Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SD.1.0.Ppe.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pedagogiki
Jednostka: Szkoła Doktorska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

1) Bauman Z. Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic!, Warszawa 2000, s. 11-154.

2) Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (red.), Dyskryminacja w szkole - obecność nie-usprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji for-malnej w Polsce, TEA, Warszawa 2015)

3) Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne, Impuls, Kraków 2011, część I.

4) McCann G., McCloskey S., Lokalnie – globalnie, PAH, W-wa 2010, część I i IV.

5) Mikiewicz P., Sadownik A., Szczęśliwy traf. Edukacja w procesie adaptacji migrantów z Polski w Wielkiej Brytanii, WN DSW, Wrocław 2014.

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu ukazanie w jaki sposób praktyka edukacyjna oraz najnowsze koncepcje i trendy w pedagogice oddają realia zmian zachodzących współcześnie w społeczeństwie, kulturze i polityce. Kompetencje pozwalające na łączenie tych oddziaływań umożliwiają ich krytyczną analizę oraz ułatwiają zdobycie wiedzy o specyfice współczesnej pedagogiki.

Przedmiot ma formę wykładu i kończy się egzaminem.

Pełny opis:

Zakres tematów:

1) Pedagogiczne wyzwania współczesności: refleksje nad pedagogiką, funkcjami szkoły szkoły, pracą nauczyciela, zadaniami ucznia oraz zmianami jakie przynosi płynna nowo-czesność, technologie informacyjne, przeobrażenia w społeczeństwie i kulturze.

2) Koncepcje pedagogiczne 2.0: refleksje nad zmianami jakie zaszły w koncepcjach peda-gogicznych z XX wieku i zachodzą obecnie.

3) Neoliberalne uwikłania edukacji: refleksje nad relacjami rynku i edukacji oraz konse-kwencjami utowarowienia edukacji, makdonaldyzacji wiedzy oraz komercjalizacji syste-mów edukacyjnych.

4) Pedagogika wobec zmian w społeczeństwie i kulturze: refleksje nad wpływem transfor-macji i reform edukacyjnych na polską szkołę, na zmiany w kształceniu, na podejście do nowych pokoleń (wychowanych w epoce Internetu).

5) Płynność jako kategoria pedagogiczna: refleksje nad ambiwalencjami w sferze edukacji, wychowania i socjalizacji w odniesieniu do tradycyjnej kultury, relacji społecznych, wpły-wów polityki i ekonomii.

6) Adaptacja vs. emancypacja w pedagogice: refleksje nad podstawowymi kategoriami pedagogicznymi, które ukazują w jaki sposób może być wykorzystywana edukacja; zasta-nowienie nad współczesnymi wymiarami podporządkowania i wyzwolenia.

7) Nowe wymiary edukacji: wiedza z mediów i o mediach, popkulturowe uwikłania wycho-wania i socjalizacji, edukacyjnymi kontekstami mediów społecznościowych.

8) Globalne i lokalne konteksty edukacji: refleksje nad edukacyjnymi różnicami w pań-stwach globalnego Południa i globalnej Północy, nad szansami i ograniczeniami wynikają-cymi z globalizacji.

Literatura:

1) Bielecka-Prus J., Transmisja kultury w rodzinie i w szkole, PWN, Warszawa 2010.

2) Chomczyńska-Rubacha M., Płeć i szkoła. Od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju, PWN, Warszawa 2011.

3) Giroux H.A., Witkowski L., Edukacja i sfera publiczna, Impuls, Kraków 2010.

4) Holt J., Zamiast edukacji, Impuls, Kraków 2007.

5) Kuleta-Hulboj M., Gontarska M. (red.), Edukacja globalna. Polskie inspiracje i konteksty, WN DSW, Wrocław 2015.

6) Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika tom 1, PWN, Warszawa 2003.

7) McLaren P., Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej, WN DSW, Wrocław 2015.

8) lllich I., Odszkolnić społeczeństwo, !Bęc zmiana, Warszawa 2010.

9) Nowak-Dziemianowicz M., Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności, Impuls, Kraków 2012.

10) Nowak-Dziemianowicz M., Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości, WN DSW, Wrocław 2016.

11) Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków 2010.

12) Sadownik A., Na rozstajnych drogach. Studium etnopedagogiczne kontrastowych karier szkolnych młodzieży, WN DSW, Wrocław 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W 1 – zna specyfikę systemu edukacyjnego i najnowsze trendy w pedagogice, w szczególności rozumie ich uwarunkowania kulturowe, społeczne i polityczne.

W 2 – rozpoznaje wpływy zachodzących zmian w odniesieniu do: ról (dziecko-dorosły, uczeń-nauczyciel), instytucji edukacyjnych (szkoła, uniwersytet), form upowszechniania wiedzy (edukacja formalna - pozaformalna - nieformalna).

Umiejętności:

U 1 - ocenia efekty zmian w pedagogice w odniesieniu do konkretnych zdarzeń z życia społecznego

U 2 - analizuje w czym przejawiają się i jak wyglądają relacje pedagogiki z głównym nurtem życia społecznego, kulturowego i politycznego

U 3 - posługuje się nowymi technologiami, aby mieć dostęp do najnowszej wiedzy z zakresu przedmiotu.

Kompetencje społeczne:

K 1 - dostrzega znaczenie dyskusji nad zmianami w pedagogice dla wzbudzenia krytycznej debaty nad nimi

K 2 - ma kompetencje do niezależnego badania powiększającego istniejący dorobek naukowy i twórczy

K 3 - ma kompetencje do podejmowania wyzwań w sferze zawodowej i publicznej z uwzględnieniem:

- ich etycznego wymiaru

- odpowiedzialności za ich skutki

- oraz kształtowania wzorów właściwego postępowania w takich sytuacjach

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy na ocenę.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www6-1 (2024-03-12)