Podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD.1.0.Ppe.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Szkoła Doktorska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | 1) Bauman Z. Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic!, Warszawa 2000, s. 11-154. 2) Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (red.), Dyskryminacja w szkole - obecność nie-usprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji for-malnej w Polsce, TEA, Warszawa 2015) 3) Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne, Impuls, Kraków 2011, część I. 4) McCann G., McCloskey S., Lokalnie – globalnie, PAH, W-wa 2010, część I i IV. 5) Mikiewicz P., Sadownik A., Szczęśliwy traf. Edukacja w procesie adaptacji migrantów z Polski w Wielkiej Brytanii, WN DSW, Wrocław 2014. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu ukazanie w jaki sposób praktyka edukacyjna oraz najnowsze koncepcje i trendy w pedagogice oddają realia zmian zachodzących współcześnie w społeczeństwie, kulturze i polityce. Kompetencje pozwalające na łączenie tych oddziaływań umożliwiają ich krytyczną analizę oraz ułatwiają zdobycie wiedzy o specyfice współczesnej pedagogiki. Przedmiot ma formę wykładu i kończy się egzaminem. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Pedagogiczne wyzwania współczesności: refleksje nad pedagogiką, funkcjami szkoły szkoły, pracą nauczyciela, zadaniami ucznia oraz zmianami jakie przynosi płynna nowo-czesność, technologie informacyjne, przeobrażenia w społeczeństwie i kulturze. 2) Koncepcje pedagogiczne 2.0: refleksje nad zmianami jakie zaszły w koncepcjach peda-gogicznych z XX wieku i zachodzą obecnie. 3) Neoliberalne uwikłania edukacji: refleksje nad relacjami rynku i edukacji oraz konse-kwencjami utowarowienia edukacji, makdonaldyzacji wiedzy oraz komercjalizacji syste-mów edukacyjnych. 4) Pedagogika wobec zmian w społeczeństwie i kulturze: refleksje nad wpływem transfor-macji i reform edukacyjnych na polską szkołę, na zmiany w kształceniu, na podejście do nowych pokoleń (wychowanych w epoce Internetu). 5) Płynność jako kategoria pedagogiczna: refleksje nad ambiwalencjami w sferze edukacji, wychowania i socjalizacji w odniesieniu do tradycyjnej kultury, relacji społecznych, wpły-wów polityki i ekonomii. 6) Adaptacja vs. emancypacja w pedagogice: refleksje nad podstawowymi kategoriami pedagogicznymi, które ukazują w jaki sposób może być wykorzystywana edukacja; zasta-nowienie nad współczesnymi wymiarami podporządkowania i wyzwolenia. 7) Nowe wymiary edukacji: wiedza z mediów i o mediach, popkulturowe uwikłania wycho-wania i socjalizacji, edukacyjnymi kontekstami mediów społecznościowych. 8) Globalne i lokalne konteksty edukacji: refleksje nad edukacyjnymi różnicami w pań-stwach globalnego Południa i globalnej Północy, nad szansami i ograniczeniami wynikają-cymi z globalizacji. |
Literatura: |
1) Bielecka-Prus J., Transmisja kultury w rodzinie i w szkole, PWN, Warszawa 2010. 2) Chomczyńska-Rubacha M., Płeć i szkoła. Od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju, PWN, Warszawa 2011. 3) Giroux H.A., Witkowski L., Edukacja i sfera publiczna, Impuls, Kraków 2010. 4) Holt J., Zamiast edukacji, Impuls, Kraków 2007. 5) Kuleta-Hulboj M., Gontarska M. (red.), Edukacja globalna. Polskie inspiracje i konteksty, WN DSW, Wrocław 2015. 6) Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika tom 1, PWN, Warszawa 2003. 7) McLaren P., Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, WN DSW, Wrocław 2015. 8) lllich I., Odszkolnić społeczeństwo, !Bęc zmiana, Warszawa 2010. 9) Nowak-Dziemianowicz M., Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności, Impuls, Kraków 2012. 10) Nowak-Dziemianowicz M., Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości, WN DSW, Wrocław 2016. 11) Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków 2010. 12) Sadownik A., Na rozstajnych drogach. Studium etnopedagogiczne kontrastowych karier szkolnych młodzieży, WN DSW, Wrocław 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W 1 – zna specyfikę systemu edukacyjnego i najnowsze trendy w pedagogice, w szczególności rozumie ich uwarunkowania kulturowe, społeczne i polityczne. W 2 – rozpoznaje wpływy zachodzących zmian w odniesieniu do: ról (dziecko-dorosły, uczeń-nauczyciel), instytucji edukacyjnych (szkoła, uniwersytet), form upowszechniania wiedzy (edukacja formalna - pozaformalna - nieformalna). Umiejętności: U 1 - ocenia efekty zmian w pedagogice w odniesieniu do konkretnych zdarzeń z życia społecznego U 2 - analizuje w czym przejawiają się i jak wyglądają relacje pedagogiki z głównym nurtem życia społecznego, kulturowego i politycznego U 3 - posługuje się nowymi technologiami, aby mieć dostęp do najnowszej wiedzy z zakresu przedmiotu. Kompetencje społeczne: K 1 - dostrzega znaczenie dyskusji nad zmianami w pedagogice dla wzbudzenia krytycznej debaty nad nimi K 2 - ma kompetencje do niezależnego badania powiększającego istniejący dorobek naukowy i twórczy K 3 - ma kompetencje do podejmowania wyzwań w sferze zawodowej i publicznej z uwzględnieniem: - ich etycznego wymiaru - odpowiedzialności za ich skutki - oraz kształtowania wzorów właściwego postępowania w takich sytuacjach |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.