Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła podstawowa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MN-FP-D2-02-PZS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła podstawowa)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia II stopnia

Kierunek studiów:

filologia polska

moduł: nauczanie języka polskiego jako obcego

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

02

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Literatura uzupełniająca:

Bańkowska E. i Mikołajczuk A. (red), Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, Warszawa 2006.

Bortnowski S., Jak uczyć poezji, Warszawa 1992.

Chrząstowska B. (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, t. 1. Warszawa 1995.

Chrząstowska B. (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki z lat 1994-1996, t. 2, Warszawa 1997.

Cyniak E. (red.), Z dydaktyki literatury i kultury w szkole, Łódź 1994

Dyduch B., Jędrychowska M., Kłakówna Z. A i inni, Jak uczyć odbioru tekstów literackich, [w:] Metodyka literatury, t. 1, oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2001.

Dziak A., Żurek S. J., E-polonistyka, Lublin 2009.

Gala S. (red.), Z dydaktyki języka ojczystego w szkole, Łódź 1996.

Karwatowska I. M., Tymiakin L., Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Lublin 2017.

Kowalik J., Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne, Kraków 2006.

Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1991.

Kwiatkowska-Ratajczak M. (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Poznań 2011.

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1990.

Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985.

Nocoń J., Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku, Opole 1997.

Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995.

Sterna D., Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2016.

Stewart J., Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000.

Synowiec H. (red.), Podręczniki do kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, Kraków 2007.

Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2006.

Uryga Z., Sienko M. (red.), Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych, Kraków 2005.

Wiśniewska H., Gry i zabawy w kształceniu językowym. Propozycje, scenariusze, projekty, Lublin 2000.

Wiśniewska H., Plisiecki J. (red.), Wokół szkoły i nauczyciela, Lublin 1997.


Wybrane artykuły z czasopism „Polonistyka. Innowacje”; „Polonistyka. Czasopismo dla Nauczycieli”; „Język Polski w Szkole Podstawowej”; artykuły z serii wydawniczej „Język a Edukacja”; poradniki wydane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (www.ore.edu.pl) i in.

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:


A. Godziny kontaktowe: 45h/ 1,5 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Przygotowanie do zajęć i pracy zaliczeniowej w porozumieniu z prowadzącym: 15h


B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS

Przygotowanie do zajęć - opracowanie konspektu lekcyjnego: 15h




Skrócony opis:

Studenci wykorzystują w praktyce zdobytą na studiach wiedzę. Prowadzą lekcję języka polskiego w szkole podstawowej na podstawie wcześniej przygotowanego konspektu.

Kontakt z wykładowcą: marta.chyb@uni.opole.pl

Pełny opis:

Wprowadzenie teoretyczne:

1. Zasady tworzenia i funkcje konspektu lekcyjnego.

2. Realizacja zapisów podstawy programowej i innych dokumentów regulujących pracę szkoły.

3. Analiza i krytyczna ocena podręczników i innych narzędzi dydaktycznych.

4. Formułowanie poleceń i komunikatów zwrotnych (pozytywnych i negatywnych).

5. Etyka w zawodzie nauczyciela.

Literatura:

Fiszbak J. (red.), Polonistyczna dydaktyka ogólna, Łódź 2019.

Kwiatkowska-Ratajczak M. (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, T. 1, Poznań 2011.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf.

Efekty uczenia się:

a) w zakresie wiedzy:

1. ma zaawansowaną wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej i lingwodydaktyki (k-W09; m-W-1; m-W-2; m-W-3/ M_N_W01-04; M_N_W12, 14-15);

b) w zakresie umiejętności:

2. tworzy autorski konspekt lekcyjny (k_U01; P7S_WK, m-U-1/ M_N_U02, 18);

3. realizuje zapisy podstawy programowej i innych dokumentów szkolnych (k_U02; P7S_UW, m-U-3; m-U-4/ M_N_D2/E2.U01-03);

4. kieruje do uczniów efektywne polecenia oraz komunikaty zwrotne (k_U04; P7S; UK; m-U-2; m-U-3; m-U-4/ M_N_U10, 15);

5. efektywnie zarządza zespołem klasowym, aktywizuje uczniów do pracy (K-U07; P7S_UO; m-U-4; M_N_U01, 03, 06-09);

c) w zakresie kompetencji społecznych:

6. przestrzega zasad etyki w kontakcie ze społecznością szkolną (k_K03; P7S_KR; m-K-2/ M_N_K01, 03).

Metody i kryteria oceniania:

50% - przygotowanie autorskiego konspektu lekcji języka polskiego (efekty 1, 2, 3)

50% - przeprowadzenie lekcji języka polskiego (efekty 1, 3, 4, 5, 6)

.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Chyb-Winnicka, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Marta Chyb-Winnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Marta Chyb-Winnicka, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-www2-8 (2025-10-29)