Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rhetoric

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 02.06-S2-EN-R
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rhetoric
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

C. Supplementary reading

• Curtis, Gary N., Fallacy Files, http://www.fallacyfiles.org/index.html [dostęp:27.09.2018]

• http://rationalwiki.org/wiki/Logical_fallacy [dostęp:27.09.2018]

• http://infidels.org/library/modern/mathew/logic.html#noncausa [dostęp:27.09.2018]

• Smullyan, Raymond M., http://mesosyn.com/mental1-6.html [dostęp:27.09. 2018]

Skrócony opis:

Course objectives:

Knowledge: the student knows the importance of rhetorics in the contemporary world and the need of cooperation between ethos, pathos and logos for the better rhetoric effect - the importance of speaker’s authority, the role of listening to the listener, as well as the place of logic in rhetoric.

Skills: the student improves the skill of constructing a logically correct speech, practices the skill of judging the speech he or she listens to, gets more immune to adverts

Social competence: student gets more sensitive to the listener and his or her expectations, is more aware of the four ears each human being possesses.

Pełny opis:

Course content:

A. Subjects of the lecture:

1. Types of names, a name as a feature of being an element of a corresponding set taken distributively,

2. Binary relations between sets: equivalence, distinctiveness, (proper) inclusion, independence

3. Traditional Name Calculus

4. Classical Sentential Calculus: functors, arguments, tautologies, counter tautologies, completeness of the CSC system.

5. Frequent logical mistakes

B. Topics discussed in classes:

1. Elements of Aristotle’s theory of rhetoric: ethos, pathos, logos

2. Rhetorical and non-rhetorical methods of persuasion

3. Secrets of persuasion

4. Listening to the best speeches

5. Presenting your own speech using rhetoric tools

Literatura:

A. Obligatory reading/listening/watching (to get a credit):

A.1. used during the classes

• https://louisville.edu/writingcenter/for-students-1/handouts-and-resources/handouts-1/logos-ethos-pathos-kairos [05.11.2018]

• http://classics.mit.edu/Aristotle/rhetoric.mb.txt [07.11.2018]

Cialdini, Robert and Steve Martin: Secrets from the science of persuasion https://www.youtube.com/watch?v=cFdCzN7RYbw [06.11.2018]

• https://rationalwiki.org/wiki/Appeal_to_confidence [05.11.2018]

• https://rationalwiki.org/wiki/Appeal_to_emotion [05.11.2018]

• Top 5 – greatest speeches of the 20th century – subtitles included https://www.youtube.com/watch?v=5110UES-QzE [05.11.2018]

• https://rationalwiki.org/wiki/Category:Fallacious_arguments [05.11.2018]

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta/ studied individually by the student

• https://rationalwiki.org/wiki/Syllogism

• 10 greatest speeches that changed the world https://www.youtube.com/watch?v=506OYx6kiwk [page visited on Nov the 5th, 2018]

• 25 speeches that changed the worldhttps://www.youtube.com/watch?v=presEWvAa-U [05.11.2018]

• In German: Friedmann Schulz von Thun, Miteinanderen Reden, https://www.rowohlt.de/catalogue/taschenbuch/friedemann-schulz-von-thun-miteinander-reden-1.html, here you may read a note in English about the German bestseller, available in Polish as “Sztuka Rozmawiania”.

• http://rationalwiki.org/wiki/Category:Fallacious_arguments [dostęp:27.09.2018]

• http://www.conservapedia.com/Logical_fallacy#Post_hoc_ergo_propter_hoc [27.09.2018]

Efekty uczenia się:

Student:

Student knowledge allows him or her to :

The student is capable to indicate the reasons why rhetoric is important nowadays, characterize the

three types of rhetoric means of persuasion;

define the syllogism, its four figures and the conditions for its deductiveness;

define the functor and argument in Classical Sentential calculus, define the tautology thereof and why is is important.

Skills

After the course the student is able to:

• explain the structure of the traditional syllogism as such,

• apply the rules of syllogism correctness,

• choose the method for checking whether a Sentential Calculus is a tautology,

• explain the importance of tautologies in the sentential Calculus,

• apply rhetoric means of persuasion to his or her speech,

• produce a speech for the fellow students

• use the rhetoric means to analyze political speeches and any adverts as well.

Social competences

After the course the student presents:

• deeper awareness of the importance of rhetoric in everyday life

• readiness to use the rhetoric knowledge and skills

• prudence in formulating sentences.

Metody i kryteria oceniania:

Preparing and presenting the presentation

Active participation in the lessons

Passing the colloquium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6 (2024-03-22)