Psychologia rozwojowa i wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MN-CEU-D2-02-PRW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa i wychowawcza |
Jednostka: | Centrum Edukacji Ustawicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Moduł nauczycielski |
Kierunek studiów: | Moduł nauczycielski |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Ścieżka realizowana w ramach studiów II stopnia |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Wymagania: | Wymagania wstępne brak |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca przedmiotu: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań, Zysk i Ska. Birch, A., Malim, T. (2001). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa, PWN. Przetacznik-Gierowska, M. i Tyszkowa, M. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa, PWN. Przetacznik-Gierowska, M., Makiełło-Jarża, G. (1992). Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa, WSiP. Vasta, R., Haith, M., Scott, M. (1995). Psychologia dziecka, Warszawa, PWN. Wadsworth, B. (2000). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa, WSiP. |
Nakład pracy studenta: | udział w wykładzie 15 h - 0,5 ECTS Udział w ćwiczeniach / warsztatach 30 h - 1 ECTS Czytanie publikacji, przygotowanie do testu i udział w nim 40 h - 1,5 ECTS (Test wielokrotnego wyboru + pytania otwarte) Procentowa skala ocen za egzamin - 100% = 50 50%. – ocena niedostateczna (2,0) (0-25 pkt) - od 51 do 60 %. - ocena dostateczna (3,0), (26 pkt - 30) - od 61 do 70 %. - ocena dostateczna plus (3,5), (31-35pkt) - od 71 do 80 %. - ocena dobra (4,0), (36-40) - od 81 do 90 %. - ocena dobra plus (4,5), (41-45) - od 91 do 100 %. - ocena bardzo dobra (5,0). (46-50) |
Założenia: | Celem zajęć jest ukazanie studentom wiedzy teoretycznej, umiejętności analizowania i interpretowania teorii wychowania i teorii z zakresu psychologii rozwoju zastosowania jej w praktyce w kontekście specyficznych cech zawodu nauczyciela. Celem zajęć (głównie część ćwiczeniowa) jest także kształtowanie umiejętności analizowania i syntetyzowania wiedzy teoretycznej w odniesieniu do zjawisk społecznych. W zakresie kompetencji społecznych celem zajęć jest przygotowanie studentów do poszukiwania wiedzy z zakresu psychologii rozwoju człowieka i jego wychowania, które zapewnią w przyszłości efektywne sposoby działań pomocowych. |
Skrócony opis: |
Tematyka wykładów: Plan wykładu 1. Psychologia edukacji i wychowania - terminologia podstawowa 2. Błędy wychowawcze i ich konsekwencje dla rozwoju dziecka 3. Wybrane modele wychowawcze i edukacyjne (np. Porozumienie bez przemocy, Pozytywna Dyscyplina, Rodzicielstwo bliskości) 4. Wybrane koncepcje rozwoju człowieka a modele wychowania (np. teoria rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona, teoria przywiązania Bowlby’ego, etapy rozwoju wg. Piageta, teoria rozwoju psychoseksualnego Freuda) 5. Kryzysy wychowawcze i rozwojowe 6. Zaburzenia rozwoju w świetle DSM-V i ICD-11 |
Pełny opis: |
Tematyka ćwiczeń: Plan tematyki ćwiczeń: 1. Okres prenatalny: rozwój płodu, czynniko zakłócające i optymalizujące rozwój 2. Wczesne dzieciństwo: rozwój fizyczny, enocjonalny, społeczny 3. Średnie dzieciństwo: rozwój fizyczny, motoryczny i poznawczy + profilaktyka: radzenie sobie ze złością u dziecka w wieku przedszkolnym 4. Średnie dzieciństwo: rozwój emocjonalny i społeczny + profilaktyka z zakresu zaburzeń emocjonalnych i społecznych wśród dzieci w wieku przedszkolnym (możliwość wyboru) 5. Średnie dzieciństwo: ogólne prawidłowości rozwojowe, gotowość szkolna + profilaktyka: adaptacja dziecka do szkoły Późne dzieciństwo: rozwój fizyczny, motoryczny i poznawczy + profilaktyka: stawianie granic, ustalanie zasad w szkole i środowisku domowym 6. Późne dzieciństwo: rozwój emocjonalny, osobowość + profilaktyka: budowanie relacji w rodzinie, wspólne spędzanie czasu, dbanie o potrzeby dziecka i rodzica 7. Późne dzieciństwo: rozwój społeczny + profilaktyka: jak wspierać dziecko w nauce 8. Adolescencja: zmiany fizjologiczne, funkcjonowanie poznawcze + profilaktyka: panowanie nad swoimi emocjami 9. Adolescencja: rozwój emocjonalny, obraz własnej osoby + profilaktyka: uzależnienie od telefonu/mediów społecznościowych 10. Adolescencja: rozwój społeczny, autonomia + profilaktyka: radzenie sobie ze stresem 11. Wczesna, średnia i późna dorosłość: tworzenie profilaktyki wychowawczej 12. Psychologia wychowawcza na etapach życia człowieka |
Literatura: |
25. Wykaz literatury: Literatura podstawowa przedmiotu:. Brzezińska, A, (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk, GWP. Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. T. 2, Warszawa, PWN. Schaffer, R. (2005). Psychologia dziecka, Warszawa, PWN. Trempała, J.(red.). (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Warszawa, PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W 1 Student(ka) zna i rozumie zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania Kolokwium, Obserwacja pracy studenta Dyskusja Wykład - aktywność podczas zajęć, kolokwium Ćwiczenia – aktywność podczas zajęć, przygotowanie prezentacji, wykonanie zadań realizowanych podczas zajęć, W2 Student(ka) zna i rozumie sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej W3 Student(ka) zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne W4 Student(ka) zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów Umiejętności U1 Student(ka) potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów U2 Student(ka) potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych U3 Student(ka) potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym U4 Student(ka) potrafi projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli Kompetencje społeczne K1 Student(ka) potrafi rozwiązywać konflikty w sposób profesjonalny w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej. K2 Student(ka) potrafi budować relacje oparte na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej K3 Student(ka) potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność podczas zajęć 10%; - udział w dyskusji 10%; - zaliczenie kolokwium - 80%. Weryfikacja efektów : W2, W3, W4, U2, U3, U4, wykład - aktywność podczas zajęć - 10%; - przygotowanie prezentacji - 90%; ćwiczenia Weryfikacja efektów : W2, W3, W4, U2, U3, U4, K2, K3 WYKŁAD (Test wielokrotnego wyboru + pytania otwarte) Procentowa skala ocen za egzamin - 100% = 50 50%. – ocena niedostateczna (2,0) (0-25 pkt) - od 51 do 60 %. - ocena dostateczna (3,0), (26 pkt - 30) - od 61 do 70 %. - ocena dostateczna plus (3,5), (31-35pkt) - od 71 do 80 %. - ocena dobra (4,0), (36-40) - od 81 do 90 %. - ocena dobra plus (4,5), (41-45) - od 91 do 100 %. - ocena bardzo dobra (5,0). (46-50) |
Praktyki zawodowe: |
Metody weryfikacji efektów uczenia się uzyskiwanych podczas realizacji praktyk określa Regulamin praktyk UO i Instrukcja praktyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pysz, Natalia Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.