rodziców, stosunków między rodzicami a dziećmi, władzy rodzicielskiej, a także przesłanek i zakresu dopuszczalnych ograniczeń ww. Podkreślone zostanie znaczenie norm kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, postępowania ws. nieletnich, roli sądów rodzinnych i postępowań przed nimi, ale także np. postępowanie spadkowe. Założeniem kursu jest też przybliżenie studentom podstawowych ram prawnych określających stosunek rodzinno-prawny, w tym władzę rodzicielską, kontakty w dzieckiem, dziedziczenie, powstanie i ustanie rodziny jako podmiotu prawa. Szczególnie z punktu widzenia praw poszczególnych członków rodziny. |
Pełny opis: |
Rodzina jako naturalne środowisko wychowania dziecka Podmiotowość rodziców w systemie prawa polskiego Dziecko jako podmiot w systemie prawa polskiego Zasada ochrony dobra dziecka i dobra rodziny Stosunki między rodzicami a dziećmi Władza rodzicielska Władza czy odpowiedzialność rodzicielska? Podmioty władzy rodzicielskiej Treść władzy rodzicielskiej Zawieszenie, ograniczenie i ustanie władzy rodzicielskiej Proces wychowania dziecka Rodzice jako pierwsi wychowawcy i najważniejsi nauczyciele Podmioty zrównane z rodzicami Rola szkoły i instytucji pozaszkolnych w procesie wychowania dziecka Udział osób trzecich w procesie wychowania dziecka Metody wychowawcze stosowane przez rodziców a wiek dziecka Uwzględnienie rozsądnych próśb i dojrzałości dziecka w procesie wychowania Wychowawcze uprawnienia rodziców a prawa dziecka Prawa rodziców w procesie edukacji szkolnej dziecka Zgoda rodziców na wykonanie zabiegów medycznych u dziecka Przynależność dziecka do grup i stowarzyszeń Prawo rodziców do decydowania o miejscu pobytu dziecka Organizowanie dziecku czasu wolnego przez rodziców Zgoda rodziców na podjęcie pracy przez dziecko Poszanowanie poglądów rodziców w wychowaniu religijnym i moralnym dziecka Ograniczenia wychowawczych uprawnień rodziców Zakaz stosowania kar cielesnych w procesie wychowania dziecka Zakaz stosowania przemocy psychicznej Działalność rodziców naruszająca prawo Ustanowienie kuratora Władza rodzicielska i uprawnienia wychowawcze rodziców w czasie pandemii COVID-19 Wykonywanie prawa do kontaktów z dzieckiem Realizacja obowiązku szkolnego - nauka zdalna Kwestia szczepień Praktyki religijne Problem konstytucyjności wprowadzonych regulacji prawnych |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 Student zna podstawowe pojęcia prawne, budowę, hierarchię i dekodowanie norm prawnych. K_W02 Student zna w pogłębionych stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk. K_W04 Student zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej. K_W07 Student zna etykę zawodu prawnika ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku przestrzegania zasad zachowania tajemnicy zawodowej. K_W08 Student objaśnia reguły tworzenia i stosowania prawa. K_W09 Student zna podstawy funkcjonowania państwa prawa w różnych obszarach. K_W10 Student zna podstawy projektowania i przeprowadzania modyfikacji w zakresie tworzenia aktów prawnych wewnętrznych i zewnętrznych. Umiejętności: K_U01 Student posiada umiejętność prawidłowego ustalania stanu faktycznego, dokonywania pogłębionej wykładni przepisów i subsumpcji, jak i złożonego wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji, interpretacji informacji, zasad, źródeł wiedzy pozyskanych w trakcie procesu kształcenia. K_U04 Student samodzielnie posługuje się orzecznictwem sądowym, literaturą o charakterze dogmatycznym, bazami danych, studiami praktycznego przypadku. K_U07 Student ustala stan faktyczny, dokonuje wykładni przepisów i ich subsumpcji K_U08 Student stosuje przepisy prawa z uwzględnieniem politycznego, społecznego, ekonomicznego, historycznego, filozoficznego i psychologicznego kontekstu prawa. K_U09 Student formułuje postulaty rozwiązań prawnych de lege lata i de lege ferenda. K_U10 Student potrafi samodzielnie uczyć się w sposób ukierunkowany. Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest świadom konieczności stałego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych z zakresu prawa i nauk pokrewnych. K_K03 Student potrafi otwarcie wyrażać swoje opinie i przedstawiać priorytety służące realizacji zadań z zakresu prawa i nauk pokrewnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
> aktywność na zajęciach i posiadanie wiedzy objętej tematyką zajęć > obecność podczas zajęć > test (próg zaliczenia 50% +1) albo > referat (zależnie od ustaleń poczynionych na pierwszych zajęciach) > dopuszczalne zaliczenie w formie zdalnej |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.