Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła podstawowa)
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | MN-FP-D2-02-PZS1 |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła podstawowa) |
| Jednostka: | Wydział Filologiczny |
| Grupy: |
Studia stacjonarne |
| Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Poziom studiów: | studia II stopnia |
| Kierunek studiów: | filologia polska moduł: nauczanie języka polskiego jako obcego |
| Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 02 |
| Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Literatura uzupełniająca: | Bańkowska E. i Mikołajczuk A. (red), Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, Warszawa 2006. Bortnowski S., Jak uczyć poezji, Warszawa 1992. Chrząstowska B. (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, t. 1. Warszawa 1995. Chrząstowska B. (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki z lat 1994-1996, t. 2, Warszawa 1997. Cyniak E. (red.), Z dydaktyki literatury i kultury w szkole, Łódź 1994 Dyduch B., Jędrychowska M., Kłakówna Z. A i inni, Jak uczyć odbioru tekstów literackich, [w:] Metodyka literatury, t. 1, oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2001. Dziak A., Żurek S. J., E-polonistyka, Lublin 2009. Gala S. (red.), Z dydaktyki języka ojczystego w szkole, Łódź 1996. Karwatowska I. M., Tymiakin L., Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Lublin 2017. Kowalik J., Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne, Kraków 2006. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1991. Kwiatkowska-Ratajczak M. (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Poznań 2011. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1990. Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985. Nocoń J., Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku, Opole 1997. Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995. Sterna D., Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2016. Stewart J., Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000. Synowiec H. (red.), Podręczniki do kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, Kraków 2007. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2006. Uryga Z., Sienko M. (red.), Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych, Kraków 2005. Wiśniewska H., Gry i zabawy w kształceniu językowym. Propozycje, scenariusze, projekty, Lublin 2000. Wiśniewska H., Plisiecki J. (red.), Wokół szkoły i nauczyciela, Lublin 1997. Wybrane artykuły z czasopism „Polonistyka. Innowacje”; „Polonistyka. Czasopismo dla Nauczycieli”; „Język Polski w Szkole Podstawowej”; artykuły z serii wydawniczej „Język a Edukacja”; poradniki wydane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (www.ore.edu.pl) i in. |
| Nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta: A. Godziny kontaktowe: 45h/ 1,5 ECTS Udział w zajęciach: 30h Przygotowanie do zajęć i pracy zaliczeniowej w porozumieniu z prowadzącym: 15h B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS Przygotowanie do zajęć - opracowanie konspektu lekcyjnego: 15h |
| Skrócony opis: |
Studenci wykorzystują w praktyce zdobytą na studiach wiedzę. Prowadzą lekcję języka polskiego w szkole podstawowej na podstawie wcześniej przygotowanego konspektu. Kontakt z wykładowcą: marta.chyb@uni.opole.pl |
| Pełny opis: |
Wprowadzenie teoretyczne: 1. Zasady tworzenia i funkcje konspektu lekcyjnego. 2. Realizacja zapisów podstawy programowej i innych dokumentów regulujących pracę szkoły. 3. Analiza i krytyczna ocena podręczników i innych narzędzi dydaktycznych. 4. Formułowanie poleceń i komunikatów zwrotnych (pozytywnych i negatywnych). 5. Etyka w zawodzie nauczyciela. |
| Literatura: |
Fiszbak J. (red.), Polonistyczna dydaktyka ogólna, Łódź 2019. Kwiatkowska-Ratajczak M. (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, T. 1, Poznań 2011. Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf. |
| Efekty uczenia się: |
a) w zakresie wiedzy: 1. ma zaawansowaną wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej i lingwodydaktyki (k-W09; m-W-1; m-W-2; m-W-3/ M_N_W01-04; M_N_W12, 14-15); b) w zakresie umiejętności: 2. tworzy autorski konspekt lekcyjny (k_U01; P7S_WK, m-U-1/ M_N_U02, 18); 3. realizuje zapisy podstawy programowej i innych dokumentów szkolnych (k_U02; P7S_UW, m-U-3; m-U-4/ M_N_D2/E2.U01-03); 4. kieruje do uczniów efektywne polecenia oraz komunikaty zwrotne (k_U04; P7S; UK; m-U-2; m-U-3; m-U-4/ M_N_U10, 15); 5. efektywnie zarządza zespołem klasowym, aktywizuje uczniów do pracy (K-U07; P7S_UO; m-U-4; M_N_U01, 03, 06-09); c) w zakresie kompetencji społecznych: 6. przestrzega zasad etyki w kontakcie ze społecznością szkolną (k_K03; P7S_KR; m-K-2/ M_N_K01, 03). |
| Metody i kryteria oceniania: |
50% - przygotowanie autorskiego konspektu lekcji języka polskiego (efekty 1, 2, 3) 50% - przeprowadzenie lekcji języka polskiego (efekty 1, 3, 4, 5, 6) . |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Marta Chyb-Winnicka, Tomasz Wielg | |
| Prowadzący grup: | Marta Chyb-Winnicka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: | (brak danych) | |
| Koordynatorzy: | Marta Chyb-Winnicka, Tomasz Wielg | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
